بخشش‌های میلیون دلاری موسس کریگزلیست و داستان موفقیت‌ او

دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
امروزه افراد کارآفرین و مولتی میلیادر‌ها فعالیت‌های بشر‌دوستانه‌ی فراوانی انجام می‌دهند. یکی از خودساخته‌ترین و فعال‌ترین آن‌ها کریگ نیو‌مارک موسس وب‌سایت کریگزلیست است.
تبلیغات

کریگ نیومارک میلیاردر و کارآفرین برتر آمریکایی بنیان‌گذار وب‌سایت کریگزلیست است. کریگزلیست یک سرویس آگهی آنلاین با قابلیت‌ دسته‌بندی دقیق آگهی‌ها است. او فعالیت‌های بشردوستانه فراوانی را انجام داده است و اخیرا نیز نامش به دلیل اعطای یک میلیون دلار به مجله مادر جونز در سرخط تمامی خبرها دیده می‌شد.

این علاوه بر ۲۰ میلون دلاری بود که در اوایل تابستان امسال به یک پروژه روزنامه‌نگاری در دانشگاه CUNY اعطا کرده بود. او همچنین تا به حال میلیون‌ها دلار به روزنامه‌نگاران، افراد صدمه دیده جنگی و سازمان‌های حمایت کننده انتخابات کمک کرده است.

این بخشش‌های او سبب شده است تا نگاهی به میزان درآمد وی بیندازیم.

کریگزلیست (craigslist)

نیومارک که حالا در سن ۶۵ سالگی به سر می‌برد، وسواس و حساسیت زیادی در زمینه بیان نکردن میزان دارایی‌ها خود دارد. ولی براساس یک تحقیق قانونی توسط مجله Forbes میزان ثروت او بالای یک میلیارد دلار تخمین زده شده است. به احتمال زیاد بخش عمد‌ه‌ای از دارایی و سهام او هنوز در کریگزلیست است. تنها جایی که به صورت انحصاری در اختیار وی قرار دارد و کسی به میزان سرمایه او در آن جا دسترسی ندارد. بر این اساس تحلیل‌گران فکر می‌کنند که دارایی او حدود یک میلیارد دلار است و این سرمایه در سال حاشیه سودی ۷۵ یا ۸۰ درصدی دارد. این به معنای داشتن یک منبع درآمد عظیم و غیرمعمول است.

با درنظرگرفتن این موضوع اگر بخواهیم دلیل این موفقیت نیومارک را با دیگر کارآفرینان میلیادر در سیلیکون‌ولی مقایسه کنیم باید دو نکته را به خاطر داشته باشیم.مورد اول این است که کریگزلیست به‌صورت بوت‌استرپ و با سرمایه‌ی شخصی راه‌اندازی شده و در اصل هدفی به عنوان یک شرکت برای آن در نظر گرفته نشده بود.

هنگامی که نیومارک ۴۲ سال داشت و به عنوان برنامه‌نویس در شرکت آی‌بی‌ام کار می ‌کرد شروع به ساخت لیست ایمیل کوچکی کرد و به این ترتیب رویدادهای محلی و غیره را به افراد اطلاع می‌داد. پس از مدتی او اقدام به تاسیس وب‌سایتی جهت تبلیغات و مبادله اطلاعات در مورد انواع خدمات کرد.

مورد دوم برهه‌ی زمانی است که او اقدام به ساخت وب سایت خود کرد.

درست در سال ۱۹۹۵ وقتی اولین ایمیل ارسال شد:

جف بزوس به سیاتل نقل مکان کرد و هنوز آمازون راه‌اندازی نشده بود.

مارک زاگربرگ در کلاس پنجم بود و کارت پی‌پال وجود نداشت و اگر شما در حراجی ای‌بی برنده می‌شدید باید برایشان یک چک ارسال می کردید. در واقع او در بهترین زمان ممکن کار خود را شروع کرد.

کریگزلیست (craigslist)

نیو مارک در ابتدا هیچ دیدگاهی در مورد تاسیس این سایت و موفقیت آن نداشته است. به گفته خود او، این طرح را به علت محدودیت‌هایی که در هنگام برنامه‌نویسی مواجه بوده آغاز کرده‌ا‌ست، و هیچ ایده‌ای در مورد طراحی وب‌سایت و شکل ظاهری آن نداشته است.

در سال ۱۹۹۷ کریگزلیست توانست بازدید یک میلیونی داشته باشد ولی نیومارک همچنان به عنوان یک پروژه‌ی جانبی روی آن کار می‌کرد، با رشد روزافزون سایت او متوجه شد که باید کارهای وب‌سایت را به فرد متخصص‌تری در این زمینه واگذار کند. به همین دلیل در سال ۲۰۰۰ جیم باکمستر را به عنوان مدیرعامل شرکت استخدام کرد.

نیومارک در مصاحبه خود با inc گفته است:

من تا حدودی موفق شدم تا خصوصیات شخصیتی‌ام را از نقش مدیریتی‌ام جدا کنم. این تجربه خوبی برای من بود. متاسفانه امروزه اکثر صنایع و فناوری‌های بزرگ از مشکل مدیریت مایکرو برخوردارند. من موارد فراوانی دیدم که در آن افراد به‌خاطر دخالت در فعالیت افراد مناسب برای انجام یک کار، به مشکلات بزرگی برخورده‌اند.

نیو‌مارک این موفقیت را بدون هیچ سرمایه‌‌ و کمکی و با تلاش و پشت کار خود به‌دست آورده است. گاهی یک ایده ساده به شرطی که با خودآگاهی و اعتماد به نفس لازم پیگیری شود می‌تواند سرآغاز یک موفقیت بزرگ در زندگی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات