چگونه از حق تکثیر آثار خود محافظت کنیم

دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
حق مالکیت فکری از بنیادی‌ترین قوانین جوامع امروزی است. آشنایی با اصول آن برای بهره‌مندی از چتر حفاظتی این قانون ضروری است.
تبلیغات

اگر کتابی تالیف کرده‌اید؛ به احتمال زیاد چکیده‌ی افکارتان که حاصل تلاشی سخت و تجربه‌ای گران‌قیمت است را در آن گردآوری کرده‌اید. حفظ این دارایی‌های معنوی از سرقت و استفاده‌ی غیرمجاز بسیار اهمیت دارد. حتی با این که در موارد بسیاری مسئولیت حفاظت اثر به عهده‌ی ناشر است، باز بهتر است قبل از انتشار آن بااشخاص مطلع به قوانین حقوقی مشورت کنید.

کپی‌رایت برای مولفان

قانون کپی‌رایت یا حق تکثیر برای صاحب اثر، حقوق منحصر به‌فردی از بابت چاپ و نشر و اجازه‌ی بهره‌برداری دیگران از آن، قائل است. حق کپی‌رایت از آثار مولف در برابر اقتباس‌ در مواردی چون برنامه‌های تلویزونی و فیلم‌های سینمایی نیز محافظت می‌کند. کپی رایت باعث محافظت کامل ایده‌های شما نمی‌شود ولی تعریف منحصر به فرد و قابل دفاعی از آن ارائه می‌دهد.

حق انحصاری بهره‌برداری اساساً از لحظه‌‌ی تولید اثر به وجود می‌آید اما برای استفاد‌ه‌ی قانونی از آن باید در دفاتر قانونی ثبت شده باشد. قبل از ثبت حق امتیاز باید مطمئن شوید که خودتان حق تکثیر اثر دیگری را نقض نکرده‌اید. اگر از ترانه‌های یک موسیقی، یک تصویر یا گزیده‌ای از آثار دیگران بدون اجازه‌ی آن‌ها در کتاب خود استفاده کرده‌اید، به دلیل نقض قانون کپی‌رایت تحت تعقیب قرار خواهید گرفت.

در پاره‌ای موارد استفاده از نتیجه‌ی تحقیق، انتقاد یا اقتباس از دیگران در دسته‌بندی‌ استفاده‌ی منصافانه قرار می‌گیرد و نیازی به کسب اجازه ندارد. البته این اختیار بستگی به مقدار اطلاعات استفاده دارد که فقط قاضی، بر اساس قوانین کشور و محل تولید اثر، صلاحیت اظهار ‌نظر در این مورد را دارد. به‌هرحال بهتر است از قبل، رضایت مکتوب صاحب اثر را اخذ کرده باشید. در غیر این صورت بدون مشورت اشخاص آگاه به قوانین، بی‌گدار به آب نزنید.

کپی رایت

آثار عمومی

در مواردی که از کار دیگران در کتاب خود استفاده می‌کنید، تنها حوزه‌ی قابل اطمینان بخش عمومی است که به معنی کتاب‌های عمومی منتشر شده توسط دولت یا سازمان‌های عام‌المنفعه است. برای اطمینان در مورد آثار عمومی حتما از یک وکیل مشورت کنید.

موارد مشمول حق انحصار

علامت تجاری یک علامت، نشانه یا کلمه‌ای است که به صورت قانونی و ثبت شده برای معرفی یک شرکت یا محصول منتشر شده‌اند. اگرچه علامت تجاری از دارایی‌های معنوی محافظت می‌‌کند، الزامات مورد نیاز برای ثبت آن به منظور حفاظت از بنگاه‌های تجاری، بسیار سختگیرانه‌تر از کپی‌رایت است.

شانس موفقیت در ثبت برند تجاری بستگی زیادی به اساسنامه شرکت و معیار‌هایی خارج از آن دارد. برای مثال اگر کتابی با موضوع هنجارشکنی تالیف کرده‌اید تا زمانی که محصول یا خدماتی ارائه نداده‌‌اید نمی‌توانید لغت هنجارشکن را به عنوان برند تجاری ثبت کنید. اصولاً شانس موفقیت در ثبت کلمات متداول عمومی بسیار پایین است. اما اگر به جای این کلمه‌ عبارت هنجارشکنی موفقیت به روش جدید را برای سری‌های آموزشی خود استفاده کنید، از شانس بیش‌تری برای موفقیت در ثبت برند برخوردار خواهید بود. افزون بر این فراموش نکنید که حقوق نشان تجاری فقط در محدوده‌ی بازار و حوزه‌ی خدماتی که ارائه می‌دهید معتبر خواهد بود.

استفاده از عبارت‌های خلاقانه‌ و مهم برای اولین بار در حوزه‌ی فعالیت شانس دیده شدن را بسیار افزایش می‌دهد. در حوزه‌ی انتشارات گاهی فیلم‌نامه‌نویسان بخش‌هایی از کتاب ثبت شده را با کمی تغییرات برای فیلم خود اقتباس‌ می‌کنند که حل و فصل چنین اختلافاتی بسیار فرسایشی است.

قبل از ثبت برند تحقیقاتی درباره‌ی بازار و رقبای احتمالی انجام دهید. با توجه به فرصت‌های پیش‌رو، قادر خواهید بود زودتر از رقبا برند‌‌های باارزش را برای خود ثبت کنید. برای انتخاب عبارت مناسب برای برند به نکات زیر توجه کنید.

  • آیا این عبارت به طور مستقیم با محصول یا سرویس شما ارتباط دارد؟
  • آیا این نشان به طور عمومی در حوزه‌ی فعالیت یا توسط عموم مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
  • آیا شرکت‌‌های دیگری هم اکنون از این نشان‌‌ها استفاده می‌کند، در این صورت، آیا آن‌ها قبلاً آن را ثبت کرده‌اند؟ آیا در هر بخشی از حوزه‌ی فعالیت برند معتبری وجود دارد که می‌تواند منجر به سردرگمی در بازار شود؟
  • به جزئیات قرارداد حق تکثیر کاملاً دقت کنید. آیا این قرارداد حق ثبت برند تجاری را برای شما قائل شده است؟ با حفاظت از این خطوط قرمز‌، قادر خواهید بود بدون ایجاد تعارضات احتمالی، به راحتی از حقوق فکری خود درآمد کسب کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات