مصاحبه با پژوهشگر هوش مصنوعی شرکت فیسبوک

یک‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
محققان هوش مصنوعی به‌دنبال راهی برای آموزش تفکر و تصمیم‌گیری به کامپیوتر هستند؛ جالب است ببینیم این افراد در یک روز کاری چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند.
تبلیغات

آنجلا فن، یک محقق هوش مصنوعی در شرکت فیسبوک است و هر روز کارهایی انجام می‌دهد که شاید کمتر کسی درک درستی از آن داشته باشد. اغلب مردم با مفهوم هوش مصنوعی آشنایی زیادی ندارند اما فن از انتخاب موقعیت شغلی خود راضی و خوشحال است. او می‌گوید:

کار کردن روی پروژه‌های تحقیقاتی که قرار است کاربردهای زیادی در آینده داشته باشند بسیار جذاب است.

فن بعد از ورود به دانشگاه تصور می‌کرد درنهایت دکتر یا پرستار خواهد شد اما هرگز فکر نمی‌کرد که وارد حوزه‌ی هوش مصنوعی شود. او مدتی به رشته‌های سلامت عمومی و علوم امراض مسری علاقه‌مند بود اما در نهایت رشته‌ی آمار را انتخاب کرد. فن بعد از مدتی متوجه شد به کمک کدنویسی می‌تواند داده‌ها را راحت‌تر دست‌کاری و تحلیل کند درنتیجه به علوم کامپیوتر نیز علاقه‌مند شد. این مسیر درنهایت او را به سمت کارآموزی در زمینه‌ی دانش داده هدایت کرد و در حال حاضر به‌عنوان دانشمند داده در شرکت فیسبوک کار می‌کند.

فن بعد از پیوستن به فیسبوک با تیم تحقیقاتی هوش مصنوعی این شرکت آشنا شد و از آنجایی که علاقه‌ی زیادی به انجام این کار داشت، درخواست داد تا به این بخش منتقل شود. او می‌گوید:

من اعتمادبه‌نفس زیادی در مورد رزومه‌ام نداشتم اما به هر حال باید تلاش خودم را می‌کردم و بسیار خوشحالم که این کار را انجام دادم.

در ادامه بیشتر با روند کاری او به‌عنوان محقق هوش مصنوعی در شرکت فیسبوک آشنا می‌شویم.

Angela Fan

عوض کردن تیم کاری چه احساسی دارد؟

در فیسبوک، کارمندان را تشویق می‌کنند در سایر تیم‌ها کار کنند. یکی از دلایلی که می‌خواستم در شرکت فیسبوک باشم فرآیندی به نام بوت کمپ بود. به این صورت که متقاضیان بعد از استخدام در شرکت و صحبت کردن با هر تیم و انجام پروژه‌های کوچک انتخاب می‌کنند در کدام تیم حضور داشته باشند. بعد از این روند و بعد از گذشت یک سال کارمندان می‌توانند یک ماه در تیم دیگر مشغول به کار شوند تا ببیند آیا از انجام کار جدید لذت می‌برند یا خیر. فرایند انتخاب تیم دلخواه در فیسبوک آرام و حساب شده است.

من فکر می‌کنم جابه‌جایی در بخش‌های مختلف شرکت و انتخاب حوزه‌ی کاری بسیار مهم است. برای انجام این کار تنها به صحبت کردن با مدیر بخش بسنده نکنید بلکه با تک‌تک اعضای تیم ارتباط برقرار کنید. در مورد نحوه‌ی انجام کار و پروژه‌های موجود صحبت کنید. پیش از هر کاری علاقه‌مندی‌های خود را در ذهن مرور کنید و ببینید آیا کار کردن در این تیم انتظارات شما را برآورده می‌کند یا خیر.

هوش مصنوعی را چگونه تعریف می‌کنی؟

هوش مصنوعی یک رشته‌ی علمی است که به کامپیوترها یاد می‌دهد مانند انسان فکر کرده و تصمیم‌گیری کنند. در فیسبوک هوش مصنوعی در امکاناتی مانند ترجمه‌ی خودکار زبان، اضافه کردن جلوه‌های جذاب به عکس، رتبه‌بندی پست‌ها در فید کاربر و مسدود کردن محتوای توهین‌آمیز استفاده می‌شود. معمولا گفته می‌شود هوش مصنوعی به هیچ‌کس یا هیچ‌چیز وابسته نیست و به‌صورت کاملا خودکار انجام می‌شود در صورتی که چنین چیزی صحت ندارد. هوش مصنوعی امروزه تنها به اندازه‌ی یک سگ یا گربه هوشمند شده است. البته روند پیشرفت تا اینجا بسیار خوب بوده است اما راه درازی در پیش دارد.

تصور اشتباه دیگر در مورد هوش مصنوعی این است که به‌زودی جایگزین انسان‌ها در محیط کار می‌شود. چنین حرفی نیز درست نیست و به‌طور کلی هوش مصنوعی مکمل انسان‌ها و کارشان است. به‌عنوان مثال هوش مصنوعی به پزشکان کمک می‌کند سلول‌های سرطانی را در تصاویر پزشکی سریع‌تر پیدا کنند درنتیجه پزشکان زمان بیشتری برای برنامه‌ی درمان بیمار در اختیار خواهند داشت.  

Angela Fan

یکی از روزهای عادی کاری خودت را برای ما تعریف کن

صبح‌ها معمولا در صحبت‌های تحقیقاتی یا جلسات مطالعه شرکت می‌کنم. همکاران من در این جلسات در مورد کار خود یا مطالبی که خوانده‌اند صحبت می‌کنند. سپس ایمیل‌ها را پاسخ می‌دهم و یک مقاله‌ی علمی می‌خوانم و آن را با تجربه‌های خودم مقایسه می‌کنم تا ببینیم دیگران با داشتن ایده‌های مختلف در مورد یک الگوریتم تا چه اندازه موفق بوده‌اند.

بعد از ناهار به همراه سایر اعضای تیم مشغول کد زدن و کسب تجربه‌های جدید می‌شوم. من بعدازظهر پنجشنبه‌ها را به ملاقات با کارآموزان اختصاص داده‌ام، روند کاری پروژه‌هایی که مدیریت می‌کنم را بررسی کرده و طی جلساتی که داریم در مورد کارهای آینده، ایده‌های جدید می‌دهیم. دوست دارم زمان بیشتری به جلسات طوفان فکری اختصاص دهم زیرا بحث مداوم، فکر انسان را باز می‌کند.

در حال حاضر پروژه‌ای هست که از انجام آن هیجان زده باشی؟

من به‌طور کلی روی پروژه‌های تولید متن کار می‌کنم. این پروژه‌ها روی چگونگی بهبود و توسعه‌ی مدل‌های نوشتن متن تمرکز می‌کنند که یکی از کاربردهای آن ترجمه است. مانند مدلی که یک جمله به زبان فرانسه را می‌خواند و در حال خواندن، آن را به زبان انگلیسی قابل فهم تبدیل می‌کند.

پروژه‌ای که در حال حاضر روی آن کار می‌کنم، استفاده از الگوریتم‌هایی است که مدل‌های ترجمه را قوی کرده و روی کارهای خلاقانه مانند نوشتن داستان کوتاه اعمال می‌کند. هدف نهایی ساختن مدل‌هایی است که سوژه‌ای مانند «داستانی در مورد یک ابرقهرمان» را بگیرد و یک یا دو پاراگراف در مورد آن متن تولید کند. این پروژه‌ی تحقیقاتی بسیار جالب است زیرا اکثر تولیدکنندگان متن روی جمله‌ها تمرکز می‌کنند نه روی پاراگراف. ساختن الگوریتم‌هایی که بتواند چندین جمله‌ی مرتبط با یکدیگر تولید کند چالش بزرگی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات