توسعه فعالیت‌های آمازون، فرصت جدید مایکروسافت برای رشد خدمات ابری است

یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
آمازون فعالیت‌های خود را در حوزه‌های دیگر از جمله خدمات مالی نیز گسترش داده است و مدیران مایکروسافت،‌ این حرکت را فرصتی برای خود می‌دانند.
تبلیغات

مایکروسافت معتقد است ورود آمازون به حوزه‌های کاری جدید از جمله خدمات مالی، بهترین فرصت را برای آنها فراهم می‌کند تا سهم خود را در بازار خدمات ابری افزایش دهند. جادسون آلثوف یکی از مدیران بخش جهانی توسعه‌ی تجارت و کسب‌وکار مایکروسافت است. او در کنفرانس جهانی فناوری شرکت Citi در نیویورک به این نکته اشاره کرد که رشد خدمات ابری این شرکت، از آمازون بیشتر است.

او در صحبت‌های خود با اشاره به آمارهای سهام و اوراق بهادار مایکروسافت گفت:

آمازون به‌طور واضح در حال ورود به انواع مختلفی از کسب‌وکارها است. آنطور که به‌نظر می‌رسد، آنها در این حرکت نیز جدی هستند و با قدرت پیش می‌روند. من فکر می‌کنم جف، سود هر شرکتی را به‌عنوان فرصت خود می‌بیند؛ البته اثبات زیادی بر این پیش‌بینی‌های و در بخش خرده‌فروشی وجود دارد. همین پیش‌بینی‌ها در حوزه‌ی سلامت و مالی نیز قابل توجه هستند.

علاقه‌ی شدید آمازون به صنعت خرده‌فروشی، در اقدامات اخیر این شرکت به وضوح دیده می‌شد. یکی از این اقدامات، خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ی Whole Foods و دیگری، راه‌اندازی فروشگاه‌های Amazon Go بوده است. این توسعه‌ی فعالیت‌ها در حال حاضر نیز به مایکروسافت به‌عنوان رقیب آمازون در سرویس‌های ابری، کمک کرده است؛ چرا که آمازون در ماه جولای، خبر از تفاهمی ۵ ساله با والمارت در حوزه‌ی خدمات ابری داد. از دیگر مشتریان قابل توجه ردموندی‌ها در این حوزه، می‌توان Costco و Kroger را نام برد.

البته آمازون هم مشتریان خرده‌فروش بزرگی در بخش خدمات ابری AWS دارد که می‌توان Brooks Brothers و Under Armour را از میان آنها معرفی کرد. 

Amazon Web Services (AWS)

علاقه‌ی آمازون به حوزه‌ی خدمات مالی، کمتر از بقیه‌ی حوزه‌ها در صدر اخبار بوده است. این شرکت پیش از این، تعدادی خدمات مالی را معرفی کرده است؛ از این میان می‌توان آمازون کش، آمازون لندینگ و آمازون پی را نام برد. البته به‌نظر نمی‌رسد که این شرکت قصدی برای معرفی سرویس‌های کامل بانکی داشته باشد. پیش‌بینی آخر، توسط تحلیل‌گران شرکت گلدمن ساکس ارائه شده است.

با ورود آمازون به حوزه‌های دیگر،‌ احتمال از دست دادن مشتریان سازمانی وجود دارد

نکته‌ی قابل توجه این است که با ورود احتمالی و همه‌جانبه‌ی آمازون به حوزه‌ی خدمات مالی، فرصت برای مایکروسافت فراهم خواهد شد تا مشتریان بزرگی را در این حوزه،‌ به بخش خدمات ابری خود اضافه کند. در حال حاضر شرکت‌های بزرگ خدمات مالی همچون جی.پی مورگان، کارلایل گروپ، کوین‌بیس، الی ما و رابین‌هود از مشتریان AWS هستند. در طرف دیگر بازار، مایکروسافت در سرویس آژور خود میزبان شرکت‌هایی همچون HSBC،‌ Metlife و UBS است. شرکت TD bank نیز به‌صورت مشترک از خدمات هر دو شرکت استفاده می‌کند.

برنامه‌های آمازون در بخش سلامت و پزشکی، هنوز شخصی نیست. البته CNBC اطلاعاتی کلی از برنامه‌های آتی غول خرده‌فروشی جهان برای این بخش داده است؛ به‌عنوان مثال، آمازون قصد دارد کلینیک‌های تخصص خود را برای کارمندان تاسیس کند و الکسا را نیز برای استفاده از مراکز مرتبط با سلامت، بهبود دهد. این شرکت در ماه ژوئن، داروخانه‌ی آنلاین PillPack را خریداری کرد. علاوه‌بر آن، آنها در حال همکاری با جی.پی مورگات و برکشایر هاتاوی هستند تا یک بنیاد خدمات سلامتی تاسیس کنند.

مشتریان خدمات AWS در حوزه‌ی سلامتی، سازمان‌هایی همچون کیلینیک کلیولند و شرکت‌های دارویی همچون Brystol-Mayers، Celegene و Merck هستند.

microsoft Azure

حوزه‌های خرده‌فروشی، خدمات مالی و سلامت، سه بخش از ۶ بخشی هستند که فروشندگان سرویس‌های Microsoft پس از تغییر ساختار صورت‌گرفته در میانه‌های سال ۲۰۱۷، به‌عنوان حوزه‌های اصلی تمرکز انتخاب کردند. آلثوف در مورد ورود به این حوزه‌ها و جذب مشتری‌های احتمالی آمازون می‌گوید:

من فکر می‌کنم مشتریان سازمانی با این صحبت به سراغ ما خواهند آمد: «ما قصد داریم از سرویس‌های ابری استفاده کنیم؛ اما نمی‌خواهیم از سرویس‌های شرکتی استفاده کنیم که برنامه‌ی تصاحب کسب‌وکار ما را در سر داشته باشد. در نتیجه به شما (مایکروسافت) مراجعه کردیم؛ چرا که دهه‌ها است با صنعت ما آشنایی دارید».

یکی از سخنگوهای Amazon، پس از انتشار این خبر در وب‌سایت منبع، به اظهار نظرهای آلثوف واکنش نشان داده و این متن را برای مجله ارسال کرده است:

اظهار نظر در مورد رشد سرویس آژور مشکل است؛ چرا که آنها هیچ‌گاه آمار دقیقی از فروش و درآمد خود منتشر نمی‌کنند؛ اما اگر به آمارهای کلی موجود نگاه کنید، متوجه رشد بسیار سریع‌تر AWS نسبت به رقبا خواهید شد.این اظهار نظرها از طرف شرکت‌های رقیب طبیعی است؛ چرا که آنها کارایی و پایگاه مشتریان لازم را برای رقابت بر اساس توانایی‌های خود ندارند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات