سهام استون مارتین، در بورس عرضه می‌شود

یک‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس تصمیم مقامات استون مارتین، ۲۵ درصد سهام این برند خودروساز بریتانیایی در بازار بورس لندن عرضه می‌شود.
تبلیغات

مقامات شرکت بریتانیایی استون مارتین، در اقدامی هوشمندانه و در آستانه‌ی نهایی شدن برگزیت (Brexit) تصمیم به‌فروش عمومی سهام این برند گرفته‌اند. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، ارزش سهام اولیه‌ی استون مارتین تا ۵ میلیارد پوند (حدود ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) برآورد می‌شود.

برند ۱۰۵ ساله‌ی استون مارتین که مدل‌های آن، مورد استفاده‌ی جیمز باند مأمور مخفی سمبلیک سازمان جاسوسی بریتانیا بوده است، به‌زودی در بروس لندن ظاهر خواهد شد. پس از عرضه‌ی اولیه‌ی سهام (IPO) فراری در سال ۲۰۱۵، استون مارتین می‌تواند با ارزش ۵ میلیارد پوند سهام خود را در بورس عرضه کند. درواقع باتوجه به سوددهی اخیر این برند و تولید مدل‌های جدید، استون مارتین می‌تواند آینده‌ی روشنی داشته باشد. این خودروساز بریتانیایی تا امروز، ۷ بار ورشکستگی تجربه کرده است؛ از سال ۲۰۱۰ بود که استون مارتین سودی کسب نکرده بود اما سرانجام سال گذشته، سوددهی شامل حال این برند شد. در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸، استون مارتین ۴۴۵ میلیون پوند فروش داشته که بدون درنظر گرفتن مالیات، ۴۲ میلیون پوند آن سود خالص است. در این شرایط، تصمیم مقامات استون مارتین بر عرضه‌ی حداقل ۲۵ درصد سهام برند در بورس، منطقی به‌نظر می‌رسد.

Andy Palmer

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات استون مارتین مقدمات عرضه‌ی سهام اولیه را در سازمان امور مالی بریتانیا (FCA) تکمیل کرده‌اند تا پس از کسب مجوزهای لازم، ۲۹ شهریور ماه سال جاری استون مارتین ۲۵ درصد سهام خود را (از بخش شرکت‌های سهام‌دار کویتی و ایتالیایی) در بورس لندن عرضه کند. اندی پالمر، مدیرعامل استون مارتین امیدوار است که عرضه‌ی ۲۵ درصد سهام این برند، همانند نهایی شدن برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه‎ی اروپا، تا پایان سال ۲۰۱۸، به اتمام برسد. حدود ۲۵ درصد محصولات استون مارتین که خروجی تنها خط تولید این برند در گیدون انگلستان هستند، در بازار اروپا فروخته می‌شوند؛ دومین خط تولید استون مارتین در ولز خواهد بود که از سال ۲۰۱۹ عملیاتی خواهد شد. پالمر در مورد فروش سهام استون مارتین گفت:

می‌توانیم نشان دهیم که برگزیت، تأثیر فراوانی بر ما نخواهد گذاشت. اگر برای فروش در اروپا تعرفه‌ی مشخص وجود داشته باشد، رقبای ما هم با تعرفه‌ی واردات به بریتانیا مواجه خواهند شد؛ شاید برخی از سهم فروش در بازار اروپا را از دست بدهیم اما این میزان در بریتانیا جبران می‌شود.
Aston Martin DB11 Volante

پس از نهایی شدن برگزیت، مورد مشترک بسیاری از خودروهای بریتانیایی، استفاده از پیشرانه‌های ساخت آلمان بیشتر از همیشه جلب توجه خواهد کرد. وجود تعرفه‌ی واردات بین اروپا و بریتانیا می‌تواند، سرعت تولید و تحویل خودرو را کاهش دهد. البته بسیار بعید است که افزایش اندک قیمت خودروها به واسطه‌ی تعرفه‌های جدید، مشتریان ثروتمند استون مارتین را تحت تأثیر قرار دهد. در هر صورت مقامات استون مارتین برای افزایش ارزش این برند، اقدامات جالبی انجام داده‌اند. استون مارتین حق استفاده از نام برند در آپارتمان‌های مسکونی و مدل‌های زیردریایی دارد تا با ایجاد حس خاص بودن به مشتری، ارزش خود را در نگاه سرمایه‌گذاران بیشتر کند. مقامات این برند امیدوار هستند که فروش محصولات تا ۶۲۰۰ و ۶۴۰۰ دستگاه افزایش پیدا کند؛ هدف نهایی رسیدن به رکورد فروش سال ۲۰۰۷ در سال ۲۰۱۹، عرضه‌ی ۷۳۰۰ دستگاه خودرو است. تقاضای بالا برای مدل DB11 و سپس تولید اولین شاسی‌بلند این برند، می‌تواند فروش ۱۰ هزار دستگاه خودرو تا سال ۲۰۲۰ را تضمین کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات