32 اصطلاح کاربردی اینترنت که باید بدانید؛ از اینترنت اشیا تا سئو

شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
در این مقاله به توضیح ۳۲ اصطلاح بسیاری کاربردی دنیای بی‌انتهای وب پرداخته‌ایم. اگر می‌خواهید مفاهیم مختلف اینترنت از رایانش ابری تا پهنای باند بهتر درک کنید، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اینترنت مانند هر فرهنگ و زبانی، اصطلاحات جدیدی برای تازه‌واردان به این عرصه دارد. در این مقاله به بررسی ۳۲ اصطلاح در دنیای اینترنت می‌پردازیم که می‌تواند دانش شما را در مورد این پدیده‌ی شگفت‌انگیز  افزایش دهد.

۱- خطای 404 (404 Error)

یکی از رایج ترین خطاها در فضای اینترنت، خطای 404 است. هرگاه آدرس یک صفحه را اشتباه وارد کنید یا صفحه‌ی مد‌نظر شما حذف شده یا وجود نداشته باشد، این اخطار نمایش داده می‌شود.

۲- افزونه‌ها (Extensions, Add-ones)

افزونه‌ها که در مرورگر کروم با واژه‌ی Extension و در مرورگر فایرفاکس با واژه‌ی Add-ones مشخص می‌شوند، برنامه‌های کوچکی هستند که قابلیت‌های جدیدی به مرورگر اضافه می‌کنند. افزونه‌ها فواید بسیاری دارند اما ممکن است خطرات امنیتی نیز در پی داشته باشند. باید توجه داشت که افزونه با پلاگین تفاوت دارد. پلاگین‌هایی مانند جاوا و فلش‌پلیر، برنامه‌هایی برای اجرای نوع خاصی از محتوا در مرورگر شما می‌باشند.

Internet

۳- انیمه (Anime)

در کشور ژاپن، انیمه به‌طور‌ کلی به معنای انیمیشن است؛ اما در خارج از ژاپن، از واژه‌ی انیمه برای اشاره به انیمیشن‌های ژاپنی استفاده می‌شود. این انیمیشن‌ها رنگ‌های درخشان و شخصیت‌های نمادین دارند. این واژه را با مانگا، که اصطلاحی برای کمیک‌های ژاپنی است، اشتباه نگیرید!

۴- آرشیو (Archive)

آرشیو کردن یعنی حذف اطلاعات از محیط کاری و ذخیره آن‌ها در یک محیط ثانویه. برای مثال، شما ممکن است عکس‌های قدیمی‌تان را روی هارد اکسترنال آرشیو کنید. توجه کنید که آرشیو کردن با پشتیبان‌گیری (Back up) متفاوت است. در آرشیو، فایل مد‌نظر را از جایی به جای دیگر انتقال می‌دهید؛ اما در بک‌آپ گرفتن، یک کپی از فایل در جای دیگر ذخیره می‌شود تا در صورت از دست رفتن اطلاعات اصلی از آن استفاده شود.

۵- پهنای باند (Bandwidth)

پهنای باند، معمولاً حداکثر توان پردازش در یک شبکه را بیان می‌کند. هرچه پهنای باند بیشتری موجود باشد، می‌توان اطلاعات بیشتری را هم‌زمان پردازش کرد.

برای مثال، اگر در شبکه خانگی خود، هم‌زمان مشغول دانلود فایل‌های حجیم روی رایانه شخصی و تماشای آنلاین ویدیو باشید، احتمالاً برای بازی آنلاین در موبایل با مشکل مواجه خواهید بود؛ زیرا، مقدار زیادی از پهنای باند صرف دانلود فایل‌ها و مشاهده ویدیو می‌شود. اگر این فعالیت‌ها متوقف شوند، پهنای باند شما نیز آزاد می‌شود.

۶- بلاگ (Blog)

بلاگ‌ها، وب‌سایت‌هایی هستند که به‌طور مداوم محتوا را برای بازدیدکنندگان بارگذاری می‌کنند. بلاگ‌ها می‌توانند فردی، و منعکس‌کننده‌ی افکار و نوشته‌های یک شخص باشند یا وب‌سایت‌های گسترده‌، با نویسندگان متعدد برای انتشار مطالب خاص؛ مانند وب‌سایت زومیت. همه‌ی بلاگ‌ها وب‌سایت هستند، اما همه‌ی وب‌سایت‌ها بلاگ نیستند.

میکروبلاگینگ در دنیای اینترنت به وب‌سایت‌هایی گفته می‌شود که قابلیت ارسال سریع پیام را همراه با ویژگی‌های بلاگ فراهم‌ نموده‌اند؛ مانند توئیتر.

۷- کلیک‌بیت (Clickbait)

به جمله‌ها و محتوایی که مخاطب را برای کلیک کردن روی آن‌ها ترغیب می‌کند، کلیک‌بیت گفته می‌شود. کلیک‌بیت‌ها معمولاً با وعده‌ی محتوایی جذاب، مخاطب را جذب می‌کنند. برای مثال: « ۱۰ دلیلی که رایانه شما را بیمار می‌کنند!».

ابرها، سرورهایی خارج از دسترس فیزیکی شما هستند که به سرویس‌های اینترنتی اختصاص یافته‌اند. دراپ‌باکس، Gmail و آفیس‌آنلاین، همگی سرویس‌های ابری هستند؛ زیرا، به‌جای آنکه رایانه‌ی شخصی شما کار پردازش و ذخیره‌سازی را انجام دهد، سرورهای خارجی این کار را انجام می‌دهند.

ابر یا کلود

۹- کوکی (Cookie)

کوکی‌ها، بسته‌های اطلاعاتی کوچکی روی رایانه‌ی شما هستند که سرویس‌های مختلف برای ردیابی شما استفاده می‌کنند؛ مثلا Gmail برای به یادآوردن شما، کوکی‌ها را به‌کار می‌برد و بنابراین، نیازی نیست که هر بار اطلاعات خود را برای ورود به حساب‌تان وارد کنید.

۱۰- کراودفاندینگ (Crowdfunding)

کراودفاندینگ، روشی برای جذب سرمایه از طریق کمک‌های مالی عمومی است. در این روش از هر فرد مبلغ اندکی دریافت می‌شود. از Kickstarter و GoFundMe می‌توان به‌عنوان دو نمونه‌ی شناخته‌شده از این سایت‌ها یاد کرد.

۱۱- وب تاریک (Dark Web)

وب‌های تاریک، آن دسته از وب‌سایت‌هایی هستند که برای دسترسی به آن‌ها نیاز به نرم‌افزار‌های خاص داریم. این وب‌سایت‌ها در جستجوی گوگل نمایش داده نمی‌شوند و معمولاً وب‌سایت‌های خطرناکی محسوب می‌شوند.

۱۲- داکسینگ (Doxing)

داکسینگ عملیاتی شامل پیدا کردن اطلاعات شخصی یک فرد و انتشار آن‌ها، با اهدافی مخرب است.

۱۳- درج کردن (Embedding)

Embedding شامل درج کردن آنلاین محتوای یک سایت در سایتی دیگر است. برای مثال، می‌توان ویدیوی قرار‌داده‌شده در کانال آپارات زومیت را در یکی از مقالات سایت زومیت درج کرد.

۱۴- رمزنگاری (Encryption)

با رمزنگاری قادر خواهید بود محتوای مدنظر را برای همه، به جز مخاطب پیام، نامفهوم و غیرقابل خوانش کنید. برای مثال، هنگام خرید آنلاین، رمزنگاری، از اطلاعات شخصی شما محافظت می‌کند.

۱۵- دیوار آتش (Firewall)

فایروال نوعی نرم‌افزار امنیتی است که ورود و خروج اطلاعات به دستگاه شما را محدود می‌سازد. این نرم‌افزار از سیستم شما در برابر بسته‌های خطرناک محافظت می‌کند و اجازه‌ی ورود آن‌ها را نمی‌دهد.

۱۶- قانون گادوین (Godwin's law)

قانون گادوین یک اصطلاح مورد استفاده در بحث‌های آنلاین است. طبق این قانون، با طولانی شدن یک بحث آنلاین، احتمال آنکه یکی از طرفین، مقایسه‌ای با آدولف هیتلر انجام دهد، به یک میل می‌کند! گرچه ممکن است احمقانه به‌نظر بیاید، اما می‌توانید آن را در فروم‌های گفتگوی فیسبوک بررسی کنید!

۱۷- هشتگ (Hashtag)

هشتگ نوع خاصی از نشانه‌گذاری و دسته‌بندی است که به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر و اینستاگرام استفاده می‌شود. با این روش می‌توان به مطالبی با موضوع خاص دست یافت.

هشتگ

۱۸- هات‌اسپات (Hotspot)

به‌طور کلی به هر منطقه‌ای که دسترسی به اینترنت از طریق وای‌فای ممکن باشد، هات‌اسپات گفته می‌شود. همچنین ویژگی به‌اشتراک‌گذاری اینترنت توسط تلفن‌ همراه نیز هات‌اسپات نام دارد. امروزه دستگاه‌های پرتابل هات‌اسپات نیز موجود هستند که اینترنت را از طریق وای‌فای در هر مکانی در اختیار شما قرار می‌دهند.

HTTP، سرواژه‌ی عبارت Hypertext Transfer Protocol (پروتکل انتقال ابرمتنی) است. این پروتکل پایه‌ی شبکه‌ی وب دنیای امروز را تشکیل می‌دهد. HTTP برای مرورگر وب فرآیندی را تعریف می‌کند تا اطلاعات را از سرور دریافت کند و روی نمایشگر شما نشان دهد. HTTPS نسخه‌ی ایمن‌تر این پروتکل است که با رمزگذاری، از اطلاعات شما محافظت می‌کند.

۲۰- اینترنت اشیاء (Internet Of Things)

هدف اینترنت اشیاء، گسترش اتصال به اینترنت در همه‌ی دستگاه‌های محیط اطراف شماست؛ مانند، چراغ‌ها، تلویزیون، یخچال، ترموستات و... . چنین دستگاه‌هایی بدون دخالت انسان نیز می‌توانند وظایف تعریف‌شده را انجام دهند.

اینترنت اشیا

۲۱- آدرس آی‌پی (IP Address)

آدرس IP شماره‌ای منحصربه‌فرد و یکتا است که به هر دستگاه متصل به اینترنت اختصاص می‌یابد. هر دستگاه در شبکه داخلی آدرس IP مخصوص خود را دارد که تنها وسایل موجود در این شبکه می‌توانند این آدرس را ببینند. کل شبکه نیز یک آدرس IP دارد که تمام دستگاه‌های فعال در محیط اینترنت به آن دسترسی دارند.

۲۲- لورک (Lurk)

به کاربرانی که تنها به مشاهده‌ی محتوا و دیدگاه‌ها می‌پردازند و نظری نمی‌دهند یا محتوایی تولید نمی‌کنند، لورک گفته می‌شود. تخمین زده می‌شود تنها یک درصد فعالان وب به تولید محتوا می‌پردازند.

۲۳- بدافزار (Malware)

این واژه ترکیبی است از دو واژه‌ی Malicious (مخرب) و Software (نرم‌افزار). ویروس‌ها، تروجان‌ها، نرم‌افزارهای جاسوسی و... همگی در دسته‌ی بدافزارها قرار می‌گیرند.

۲۴- آنلاین/آفلاین (Online/Offline)

این یکی را دیگر حتماً می‌دانید! هنگامی که به اینترنت متصل هستید، به شما کاربر آنلاین می‌گویند و در غیر این‌صورت آفلاین هستید.

۲۵- پی‌وال (Paywall)

پی‌وال محتوایی روی اینترنت است که برای مشاهده‌ی آن باید پول بپردازید. این روش یکی از روش‌های تأمین هزینه‌های وب‌سایت است.

۲۶- فیشینگ (Phishing)

فیشینگ یکی از راه‌های فریب دادن افراد برای سرقت اطلاعات شخصی با معرفی خود به‌عنوان یک نهاد رسمی مانند بانک است. در این روش معمولاً در قالب یک ایمیل از افراد خواسته می‌شود تا اطلاعات خود را برای تأیید مجدداً وارد کنند.

27- سئو (SEO)

SEO، سرواژه‌ی عبارت Search Engine Optimization (بهینه‌سازی موتور جستجو) است. سئو شامل روش‌های مختلفی است که همگی آن‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند؛ جلب نظر موتورهای جستجو برای جذب مخاطب بیشتر.

سئو

۲۸- اسپم (Spam)

اسپم واژه‌ای عمومی برای پیام‌های آنلاینی است که بدون آنکه مایل باشید، برای شما فرستاده می‌شوند. ایمیل اسپم یکی از انواع رایج اسپم است؛ اما اسپم می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و فروم‌ها نیز موجود باشد.

۲۹- محتوای سنجاق‌شده (Sticky Content)

در یک فروم آنلاین، پیام‌ها معمولا بر اساس زمان مرتب شده‌اند. گاهی پیام‌های مهم یا پیام‌هایی که دارای تاریخ هستند، سنجاق می‌شوند تا مخاطبین سریع‌تر آن‌ها را بررسی کنند.

۳۰- ترول (Troll)

ترول، به افرادی گفته می‌شود که در محیط‌های آنلاین بحث و دعوا راه می‌اندازند و منجر به اذیت سایرین می‌شوند. ترول‌ها معمولاً این‌ کار را با مطرح کردن موضوعی تحریک‌کننده یا خارج از بحث انجام می‌دهند.

31- URL

URL، سرواژه‌ی Uniform Resource Locator (مکان‌یاب یکپارچه منبع) است. URL، در واقع همان آدرسی است که در نوار بالایی مرورگر وارد می‌کنید تا صفحه‌ی مشخصی بارگذاری شود.

32- ویکی (Wiki)

ویکی نوعی وب‌سایت برای جمع‌آوری و انتشار اطلاعات است. معروف‌ترین ویکی حال حاضر ویکی‌پدیا است؛ اما ویکی‌های مختلفی با موضوعات متنوع در محیط وب فعال هستند.

دنیای وب بسیار گسترده است و اصطلاحات فراوانی دارد. دانش خود را با ما در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات