بهترین راهکار برای زمانی که مسیر شغلی شما در شرکت واضح نیست

پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر در جایگاه شغلی خود احساس ثبات نمی‌کنید و از آینده اطمینان ندارید، با اجرای چهار مرحله می‌توانید مسیر شغلی جدیدی در پیش بگیرید.
تبلیغات

همه‌ی ما این دستورالعمل را می‌شناسیم: به یک شرکت بپیوندید، سخت کار کنید، از نردبان موفقیت، پله‌پله بالا بروید. اما مدت‌ها است که این دستورالعمل جواب نمی‌دهد و علت آن، فقط اخراج، برون‌سپاری وظایف یا اتوماسیون پروسه‌ها نیست.

این روزها دیگر نمی‌توان به‌راحتی گفت که چه چیزی، افراد حرفه‌ای را از شناسایی مسیر شغلی بازمی‌دارد. شرکت‌های موفق، مجبورند دائماً خودشان را با تغییرات بازار سازگار کنند و نیمه‌ی عمر بسیاری از مهارت‌ها، کمتر از پنج سال است. به همین دلیل شرکت‌ها هیچ ایده‌ای ندارند که تا پنج سال آینده، به چه نیروهایی نیاز دارند یا چه کسی برای یک جایگاه شغلی، واجد شرایط است.

همان‌طور که کتی بنکو و مولی اندرسون در کتاب ۲۰۱۰ خود پیش‌بینی کرده بودند، ما دیگر نه با یک نردبان سازمانی، بلکه با یک شبکه‌ی سازمانی مواجهیم که در آن پیشرفت شغلی، به‌ندرت خطی عمودی است و گاهی به‌صورت مورب، یا افقی دیده می‌شود. شرکت‌ها هم در سطح بسیار محدودی راهنمایی می‌کنند که چگونه در این محیط حرکت کنیم، چراکه خودشان از این موضوع مطمئن نیستند.

شرکت‌ها عموماً به متخصصان فردی متکی هستند، زیرا می‌خواهند کنترل بیشتری بر کارهایشان داشته باشند. متخصصان، با استفاده از چهار استراتژی می‌توانند زمینه‌ی جدید حرکت خود را پیدا کنند.

Career Path

اول، ضروری است که از امکانات و احتمالات آگاه شوید. یکی از ویژگی‌های مسیر شغلی خطی سنتی این بود که به تحقیقات زیادی نیاز نداشت. گرچه همه‌ی افراد به اهداف نهایی دست پیدا نمی‌کردند (مثل ترفیع گرفتن)، اما کاملاً واضح و مشخص بود که روند کار چیست. در محیط کار جدید، اشخاص حرفه‌ای باید با رویکردی شبیه کارآگاهان، به تحقیق و بررسی فرصت‌ها بپردازند. ممکن است این کار در شرکت‌های کوچک، سخت نباشد. ولی در شرکت‌های بزرگ، اطلاعات نقشی کلیدی پیدا می‌کنند.

 در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، هیچ متخصصی نمی‌تواند بدون تحقیقات پویا و ارتباط با رهبران، از امکانات و فرصت‌های احتمالی آگاه شود. به همین دلیل ضروری است که یک شبکه‌ی وسیع را در داخل و خارج از شرکت تشکیل دهید تا دید بهتری به زوایای پنهان کسب‌وکار به دست آورید.

دوم، مهم است که کمک بگیرید. حتی اگر کارفرما، راهنمایی‌هایی صریحی در مورد مسیر شغلی شما ارائه نکند، بازهم احتمالاً ارزش کارمند متعهدی را که دست بلند کرده و کمک می‌خواهد، درک می‌کند. اگر شما پیشنهادات خوبی در مورد ورد برنامه‌های توسعه حرفه‌ای به بخش منابع انسانی شرکت ارائه دهید (یا دوره‌های آموزشی که می‌خواهید در آن‌ها شرکت کنید، یا زمینه‌های کاربردی کسب‌وکار)، آن‌ها از شما استقبال می‌کنند. به‌این‌ترتیب مدل‌سازی مجددی را در خصوص ایده‌آل‌ها به نمایش می‌گذارید، چیزی که بسیاری از رهبران امروزی به دنبال آن هستند.

Career Path

سوم، منتظر «موقعیت‌های شغلی باز» نباشید. در عوض، فرصت‌های ایده‌آل خود را شناسایی کنید. دوری کلارک در کتاب Reinventing You، داستان واقعی یک مشاور مدیریتی به نام جوآن چانگ را تعریف می‌کند که موفق شد خودش را به‌عنوان یک سرآشپز عالی، دوباره کشف کند. راز او این بود که بجای منتظر ماندن برای فرصت‌های شغلی (جایی که باید با کاندیداهای واجد شرایط رقابت می‌کرد)، نامه‌های شخصی خود را به دوازده سرآشپز برجسته و مورد تحسین ارسال کرد. او در این نامه‌ها توضیح داد که چرا می‌خواهد با آن‌ها کار کند. رویکرد هدفمند جوآن چانگ، او را از سایرین متمایز کرد. چانگ تنها پس از چند روز، باوجوداینکه گواهینامه‌ی رسمی نداشت، شغل مطلوبی به دست آورد.

به دلایل مختلف، تغییر نقش در داخل یک شرکت، به همان میزان دراماتیک خواهد بود که تبدیل‌شدن از یک مشاور مدیریتی به یک سرآشپز. در بسیاری از شرکت‌ها، دپارتمان‌ها و بخش‌های مختلف دیدگاه محدود و تنگ‌نظرانه‌ای در مورد انتقال مهارت‌ها و تجارب دارند. مثالی که همه‌ی ما با آن برخورد کرده‌ایم، مدیری است که می‌گوید: این کارمند فقط در زمینه‌ی X تخصص دارد. چگونه می خواهد در زمینه‌ی Y کار کند؟

به همین دلیل باید فرصت‌هایی را هدف قرار دهید که برای شما جذاب‌تر است. سپس استراتژی مناسبی را برای ارتباط برقرار کردن با متصدیان آن فرصت‌ها پیدا کنید. درست به همان اندازه که یک مشاوره مدیریتی، برای پیدا کردن شغل در حوزه‌ی آشپزی با مشکل مواجه است، یک بازاریاب نیز برای منتقل شدن به بخش عملیات، با چالش روبرو خواهد بود. اما همان‌طور که مثال جوآن چانگ نشان می‌دهد، یک بازاریاب خاص، که توضیحی هوشمندانه و متفکرانه درباره‌ی علت تغییر نقش خود و پتانسیل و ارزش‌آفرینی آتی ارائه می‌دهد، با درهای بسته مواجه نخواهد شد.

Career Path

چهارم، تلاش کنید دوستان بانفوذی بیابید و روابط مؤثری برقرار کنید. به‌عنوان‌مثال یک مشاور، به شما کمک می‌کند فرصت‌های احتمالی را بهتر بسنجید. یا یک رهبر (یا مدیر) حمایتگر، در صورت لزوم به نفع شما از قدرت خود استفاده می‌کند. اما به یاد داشته باشید که تأثیر و حمایت این افراد، با تغییر شغل شما به پایان نمی‌رسد. به‌مرورزمان، همان‌طور که در حرفه‌ی خود پیشرفت می‌کنید، مشاوران و حامیان را در جریان این پیشرفت‌ها قرار دهید. بگذارید آن‌ها از مهارت‌های جدید و اهداف آینده‌ی شما باخبر بمانند. در غیر این صورت، حتی اگر در سایر مسائل با آن‌ها صحبت کنید، آن‌ها بازهم تصویر اولیه‌ای را که از شما در ذهن دارند، به‌روزرسانی نمی‌کنند.

اگر شرکت فعلی، یک مسیر شغلی واضح و روشن را پیش روی شما نگذاشته باشید، شاید احساس اضطراب و سردرگمی کنید. اما فرصت بسیار خوبی است تا مسیر حرفه‌ای را طبق مهارت‌ها، نیازها و علایق خود طراحی کنید. با دنبال کردن مراحلی که ذکر شد، آینده‌ی شغلی پویایی برای خود رقم بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات