گرندپری سنگاپور 2018 فرمول یک؛ تکرار قهرمانی همیلتون

یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
مطالعه 6 دقیقه
مسابقه فرمول یک سنگاپور ۲۰۱۸ با قهرمانی لوئیس همیلتون، راننده انگلیسی مرسدس پایان یافت؛ ورشتاپن و فتل در جایگاه دوم و سوم ایستادند.
تبلیغات

مرحله پانزدهم رقابت‌های فرمول یک ۲۰۱۸ که در کشور سنگاپور و پیست خیابانی مارینا بی (Marina Bay Street Circuit) برگزار شد، با قهرمانی لوئیس همیلتون از تیم مرسدس به پایان رسید. در این رقابت کم‌حادثه و خسته‌کننده که شاهد سبقت زیادی نبودیم، همیلتون توانست با عملکرد بدون نقص در جایگاه نخست گرندپری سنگاپور قرار بگیرد. پس از لوئیس همیلتون، مکس ورشتاپن از ردبول و سباستین فتل از تیم فراری، دوم و سوم شدند.

Singapore Grand Prix  Formula 1 / گرندپری فرمول یک سنگاپور

سنگاپور امروز برای یازدهمین بار، میزبان مرحله پانزدهم فرمول یک ۲۰۱۸ بود. پیست مارینا بی از سال ۲۰۰۸ به طور رسمی وارد تقویم مسابقات فرمول یک شد و تاکنون نیز در این تقویم باقی مانده است. مارینا بی در کنار پیست‌های موناکو و باکو یکی از پیست‌های خیابانی مسابقات فرمول یک محسوب می‌شود. این پیست توسط یک گروه آمریکایی طراحی و در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد؛ پیستی که ساختار اصلی آن را بخشی از خیابان‌های مرکزی شهر تشکیل می‌دهند.

Singapore Grand Prix  Formula 1 / گرندپری فرمول یک سنگاپور

سباستین فتل که یکی از رکوردداران پیست مارینا بی سنگاپور محسوب می‌شود، در مسابقه امروز امیدوار بود که بتواند پنجمین پیروزی خود را در شرق آسیا جشن بگیرد. پس از فتل، لوئیس همیلتون با ۳ قهرمانی در گرندپری سنگاپور در میان رکوردداران مارینا بی قرار داشت؛ اما با قهرمانی امروز همیلتون، چهارمین قهرمانی راننده انگلیسی مرسدس نیز به دست آمد. البته برتری این دو راننده به کسب قهرمانی خلاصه نمی‌شود و هر دو با کسب چهار پول پوزیشن در جایگاه نخست این پیست قرار دارند. در بین تیم‌های شرکت‌کننده نیز مرسدس با چهار و ردبول با کسب سه قهرمانی رکورددار هستند. 

Singapore Grand Prix  Formula 1 / گرندپری فرمول یک سنگاپور

۱۰ راننده برتر دور تعیین خط همراه با رانندگان تورو روسو با لاستیک‌‌های هایپرسافت مسابقه را شروع کردند، در حالی که سایر رانندگان با توجه به امکان انتخاب آزادانه، لاستیک سافت را برگزیدند. لحظات ابتدایی با تصادف رانندگان فورس ایندیا، سرجیو پرز با استبان اکن آغاز شد تا خودروی ایمنی وارد پیست شود. در این تصادف بین دو هم‌تیمی، اکن به دیواره پیست برخورد کرد و از مسابقه خارج شد. پیست سنگاپور به داشت نحضور حداقل یک خودروی ایمنی مشهور است و تیم‌ها نیز استراتژی خود را طبق این شرایط برنامه‌ریزی می‌کنند. 

Singapore Grand Prix  Formula 1 / گرندپری فرمول یک سنگاپور

سباستین فتل اولین سبقت را پیش از تصادف اکن به خوبی انجام داد و به رده دوم رسید. البته همیلتون در ادامه به خوبی مسابقه را کنترل کرد و اجازه سبقت به فتل نداد. فتل در دور ۱۵ به پیت‌استاپ رفت و لاستیک خود را با نمونه‌ی سریع‌تر اولتراسافت تعویض کرد و در این زمان به جایگاه هفتم نزول یافت؛ بلافاصله همیلتون نیز برای تعویض لاستیک‌ها با نمونه سافت وارد پیت‌استاپ شد.

Singapore Grand Prix  Formula 1 / گرندپری فرمول یک سنگاپور

در این لحظات کیمی رایکونن پس از مکس ورشتاپن به جایگاه دوم رسید. ادامه مسابقه فرمول یک سنگاپور ۲۰۱۸ با بارش اندک و موقتی باران در برخی قسمت‌های پیست مارینا بی همراه شد تا شانس همیلتون در مقابل سایر رانندگان افزایش پیدا کند. با انجام پیت‌استاپ توسط تمام رانندگان حاضر در بالای جدول، لوئیس همیلتون، مکس ورشتاپن و سباستین فتل دوباره به جایگاه ابتدایی در شروع مسابقه رسیدند.

Singapore Grand Prix  Formula 1 / گرندپری فرمول یک سنگاپور

در ادامه سرجیو پرز که ابتدای مسابقه با هم‌تیمی خود برخورد کرده بود، بار دیگر با سرگی سیروتکین برخورد جانبی داشت که البته مقصر اصلی پرز شناخته شد. عملکرد ضعیف رانندگان تیم فورس ایندیا با این تصادف و انتقال پرز به رده‌های انتهایی تکمیل شد؛ هر چند که پرز توانست در ادامه کمی خود را بالاتر از سایر رقیبان قرار دهد. اشتباه و تصادف عمدی پرز در ادامه با بررسی داوران، منجر به اعمال جریمه برای او شد. رومن گروژان از تیم هاس با پنج ثانیه جریمه زمانی به علت نادیده گرفتن پرچم آبی مواجه شد، در حالی که سیروتکین نیز چنین جریمه‌ای دریافت کرد.

Singapore Grand Prix  Formula 1 / گرندپری فرمول یک سنگاپور

دورهای پایانی گرندپری فرمول یک سنگاپور ۲۰۱۸ بدون اتفاق خاصی ادامه یافت و در نهایت این لوئیس همیلتون بود که توانست پس از پول پوزیشن دیروز، به قهرمانی دیگری در مارینا بی دست یابد. پس از همیلتون، ورشتاپن و فتل در رده‌های دوم و سوم ایستادند. بوتاس، رایکونن، ریکیاردو، آلونسو، ساینز، لکلرک و هالکنبرگ نیز با قرار گرفتن در جایگاه چهارم تا دهم به کار خود در مسابقه فرمول یک سنگاپور خاتمه دادند. سایر رانندگان بدون کسب امتیاز از مسابقه، به خط پایان رسیدند.

Singapore Grand Prix  Formula 1 / گرندپری فرمول یک سنگاپور

به این ترتیب لوئیس همیلتون در رتبه نخست گرندپری فرمول یک سنگاپور ۲۰۱۸ ایستاد. وشتاپن با اختلاف ۸.۹۶۱ نسبت به همیلتون در رده دوم ایستاد که زمان قابل توجهی است. فتل نیز با اختلاف ۳۹.۹۴۵ ثانیه‌ای نسبت به همیلتون، به رده سوم بسنده کرد. در حال حاضر لوئیس همیلتون از تیم مرسدس با ۲۸۱ امتیاز در جایگاه نخست رانندگان فرمول یک ۲۰۱۸ قرار دارد و سباستین فتل با ۲۴۱ امتیاز او را تعقیب می‌کند. پس از فتل، کیمی رایکونن از تیم فراری، بوتاس از مرسدس، ورشتاپن و ریکیاردو از ردبول در رده‌های سوم تا ششم قرار دارند. 

رتبه

راننده

امتیاز

۱

لوئیس همیلتون

۲۸۱

۲

سباستین فتل

۲۴۱

۳

کیمی رایکونن

۱۷۴

۴

والتری بوتاس

۱۷۱

۵

مکس ورشتاپن

۱۴۸

۶

دنیل ریکیاردو

۱۲۶

۷

نیکو هالکنبرگ

۵۳

۸

فرناندو آلونسو

۵۰

۹

کوین مگنوسن

۴۹

۱۰

سرجیو پرز

۴۶

در جدول تیمی نیز تیم مرسدس بنز با توجه به عملکرد خوب همیلتون در این هفته، با ۴۱۵ امتیاز جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. تیم فراری با توجه به عنوان سومی فتل با ۳۹۰ امتیاز و ردبول با ۲۴۸ امتیاز نیز در رده دوم و سوم قرار گرفته‌اند. تیم‌های رنو، هاس، مک‌لارن، فورس ایندیا، تورو روسو، سائوبر و ویلیامز نیز به رتبه‌های بعدی بسنده کرده‌اند. 

رتبه

تیم

امتیاز

۱

مرسدس

۴۵۲

۲

فراری

۴۱۵

۳

ردبول

۲۷۴

۴

رنو

۹۱

۵

هاس

۷۶

۶

مک‌لارن

۵۸

۷

فورس ایندیا

۳۲

۸

تورو روسو

۳۰

۹

سائوبر 

۲۱

۱۰

ویلیامز

۷

مرحله شانزدهم گرندپری فرمول یک ۲۰۱۸ از ۸ مهر ماه امسال در کشور روسیه برگزار خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات