معرفی استارتاپ Wonderschool با تمرکز بر مراقبت از کودکان

یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
یکی از استارتاپ‌های سیلیکون‌ولی با ایجاد امکاناتی برای مراقبت از بچه‌ها در منزل پرستار یا معلم، هزینه‌ی خانواده‌ها برای نگهداری از فرزندان را کاهش داده است.
تبلیغات

همان‌طور که می‌دانید مغز کودکان در سال‌های اول زندگی شکل می‌گیرد و تحقیقات نشان داده است رابطه‌ی والدین با فرزندان در سنین پایین بسیار مهم است. اما از آنجایی که اغلب پدر و مادرها هر دو شاغل هستند زمان زیادی برای وقت‌گذرانی با فرزندان خود ندارند و به همین دلیل سیستم مراقبت از بچه‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو شده است. والدین مجبور هستند بعد از تمام شدن مرخصی زایمان سر کار برگردند و برای بچه‌ها پرستار بگیرند یا آن‌ها را به مراکز نگهداری بسپارند. از طرفی خدمات این مراکز محدود است و روزبه‌روز قیمت سرویس‌هایی که ارائه می‌دهند بیشتر می‌شود.

ورود کارآفرینان برای حل این مشکل

Wonderschool پلت‌فرمی است که به آموزگاران و پرستاران باتجربه کمک می‌کند کلاس‌های پیش دبستانی یا مراقبت از بچه‌ها را در منزل خود برگزار کنند. این استارتاپ به تازگی ۲۰ میلیون دلار سرمایه جذاب کرده است و به گفته‌ی تک‌کرانچ به Airbnb مخصوص مراقبت از بچه‌ها تبدیل خواهد شد. روش کار به این صورت است که معلمان و پرستاران حرفه‌ای خدمات آموزشی یا نگهداری را در منزل خود انجام می‌دهند و شرکت مسئولیت مدیریت امور و حمل‌ونقل را برعهده دارد.

درواقع استارتاپ Wonderschool مشکل معلمان پیش دبستانی را از بین برده است که نمی‌دانند برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود باید از کجا شروع کنند. کاربران می‌توانند از طریق این پلت‌فرم وب‌سایت طراحی کنند، با توجه به قابلیت‌های خود امتیاز بگیرند و برنامه‌ی آموزشی خود را تنظیم کنند. شرکت نیز در عوض ارائه‌ی این خدمات ۱۰ درصد مبلغ شهریه را برای کمیسیون خود برمی‌دارد.

اما هدف این استارتاپ تنها کمک کردن به معلمان و پرستاران نیست. هدف اصلی این است که خدمات بهتری برای مراقبت از بچه‌ها به والدین شاغل ارائه شود. مراکز نگهداری از کودکان برای زمانی مناسب هستند که والدین شغل ثابت و منظمی دارند. آن‌ها فرزندان خود را صبح به این مراکز می‌برند و عصرها با هم به خانه باز می‌گردند. اما امروزه همه چیز از جمله نحوه‌ی کار والدین و ساعات کاری‌شان تغییر کرده است. از طرفی والدین ترجیح می‌دهند زمان بیشتری با بچه‌ها باشند درنتیجه استفاده از خدمات انعطاف‌پذیر برایشان بهتر است. بنیان‌گذار این استارتاپ معتقد است با تغییر کردن نحوه‌ی کار والدین و تغییر کردن فضای کار، سیستم مراقبت از بچه‌ها نیز باید مطابق تغییرات پیش برود.

childcare

خدمات با کیفیت برای بچه‌ها

جای خالی ارائه‌ی خدمات باکیفیت برای نگهداری از بچه‌ها در سنین پایین در شهرهای بزرگ به شدت احساس می‌شود. هم‌بنیان‌گذار این استارتاپ علت اصلی چنین کمبودی را نداشتن فضای مناسب و درک از کسب‌وکار می‌داند. راه‌اندازی یک کسب‌وکار در فضای تجاری گران است و اغلب پرستاران یا معلمان روی بچه‌ها و نحوه‌ی آموزش تمرکز می‌کنند نه راه‌اندازی استارتاپ و جذب سرمایه برای آن. این استارتاپ با برگزاری کلاس‌های آموزشی در منزل معلمان مشکل فضای مناسب را از بین برده است و حمل‌ونقل را از طریق نرم‌افزار خود مدیریت می‌کند.

استارتاپ Wonderschool با حل مشکل مکان برگزاری کلاس هزینه‌ها و درواقع شهریه‌ی کلاس را برای والدین کاهش می‌دهد. این استارتاپ ادعا می‌کند درآمد متوسط کارمندانش ۷۸ هزار دلار در سال است درصورتی‌که متوسط حقوق معلمان پیش‌دبستانی ۱۳.۹۴ دلار در ساعت و حدود ۲۸ هزار دلار در سال است. مراقبت از بچه‌ها مخصوصا در آمریکا وضعیت خوبی ندارد به طوری که هزینه‌ی استفاده از این امکانات برای یک مادر شاغل از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۱ حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده اما حقوق کارمندان تغییر زیادی نداشته است.

هزینه‌های زندگی برای همه افزایش پیدا کرده است اما برای کسانی که می‌خواهند خدمات خوبی به فرزندان خود ارائه دهند چندین برابر بیشتر از بقیه است. از طرفی دولت‌ها قوانین سختی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی یا مراقبت از کودکان در منزل دارند و همچنین ارائه‌ی خدماتی رایگان مراقبت به خانواده‌های فقیر، نیروی کار را کاهش داده است.

childcare

نتیجه‌ی تحقیقات علمی نشان داده است سال‌های اول زندگی هر کودک مهم‌ترین دوران برای شکل‌گیری شخصیت او هستند. اما والدین با وجود مشغله‌های زیاد فرصت نمی‌کنند زمان زیادی را به مراقبت از فرزندان اختصاص دهند. بودن کودکان در یک محیط مناسب و صمیمی تا حدود زیادی این نیاز را از بین می‌برد اما چنین محیطی تنها در مهدکودک‌ها فراهم می‌شود. از طرفی سن پذیرش بچه‌ها در مهدکودک بالا است و والدین معتقدند سال‌های مهمی از زندگی بچه‌های خود را از دست می‌دهند.

هدف استارتاپ Wonderschool این است که هر بچه‌ای در دوران ابتدایی زندگی به خدمات آموزشی باکیفیت دسترسی داشته باشد. در حال حاضر ۱۴۰ مرکز خانگی این استارتاپ در شهرهای بزرگ آمریکا فعالیت کرده و به طور متوسط از ۶ کودک نگهداری می‌کنند که نسبت به مهدکودک‌ها و مدارس رسمی بسیار کمتر است. به گفته‌ی بنیان‌گذاران این استارتاپ یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ آن‌ها شکل‌گیری جامعه‌ای از معلمان و پرستارانی است که با هم در تعامل هستند. این افراد به کمک یکدیگر خدمات بهتری ارائه می‌دهند و حتی اگر به هم نزدیک باشند در یک زمین بازی یکدیگر را ملاقات می‌کنند. از آنجایی که پدرها و مادرها ایده‌‌های جالبی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی دارند، کارشناس برنامه‌ریزی شرکت از ایده‌های آن‌ها برای افزایش بازدهی کلاس استفاده می‌کند.

تا اینجای کار همه چیز عالی و بدون نقص به نظر می‌رسد اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این استارتاپ کنترل کیفیت خدمات است. آموزش بچه‌ها، حمل‌ونقل و نگهداری از آن‌ها در تمام جوامع بسیار مهم بوده و قوانین سخت و جدی دارد. البته این استارتاپ تلاش می‌کند تا جای ممکن خدمات با کیفیتی ارائه دهد. کلاس‌های آموزشی هر روز باید موضوع خاصی داشته و شامل فعالیت‌ در محیط باز باشند. همچنین والدین می‌توانند بازخورد خود را از طریق پلت‌فرم اعلام کنند تا در سریع‌ترین زمان رسیدگی شود. هر معلم توسط مربی‌های باتجربه آموزش دیده می‌شود و به طور کلی تا به حال هیچ معلمی به دلیل عملکرد ضعیف اخراج نشده است.

childcare

تعداد مهدکودک‌ها و مراکز پیش دبستانی در شهرهای بزرگ بسیار زیاد است و در هر محله تعدادی از آن‌ها وجود دارد. درنتیجه والدین ساکن در مناطق شلوغ ترجیح می‌دهند فرزندان خود را در مراکز مستقل ثبت‌نام کنند. اما در مناطق روستایی و شهرهای کوچک اوضاع متفاوت است. زمانی که فاصله‌ی خانه تا مهدکودک زیاد باشد والدین ترجیح می‌دهند از خدمات این استارتاپ در منطقه‌ای نزدیک به خودشان استفاده کنند. به طور کلی پیش‌بینی می‌شود این طرح در مناطق روستایی بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد.

آینده‌ی سیستم مراقبت از بچه‌ها

مراقبت از فرزندان در منزل نیازمند محل سکونتی مناسبی برای نگهداری از بچه‌ها است و استارتاپی به نام Capita روی این موضوع کار می‌کند. سال گذشته این استارتاپ با دانشگاه معماری آلاباما در مورد طراحی خانه‌هایی ارزان‌قیمت و کارآمد برای نگهداری از بچه‌ها در مناطق روستایی همکاری کرده بود. این دانشگاه تا به حال بیش از ۲۰۰ پروژه‌ در زمینه‌ی ساخت خانه‌های باکیفیت و ارزان‌قیمت اجرا کرده است. همکاری این دو استارتاپ برای هر دو تیم مفید است. یک تیم فضای نگهداری مناسب تهیه می‌کند و تیم دیگر کارهای نرم‌افزاری پروژه‌ی مراقبت از بچه‌ها را مدیریت می‌کند.

childcare

برنامه‌ی بعدی چیست؟

ارائه‌ی خدمات مراقبت از بچه‌ها تنها بخشی از مشکلات بزرگ والدین قبل از ورود فرزندانشان به مدرسه را حل می‌کند و این یکی از دغدغه‌های اصلی هر پدر و مادری است. نتیجه‌ی نظرسنجی از ۱۸۵۸ مرد و زن بین ۲۰ تا ۴۵ سال نشان می‌دهد یک چهارم آن‌ها به دلیل هزینه‌های زیاد مراقبت از فرزندان ترجیح می‌دهند خانواده‌ی کوچکی داشته باشند. در حال حاضر خانواده‌ها برای مراقبت از بچه‌ها دو روش دارند. یا باید فرزندان خود را در مهدکودک ثبت‌نام کنند یا پرستار و معلم خصوصی استخدام کنند. اما استارتاپ Wonderschool مانند سایر استارتاپ‌های سیلیکون‌ولی قصد دارد خدمات خود را گسترش دهد. بنیان‌گذاران این استارتاپ در حال صحبت با مقامات محلی هستند تا بتوانند خدمات خود را به طور گسترده ارائه دهند. والدین نیز بی‌صبرانه منتظر راهی برای کاهش هزینه‌های نگهداری از فرزندان هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات