نگاه عمیق به هارلی دیویدسن FXDR 114

سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
هارلی دیویدسن، معروف‌ترین برند جهان در تولید موتورسیکلت‌های کروزر محسوب می‌شود و به تازگی از مدل قدرتمند FXDR 114 با پیشرانه‌ی ۱,۸۶۸ سی‌سی، رونمایی کرده است.
تبلیغات

در ساخت موتور سیکلت FXDR 114 از جدیدترین فناوری‌ها استفاده شده است و در ضمن دارای طراحی بسیار جذاب است. هارلی دیویدسن FXDR114 یک موتورسیکلت قدرتمند و سریع است که حتی قابلیت‌های خوبی برای مسابقات درگ دارد. این مدل از پیشرانه‌ی مشابه با مدل Milwaukee-Eight 114 استفاده می‌کند؛ اما به لطف استفاده از مواد کامپوزیتی و شاسی آلومینیومی، وزن مدل جدید بسیار کمتر از میلواکی اِیت 114 است.

هارلی دیویدسن طراحی این موتورسیکلت را به گونه‌ای انجام داده است که هندلینگ و توانایی‌ آن در پیچ‌ها بهبود پیدا کند. به گفته‌ی دیوید لاتس، مدیر تولید هارلی دیویدسن، سواری با FXDR-114 لذت بسیار زیادی دارد و در هنگام راندن آن متوجه خواهید شد که شاسی‌ این مدل قابلیت‌های بسیار بیشتری در مقایسه با سایر تولیدات هارلی دیویدسن دارد.

Harley-Davidson

مدل FXDR114 را باید تلفیقی از میلواکی اِیت 114، در کنار شاسی مدرن FXDR114 دانست. سیستم تعلیق این موتور سیکلت در جلو و عقب کاملا جدید است و در ساخت آن‌ها از مواد سبک وزن استفاده شده است. همین موارد دست به دست هم داده‌اند تا سواری و قابلیت‌های این موتورسیکلت پاورکروزر بسیار بالاتر از تصورات باشد.

تمرکز هارلی دیویدسن بر کاهش وزن

شاسی آلومینیومی FXDR114، در حدود ۵ کیلوگرم سبک‌تر از شاسی‌ فولادی مدل Softail است و در بخش عقبی نیز از تایری با عرض ۲۴۰ میلی‌متر استفاده شده است. به دلیل اینکه بیشتر این کاهش وزن در بخش عقبی موتورسیکلت انجام شده، پایداری FXDR114 بهبود یافته است و دقیقا می‌توان اثرات این کاهش وزن را در هنگام سواری احساس کرد. حتی دیسک ترمز عقب ۱۸ اینچی نیز کاهش وزن تجربه کرده است و در جلو نیز از رینگ ۱۹ اینچ ACE آلومینیوم فورجکاری شده، استفاده شده است. این رینگ هم دارای وزن بسیار کمی است و از پره‌های بسیار نازک تشکیل شده است.

بخش‌ انتهایی FXDR114 از مواد کامپوزیت ساخته شده ولی صندلی روی یک شاسی آلومینیومی جوش داده شده است که وزن زیادی ندارد. این شاسی آلومینیومی جایگزین  شاسی فولادی مدل‌های قدیمی شده است. کاهش وزن را حتی در گلگیرهای FXDR114 نیز می‌توان مشاهده کرد. به طوری که بر خلاف  سایر مدل‌های هارلی دیویدسن در این مدل به جای گلگیرهای فولادی از گلگیرهای آلومینیومی استفاده شده است. نگهدارنده‌های آلومینیومی گلگیر نیز با قطعات مدل Softail  یکسان هستند. همین نگهدارنده‌های به ظاهر کوچک آلومینیومی، نزدیک ۳ کیلوگرم از وزن این و موتورسیکلت کم کرده‌اند.

Harley-Davidson

FXDR114 گرچه شباهت‌های زیادی با مدل Softail  دارد اما طراحی آن بسیار اسپرت و کاملا نوین است. روی بدنه نیز نوارهایی کشیده شده‌اند که ظاهرا FXDR114 را شبیه به موتورسیکلت‌های درگ می‌کند. در حقیقت هارلی دیویدسن در طراحی این مدل الهام زیادی از موتور سیکلت‌های درگ گرفته است. برای مثال می‌توان از اگزوز‌ها و وروی‌های هوای بزرگ نیز اشاره کرد. به گفته‌ی برد ریچارد، معاون بخش طراحی هارلی دیویدسن، مدل FXDR114 بسیاری از مشخصه‌های موتورسیکلت‌های درگ همانند دوشاخه عقب آلومینیومی، ورودی‌های هوای بزرگ، اگزوز قطور، صفحه نمایش دیجیتالی و سیستم تعلیق قابل تنظیم را در خود دارد. اما تمامی این موارد به این معنی نیست که توانایی این موتور سیکلت تنها در خط مستقیم است. بلکه FXDR114 در پیچ‌ها نیز قابلیت‌های بسیار زیادی دارد.

Harley Davidson FXDR 114

اصلی‌ترین بخش‌هایی که در طراحی این موتورسیکلت جلب توجه می‌کنند شامل چراغ‌های اصلی جلو از نوع LED و مخزن سوخت ۱۶.۶ لیتری FXDR114 هستند. یک نکته‌ی دیگر در مورد FXDR114 این است که صندلی این موتور سیکلت یک نفره است و تنها راننده‌ی موتورسیکلت می‌تواند روی آن بشیند. در پشت صندلی نیز یک قاب کامپوزیتی قرار دارد که با برداشتن آن محفظه‌ی کوچکی برای قرار دادن وسایل ایجاد می‌شود. طراحی گلگیر عقب کامپوزیتی نیز به گونه‌ای است که نتنها تایر ۲۴۰ میلی‌متری را به خوبی احاطه کرده است بلکه به عنوان یک روکش و کاور سیستم تعلیق عمل می‌کند و به این ترتیب نمی‌توانید سیستم تعلیق بخش عقبی این موتورسیکلت را به راحتی رویت کنید.

شاسی دینامیک

Harley Davidson FXDR 114

شاسی مدل FXDR114 در حقیقت همان شاسی مدل Softail است که ارتقا یافته و بهینه سازی شده است. سیستم تعلیق FXDR114 در بخش عقبی از یک کمک فنز تکی با پیستون آزاد داخلی بهره می‌برد که این کمک فنر می‌تواند زاویه خیلی خوبی را بین شاسی و دوشاخه عقب ایجاد کند و در ضمن میزان بازی خوبی را هم برای تعلیق عقب فراهم می‌کند. کمک فنر‌های FXDR114 به مخزن فشار خارجی نیز مجهز هستند که می‌تواند در صورت نیاز فشار لحظه‌ای را به راحتی و به سرعت برای فنرها فراهم کند که این مورد به چسبندگی هرچه بیشتر موتورسیکلت به سطح مسیر کمک کرده و حتی در عملکرد ترمزها نیز تاثیر مثبت گذاشته است.

Harley Davidson FXDR 114

دوشاخه جلو دارای قطر ۴۳ میلی‌متری است و فرمان پذیری بسیار خوبی را برای FXDR114 به ارمغان می‌آورد. از نظر توانایی در پیچ‌ها نیز زاویه‌ی خم شدن FXDR114 بسیار بهتر از مدل Softail است. به طوری که این موتورسیکلت می‌تواند ۳۲.۶ درجه به چپ و ۳۲.۸ درجه به راست خم شود. در بخش ترمز گیری از دو عدد دیسک با قطر ۳۰۰ میلی‌متر در جلو استفاده شده است که قدرت بسیار بالایی دارد. برای ایمنی بیشتر این موتورسیکلت به سیستم ضد بلوکی ترمز ((ABS به صورت استاندارد مجهز شده است. تایرها نیز ساخت شرکت میشلن هستند و عرض آن‌ها ۱۲۵ میلی‌متر در جلو و ۲۴۰ میلی‌متر در عقب است. این تایر‌ها خود چسبندگی بسیار بالایی دارند و به بهبود هندلینگ و توانایی ترمزگیری موتور سیکلت بسیار کمک می‌کنند.

پیشرانه‌ی قدرتمند میلواکی اِیت

Harley-Davidson

پیشرانه‌ی مورد استفاده در FXDR114 قوی‌ترین پیشرانه‌ای است که روی مدل سافت‌تیل نصب شده است. این پیشرانه‌ی دو سیلندر V شکل با پیشرانه‌ی مورد استفاده در مدل میلواکی اِیت یکسان است و می‌تواند تا ۱۶۱ نیوتون‌متر گشتاور در ۳۵۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. میانگین مصرف سوخت برای این موتورسیکلت ۱,۸۶۸ سی‌سی، حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

Harley Davidson FXDR 114

  ورودی هوای این پیشرانه بسیار شبیه به ورودی‌های هوای مدل World Champion Screamin است.این ورودی هوا به گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند بهترین جریان هوا را برای پیشرانه فراهم کرده و تنفس موتور را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. فیلتر‌های هوای این موتور سیکلت نیز دارای طراحی جدیدی هستند و دیگر نیازی نیست تا آن‌ها را به روغن آغشته کرد. سیستم اگزوز FXDR114 نیز از نوع ۲:۱ است. پیشرانه‌ی FXDR114 با چهار سوپاپ در هر سیلندر و ۲ سنسور برای تشخیص احتراق پیش از موعد در آن تعبیه شده است. این پیشرانه از نوع خنک شونده با روغن و ضریب تراکم ۱۰:۱ است.

Harley-Davidson

گشتاور بالای پیشرانه سبب شده است تا شتاب موتورسیکلت از همان لحظه‌ی شروع حرکت، بسیار بالا باشد. برای کاهش ضربات در این پیشرانه از یک شفت بالانسر با دو عدد لنگ استفاده شده است. وجود این شفت بالانسر لرزش این پیشرانه را کاهش داده و به این ترتیب سواری نرم‌تری را برای راکب فراهم می‌کند.

افرادی که خواهان قدرت بیشتر باشند می‌توانند به راحتی پیشرانه‌ی FXDR114 را با قطعات تیونینگ مجاز برای خیابان هارلی دیودسون، تقویت کنند. برای مثال، مافلر تیتانیومی ایگل که وزن آن نصف مافلر استاندارد این پیشرانه است، صدای بسیار گیرایی نیز تولید می‌کند. یک کیت تنفس با نام Eagle Air Cleaner هم برای این پیشرانه در بازار موجود است که خریداران می‌توانند این کیت را خریداری کرده و به راحتی روی موتورسیکلت خود نصب کنند.

Harley-Davidson

این قطعات تیونینگ فابریک برند هارلی دیویدسن است پس به این ترتیب استفاده از این قطعات لطمه‌ای به گارانتی FXDR114 وارد نمی‌کند. از دیگر امکانات FXDR114  باید به خروجی برق USB، سیستم استارت بدون کلید و سیستم ضد سرقت هوشمند هارلی دیودسون اشاره کرد. در انتها نیز باید به این مورد اشاره کنیم که این موتور سیکلت در شش رنگ به بازار عرضه خواهد شد. آستانه‌ی قیمت این محصول، ۲۱,۴۰۰ دلار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات