عدم تحقق وعده‌های علی‌ بابا به‌دلیل جنگ تجاری میان چین و آمریکا

یک‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
جنگ تجاری میان چین و آمریکا، مانع از تحقق وعده‌ی شرکت علی‌بابا مبنی بر گسترش فعالیت در آمریکا و ایجاد بیش از یک میلیون شغل شده است.
تبلیغات

جک ما، رئیس علی‌بابا روز چهارشنبه اعلام کرد جنگ تجاری ترامپ با چین، تعهد این شرکت مبنی بر ایجاد بیش از یک میلیون شغل در آمریکا را تحت تأثیر قرار خواهد داد. ما در مصاحبه‌ای گفت اعمال تعرفه یا مالیات‌‌های میان آمریکا و چین، در تعهدات این شرکت اختلال ایجاد کرده است.

جک ما همچنین گفت وعده‌ی علی‌بابا، بر اساس همکاری دوستانه‌ی آمریکا و چین و روابط تجاری منطقه شکل گرفته بود و از آنجایی که در حال حاضر دیگر چنین فرضیه‌ای وجود ندارد، وعده‌ی ما نیز عملی نخواهد شد. ما پیش از این نیز انتقادهایی در مورد اقدامات محافظه‌کارانه‌ی دولت ترامپ داشت و روز چهارشنبه اعلام کرد تجارت نباید به‌عنوان یک سلاح مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه باید وسیله‌ی برای برقراری صلح میان کشورها باشد.

روز دوشنبه ترامپ تعرفه‌ی ۱۰ درصدی روی کالاهای چینی را به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و در روز سه‌شنبه دولت چین نیز تعرفه‌ای روی کالاهای آمریکایی با ارزش ۶۰ میلیارد دلار اعمال کرد. با توجه به کم شدن ارتباط دو طرف، احتمال وقوع جنگ تجاری بین دو کشور بالا است.

china usa

Alibaba، غول تجارت الکترونیک چین به کسب‌وکارهای کوچک آمریکایی وعده داده بود که دسترسی بیشتری به بازار چین خواهند داشت و این باعث رشد کار در آمریکا خواهد شد. بسیاری از تحلیل‌گران در مورد این موضوع شک داشتند، اما ترامپ آن را نشانه‌ای از کمک سیاست‌های اقتصادی‌اش به دولت آمریکا می‌دانست. در حال حاضر، اعمال تعرفه‌های جدید و فشار روی شرکت‌های چینی برای پیدا کردن جایگزینی برای کالاهای آمریکایی، امکان تحقق چنین وعده‌ای را غیرممکن کرده است.

ما، هم‌بنیان‌گذار علی‌بابا، اوایل شهریورماه اعلام کرد که تا پایان سال از سمت ریاست کناره‌گیری خواهد کرد تا تمرکز بیشتری روی فعالیت‌های بشردوستانه داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات