کوکاکولا وارد رقابت با استارباکس می‌شود

یک‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت کوکاکولا به تازگی ۵.۱ میلیارد دلار برای خرید برند Costa Coffee سرمایه‌گذاری کرده است. کاستا کافی در انگلستان معادل استارباکس در آمریکا است.
تبلیغات

Costa Coffee دومین کافی‌شاپ بزرگ زنجیره‌ای و یک برند انگلیسی است. هزاران شعبه‌ی آن در اغلب خیابان‌های کشور و دستگاه‌های سلف سرویس آن در جایگاه‌های سوخت‌گیری و فروشگاه‌های مواد غذایی قابل مشاهده است. کاستا کافی بیش از ۲۴۰۰ شعبه در انگلستان دارد و با این حال تعداد آن بسیار کمتر از شعبه‌های استارباکس است. کاستا کافی هیچ شعبه‌ای در آمریکا ندارد و تعداد کل شعب آن در ۳۲ کشور به ۳۸۸۲ می‌رسد. خبرهای جدید حاکی از آن است که شرکت کوکاکولا ۵.۱ میلیارد دلار برای خرید این برند انگلیسی سرمایه‌گذاری کرده و این موضوع شوک بزرگی به دنیای قهوه بازان وارد کرده است. با ادغام شدن این دو برند تحلیل‌گران رشد بزرگی برای کاستا کافی و نگرانی استارباکس را بابت این موضوع پیش‌بینی کرده‌اند.

رشد جهانی

بعید به نظر می‌رسد شرکت استارباکس از موضع قدرت خود در آمریکا پایین بیاید و تحلیل‌گران رشد دو برند کاستا کافی و کوکاکولا را در بازار بین‌المللی مخصوصا چین محتمل‌تر می‌دانند. چین یکی از مناطق کلیدی برای رشد برند استارباکس به حساب می‌آید. جاناتان دیویدسون، تحلیل‌گر بازار نوشیدنی‌ها در گلوبال‌دیتا، در ایمیلی به بیزینس‌اینسایدر نوشته است: «در حال حاضر و به احتمال زیاد خطرات جدی برای استارباکس در بازار چین وجود دارد. جایی که بازار قهوه پتانسیل زیادی برای رشد سریع دارد.» البته هنوز بیانیه‌ای از طرف استارباکس بابت این موضوع اعلام نشده است.

costa coffee

طبق گزارش گلوبال‌دیتا، فروش نوشیدنی گرم در چین تا سال ۲۰۲۲ به بیش از ۳۴ میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که حجم فروش نوشیدنی‌های گرم کل دنیا در ۵ سال گذشته بیش از دو برابر شده است. هر دو برند زنجیره‌ای قهوه در حال گسترش تعداد شعب خود در چین هستند. استارباکس در حال حاضر ۲۸۰۰ شعبه در چین دارد و قصد دارد در پنج سال آینده با رساندن این عدد به ۶ هزار، درآمد خود را سه برابر کند. کوین جانسون، مدیرعامل استارباکس در ماه می گفت: «استارباکس قصد دارد فرهنگ قهوه را در چین جا بیندازد و ثمره‌ی این کار رشد سود بلندمدت شرکت طی چندین دهه خواهد بود.»

costa coffee

شرکت استارباکس همچنین در اوایل این ماه از همکاری خود با غول تجارت الکترونیک چینی یعنی شرکت علی بابا به منظور گسترش خدمات تحویل در این کشور خبر داد. دومین بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای چین یعنی کاستا کافی نیز در حال حاضر بیش از ۴۰۰ شعبه در چین داشته و قصد دارد تعداد آن‌ها را افزایش دهد. کاستا کافی در اکتبر ۲۰۱۷ یکی از کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای چینی به نام Yueda را خریداری کرد. چند ماه بعد آلیسون بریتاین، مدیرعامل کاستا کافی اعلام کرد این شرکت قصد دارد از شرکت والد خود یعنی Whitbread جدا شود تا برنامه‌ی گسترش شعب خود مخصوصا در چین را راحت‌تر دنبال کند. بریتاین همچنین گفت: «کاستا کافی با رشدی که پیش‌بینی می‌شود در بازار چین داشته باشد، جایگاه خوبی در بازار بین‌المللی پیدا خواهد کرد و به یکی از برندهای پیشروی غیر بومی تبدیل خواهد شد.»

costa coffee

نوشیدنی‌های آماده‌ی مصرف

تحلیل‌گران معتقدند در حالی که برند کاستا کافی هنوز برای راه‌اندازی شعب فیزیکی در بازار آمریکا با مشکلاتی مواجه است، می‌تواند محصولات آماده‌ی خود را در فروشگاه‌ها به فروش برساند. دیویدسون می‌گوید: «عدم حضور کاستا کافی در آمریکا نشان می‌دهد استارباکس روی فروش محصولات آماده در این کشور تسلط پیدا کرده است اما به نظر می‌رسد این موضوع در سال‌های آینده تغییر کند.» او همچنین گفت این امر برای هر دو برند استارباکس و کاستا کافی بسیار مهم است زیرا بازار نوشیدنی‌های گرم تا چندین دهه‌ی آینده در آمریکا رونق خواهد داشت.

عرضه‌ی نوشیدنی‌های آماده فرصت مناسبی را برای رقابت شرکت کوکاکولا با رقیب دیرینه‌ی خود یعنی شرکت پپسی مهیا می‌کند. پپسی به تازگی همکاری خود را با شرکت استارباکس برای عرضه‌ی محصولات آماده آغاز کرده است. به گفته‌ی دیویدسون این ارتباط می‌تواند یک کسب‌وکار خرده‌فروشی را به کسب‌وکاری با ارزش بیش از دو میلیارد دلار تبدیل کند و حالا کوکاکولا نیز می‌خواهد وارد این بازار شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات