بومی سازی تجهیزات اندازه‌گیری امواج

شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس گزارش معاون وزیر ارتباطات، تجهیزات تست و اندازه‌گیری امواج رادیویی و تشعشعات الکترومغناطیسی با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات ایران، برای اطلاع رسانی به مردم و نصب در کل کشور بومی‌سازی شد.
تبلیغات

حسین فلاح جوشقانی اعلام کرد که سامانه پایش امواج رادیویی در دو شهر کشور راه‌اندازی شده و تجهیزات فعلی این سامانه اسپانیایی است اما طی یک سال و نیم اخیر تلاش شده که با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات ایران بتوانیم این تجهیزات را بومی‌سازی کرده و در کل کشور نصب و راه‌اندازی کنیم.

به گفته‌ی وی، فاز نخست راه‌اندازی سامانه‌ی پایش امواج در تهران و شیراز در نقاط معدودی به اجرا درآمده تا مردم بتوانند نسبت به اندازه‌گیری و اطلاع از میزان تشعشعات رادیویی آگاهی یابند. این سامانه اندازه‌گیری و میزان تشعشع در ۷۰ نقطه شهر تهران و ۱۷ نقطه در شیراز را ممکن کرده است که این تجهیزات برمبنای تراکم جمعیتی، میزان تجمع فرستنده موبایل، نقاط حساس مانند بیمارستان‌ها، مهدکودک‌ها و مدارس به‌صورت منتخب نصب و راه اندازی شده است.

وی همچنین گزارش داده که پوشش کل تهران نیازمند نصب تجهیزات در بیش از ۷ هزار نقطه است و در صورت بومی سازی، نصب این تجهیزات بومی در نقاط مدنظر، به تدریج تکمیل می‌شود. 

فلاح جوشقانی با بیان اینکه تکمیل طرح بومی سازی سامانه اندازه گیری میزان تشعشعات به ۹۵ درصد رسیده و منتظر تاییدیه سازمان انرژی اتمی هستیم، خاطرنشان کرد درصورتی که این سامانه‌ها بومی سازی شوند، در همه شهرها قابل نصب خواهد بود و به این ترتیب مردم می‌توانند از میزان تشعشعات اطراف خود آگاه شده و نگرانی‌شان در مورد امواج کاهش یابد.

وی می‌گوید قرار نیست دیگر برای این پروژه محصول خارجی بخریم، چراکه تولید ۳۵ دستگاه از این محصول که در داخل کشور مهندسی و طراحی شده در فاز نخست، در دستور کار قرار دارد و برای ارزیابی عملکرد آن، این تعداد در شهرهای مختلف نصب و راه اندازی می‌شوند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه این سنسورها میزان انرژی تجمعی همه امواج را بدون تفکیک نوع فرستنده آن، شناسایی می‌کند؛ گفت که این امواج می‌تواند مربوط به امواج موبایل، فرستنده رادیو تلویزیونی، آنتن‌های وایرلس یا هر گونه امواج دیگری باشد. مجموع این انرژی‌ها از طریق این سنسورها اندازه‌گیری شده و در سامانه مرکزی قرار گرفته و خروجی آن قابل دسترسی مردم خواهد بود.

بر اساس گزارش وی: «نصب این سنسورها در این مرحله متناسب با پارامترهایی مانند بیمارستان‌ها و اماکنی که سالمندان و کودکان بیشتر حضور دارند، صورت گرفته است. چرا که معتقدیم اگر امواج برای این اقشار آسیبی نداشته باشد، برای سایر مردم نیز نگرانی سلامتی وجود نخواهد داشت. ما بنابر وظیفه خود، اطلاع رسانی از وضعیت تشعشعات در کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم و خوب یا بد بودن امواج را تفسیر نمی‌کنیم. بلکه سایر نهادهای متولی قانونی این حوزه باید درخصوص نتایج این تست‌ها اطلاع رسانی کنند. میزان تشعشعات قابل تفکیک است، اما ما در این سامانه مجموع تشعشعات را نشان می‌دهیم و اگر قرار باشد تشعشعات به صورت تفکیکی نشان داده شود، به مراتب اعداد پایین‌تری در سامانه نمایش داده خواهد شد».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات