موفقیت بعدی تسلا در تولید باتری خودروهای برقی خواهد بود

پنج‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد، تسلا با سرمایه‌گذاری روی باتری خودروی برقی، قدرت تجاری خود را در سال‌های آینده افزایش خواهد داد و احتمالا، وارد همکاری با بی‌وای‌دی چین خواهد شد.
تبلیغات

بر اساس تحقیق جدید بلومبرگ، پیشرفت تسلا در فناوری باتری خودروی برقی، هزینه‌ای دارد که فواید آن، ممکن است چند سال بعد، ظاهر خواهد شد و به خودروساز آمریکایی در رقابت تجاری کمک خواهد کرد.

tesla / تسلا

باتری‌های ساخته شده توسط تسلا و شریک ژاپنی آن (پاناسونیک)، نیاز کمی به فلز کبالت دارند؛ فلزی که قیمت آن با افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی، افزایش یافته است. ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا مدتی پیش گفت که تسلا قصد دارد قیمت واحد سلول باتری را در سال ۲۰۱۸ به ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت برساند و تا دو سال آینده هزینه تولید را به کمتر از این مبلغ نیز کاهش دهد. با این حال طبق گزارش بلومبرگ، انتظار نمی‌رود که متوسط قیمت پکیج باتری تا سال ۲۰۲۵ به کمتر از ۱۰۰ دلار کاهش یابد.

کبالت باتری خودروی برقی

گزارش بلومبرگ می‌گوید:

اگر تسلا به نقطه عطفی در قیمت پکیج باتری خودروی برقی خود برسد، چند سال از معیار صنعت ما پیشی خواهد گرفت. محققان اظهار داشتند که دیگر شرکت‌ها نیز در سال ۲۰۱۷ باتری‌هایی با قیمت ۱۲۰ دلار در هر کیلووات ساعت ساخته‌اند، که نشان می‌دهد تسلا در این زمینه تنها نیست.

تسلا قادر به گسترش سلطه خود بر بازار خودروی الکتریکی ایالات متحده به مناطق دیگر نیست و اکنون با تولید مدل‌های جدید از رقبای اروپایی مانند فولکس‌واگن، دایملر، ولوو و بی‌ام‌و تهدید شده است. رقابت در بخش کراس‌اور بسیار سخت‌تر خواهد بود؛ در حالی که تسلا مدل X با مدل‌های جدید مثل جگوار I-Pace و مدل‌های آینده مانند آئودی ای-ترون، مرسدس بنز EQC و هیوندای کنا روبه‌رو می‌شود.

tesla / تسلا

کراس‌اور برقی مرسدس بنز EQC به تازگی در استکهلم رونمایی شد، که بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری حداقل ۱۱.۶ میلیارد دلاری خودروساز آلمانی برای توسعه طیف وسیعی از مدل‌های الکتریکی است. 

با توجه به گسترش مصرف‌کنندگان خودروی برقی، رقابت نه تنها بر در دسترس بودن وسایل نقلیه الکتریکی تمرکز خواهد کرد، بلکه در مواردی چون قیمت، کیفیت ساخت، خدمات پس از فروش و تجربه کاربر، بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر تسلا رهبری اولیه خود را در صنعت خودروی برقی حفظ کند، ممکن است در برخی از زمینه‌ها در برابر خودروسازان معتبر جهانی قرار بگیرد.

تسلا و BYD چین، دو خودروساز برقی هستند که ممکن است بتوانند با تمرکز بر فناوری باتری، مزیت درازمدتی برای رقابت داشته باشند. در حال حاضر، BYD با سهم ۹.۹ درصدی از بازار جهانی به عنوان رهبر فروش جهانی خودروی الکتریکی شناخته می‌شود و تسلا با ۹.۷ درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

تسلا مدل 3

تولید تسلا مدل 3 در حال بهبود است و محصولات این شرکت تا سال ۲۰۲۰ همچنان باقی خواهند ماند. تسلا سرمایه‌گذاری قابل توجهی در چین انجام داده و توسعه کامیون برقی سمی، تسلا مدل Y و وانت پیک‌آپ برقی را در دستور کار قرار دارد.

در همین حال، گزارش بلومبرگ اذعان می‌کند که عدم ارتقای قابلیت نیمه خودران اتوپایلوت (Autopilot) و عدم وجود خدمات حمل‌ونقل، تسلا را در پشت سایر خودروسازان قرار می‌دهد. کسب‌وکار سولار سیتی (Solar city) که با سرمایه ۲.۱ میلیارد دلار انجام شد، هنوز به حد مورد انتظار نرسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات