هواوی: کرین 980 قدرتمندتر از A12 Bionic اپل است

سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هواوی مدعی شده است که تراشه‌ی جدیدش یعنی کرین ۹۸۰ آنقدر قدرتمند است که می‌تواند بر A12 Bionic اپل غلبه کند.
تبلیغات

اپل چند روز پیش به‌صورت رسمی عرضه‌ی گوشی آیفون XS، با تراشه‌ی A12 Bionic را - که از لیتوگرافی ۷ نانومتری بهره می‌برد -  آغاز کرد؛ چند هفته پیش از این اتفاق، هواوی پردازنده‌ی کرین ۹۸۰ را معرفی کرده بود که این تراشه هم از لیتوگرافی ۷ نانومتری بهره می‌گیرد.

طبق اخبار رسمی، پردازنده‌ی جدید هواوی قرار است در گوشی موردانتظار میت ۲۰ پرو مورد استفاده قرار بگیرد؛ نماینده‌ی رسمی این شرکت چینی اخیرا در جریان برگزاری کنفرانسی در شهر دوبی اعلام کرده است که هواوی اطمینان دارد تراشه‌ی جدیدش می‌تواند در مصاف با Apple A12 Bionic پیروز میدان باشد.

هواوی به‌مدت سه‌سال است که روی پردازنده‌ی کرین ۹۸۰ کار می‌کند؛ پردازنده‌ای‌ که ظاهرا بیش از هر چیز روی بهینه‌کردن مصرف انرژی، میزان بهره‌وری و هوش مصنوعی تمرکز دارد.

Huawei Kirin 980 دقیقا همچون ای ۱۲ بایونیک اپل، دارای ۶.۹ میلیارد ترانزیستور است. چینی‌ها مدعی شده‌اند که کرین ۹۸۰ از لحاظ CPU به‌میزان ۷۵ درصد و از لحاظ GPU به‌میزان ۴۶ درصد سریع‌تر از نسل پیشین خود است.

بهره‌وری مصرف انرژی این تراشه ۵۷ درصد بهتر از نسل قبل است؛ در کنار این‌ها، راندمان مصرف انرژی GPU به‌میزان ۱۷۸ درصد بهتر شده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که کرین ۹۸۰ قرار است تراشه‌ای بسیار قدرتمند و سریع باشد.

هواوی تعداد NPUهای تراشه‌‌اش را دو برابر بیشتر کرده است و حال کرین ۹۸۰ ضمن پشتیبانی از پردازش ویدیو به‌صورت آنی، می‌تواند ۴۵۰۰ تصویر را در دقیقه تشخیص دهد. 

گفتنی است که تراشه‌ی جدید هواوی، نخستین تراشه‌ی دنیا است که از شبکه‌ی LTE Cat.21 پشتیبانی می‌کند و حداکثر سرعت دانلود آن به ۱.۴ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. 

دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات