زیباترین کلید سوئیچ ها در تاریخ خودروسازی

سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
شاید سوئیچ‌ها موضوعی ساده و بی‌اهمیتی در یک خودرو باشند؛ اما برخی سوئیچ‌های جذاب که گاهی مانند یک اثر هنری زیبا هستند نظر طرفداران خودرو را جذب می‌کنند.
تبلیغات

سوئیچ شاید از عادی‌ترین و ساده‌ترین بخش‌های خودرو به نظر برسد‌. سوئیچ خودرو عموما قطعه‌ای فلز ساده و بی روح یا قطعه الکترونیکی کوچکی برای ارسال یک سیگنال بی‌سیم است مگر اینکه به خوبی طراحی شود. نقطه تمرکز در سوئیچ‌ها عمدتا کاربرد بهینه است؛ اما بعضی سوئیچ‌ها بسیار جذاب و حتی اثری هنری هستند‌. سوئیچ حتی می‌تواند تفسیری فلسفی و شاعرانه داشته باشد‌. آن ها ابزاری هستند که به خودرو حیات می‌بخشند و همیشه با راننده هستند‌‌.

اما موضوع بحث این مطلب فلسفه نیست. هرچند اکثرا سوئیچ‌ها خسته کننده هستند اما سوئیچ‌های جذابی هم وجود دارند که برای کلکسیونرها اهمیت دارند. بعضی از این سوئیچ‌ها توسط ارتقادهندگان و بعضی‌ها نیز مستقیما توسط خودروساز ساخته شده‌اند و نشانگر‌ فناوری برتر خودروها هستند. در ادامه ۹ سوئیچ کلکسیونی جذاب را بررسی می‌کنیم.

  تسلا مدل S

سوئیچ تسلا

سوئیچ به شکل خودرو تسلا مدل S بسیار زیبا و کاربردی است و می‌تواند خودرو را به آسانی فرا بخواند. هنگام استراحت در خانه این سوییچ زیبا شبیه اثری هنری به شکل یک خودروی مدرن است.

  هوندا NSX مدل ۱۹۹۰

کلید هوندا

باور عمومی بر این بود که کلید مدل اولیه هوندا NSX در دهه ۹۰ میلادی (۷۰ خورشیدی) از جنس تیتانیوم است همچنین غیر قابل برش بودن این کلید با روش های معمول این باور را تایید می‌کرد. اما در حقیقت جنس این کلید آلیاژی از نیکل و مس به نام مونل (Monel) بود. این کلید تا سال ۱۹۹۶ عرضه می‌شد. برخی طراحی ساده اما زیبای این کلید را بازتابی از خودروی هوندا NSX می‌دانند.

 پورشه 911

کلید پورشه

وجود شرکت هایی که تمرکز خود را بر ساخت کلید برای پورشه 911 قرار می‌دهند، عجیب نیست. این کلید ساخت Formawerx قطعه فولاد بدون لبه‌ای است که شش سوراخ به نماد موتور مسطح شش سیلندر پورشه 911 دارد. مدل پایه این کلید ۲۵۰ دلار و نسخه های کامل تر ۳۰۰ دلار قیمت دارند و می‌توانند جواهرات خودرویی مناسبی باشند. سوراخ‌دار بودن کلید، اشاره‌ای ظریف به کنترل وزن پورشه 911 دارد.

  بی‌ام‌و i8

سوئیچ بی ام و

سوئیچ‌های بی‌ام‌و همیشه جذاب بوده‌اند. سوئیچ‌های نسل فعلی بی‌ام‌و با تمام کاربردی بودنشان از جمله داشتن یک صفحه نمایش لمسی کوچک جذاب نیز هستند. این سوئیچ‌های با فناوری بالا گزینه مناسبی برای کلکسیون کردن در این نوع سوئیچ‌ها هستند.

  نیسان 300ZX

کلید نیسان

کلید نیسان 300ZX همزمان با دیگر کوپه‌های اسپرت ژاپنی مثل مزدا RX-7 و تویوتا سوپرا عرضه شد اما بهترین را در میان آنان داشت. این کلید تیتانیومی، طراحی آینده‌نگر ارائه می‌کرد که با بازاریابی نیسان مبنی بر معرفی نیسان 300ZX به عنوان خودرویی با نهایت نوآوری هماهنگ بود. این خودرو با موتور توربوشارژ دوگانه و فرمان دادن با چهار چرخ در اوایل دهه ۹۰ میلادی خودرویی مدرن بود.

کلید کارتی  مرسدس بنز

کلید مرسدس بنز

مرسدس بنز در اواخر دهه ۹۰ میلادی با معرفی کلید کارتی هوشمند پیشگام روشن کردن خوردو بدون دخالت دست شد که البته امروزه این فناوری، یک آپشن استاندارد در خودروهای مدرن است‌. کلید کارتی هوشمند اولیه ظاهری جذاب نداشت اما بخشی مهم از تاریخ خودروسازی شد. این کلید کارتی، ضخیم بود و به آسانی در جیب جا نمی‌گرفت.

  فراری

کلید فراری

فهرست کردن سوئیچ‌های کلکسیونی بدون نام بردن از فراری غیر ممکن است. کلید‌های زیادی توسط ارتقادهندگان ساخته شده که شبیه کلید فراری‌های مدرن هستند و در مجموعه کلکسیونی بسیار زیبا به نظر می‌رسند. این کلید محصول OEM ساخت اوایل دهه ۲۰۰۰ (۸۰ خورشیدی) با طراحی ساده ولی بی‌نقص خود ظاهری حماسی دارد. این کلید به صورت آنلاین با قیمت ۲۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد که بسیار گران ولی در مقایسه با قیمت خودرو اصلی، قابل انتظار است.

کلید روتوری مزدا

کلید مزدا

کلید اصلی مزدا RX-7 بسیار ساده و خسته کننده است که با عملکرد اسپرت خودرو سازگار نیست. این کلید به شکل پیشرانه روتوری مزدا که در آمازون به فروش می‌رسد، بسیار ظریف است و ماهیتی نوستالژیک دارد‌. این محصول، با یک روتور کوچک تفاوت کار موتور وانکل مزدا را با موتور های احتراقی درونسوز معمولی نشان می‌دهد‌.

کلید پلاتینیومی کونیگزگ

koenigsegg Key

این فهرست بدون نام بردن از گرانترین کلید خودروی جهان کامل نمی‌شد. کلید استاندارد کونیگزگ به شکل سپر، جذاب است اما این کلید سفارشی از جنس پلاتینوم و تعداد زیادی الماس در بخش جانبی، عصاره لوکس بودن یک خودرو است. این کلید به قیمت ۲۵۰ هزار دلار برای یک خریدار ابرخودرو کونیگزگ آگرا ساخته شد. قیمت این کلید با قیمت یک فراری 488 مدرن، برابری می کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات