بهبود عملکرد طراحان UX و UI به کمک تکنیک‌های اوریگامی

یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
رابط کاربری و اوریگامی اشتراک‌های زیادی دارند و در این میان طراحان UX و UI می‌توانند با به‌کارگیری تکنیک‌های اوریگامی، به طراحان بهتری تبدیل شوند. در ادامه با ما همراه باشید.
تبلیغات

اوریگامی، هنر استفاده از الگوهای دقیقِ «تا زدن» و دنباله‌هاست تا از هیچ (یک قطعه کاغذ)، اثری زیبا خلق شود. طراحی رابط کاربری (UI) نیز نتیجه‌ی اجماع و همکاری شمار زیادی از عناصر کوچک است که به‌صورت بسیار دقیق در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. بنابراین از جنبه‌های مختلف، ساخت یک رابط کاربری (UI) بی‌نقص، شبیه به تا زدن یک قطعه کاغذ و ساختن یک قووی کاغذی کامل است. اما آیا تابه‌حال با محصولی سروکار داشته‌اید که حتی احساس خوبی به آن نداشته‌ باشید؟ دلیل آن همانند اوریگامی، نقص‌های طراحی بسیار کوچکی است که به‌سرعت اضافه می‌شوند. در اوریگامی تفاوت میان یک قووی زیبا و یک جوجه اردک زشت، ممکن است یک یا دو مورد نقص در فرآیند اولیه‌ی طراحی باشد و همین منطق به پوسته‌های طراحی نیز اعمال می‌شود. در این مطلب می‌توان چند مورد متمرکز بر طراحی کارگشا را از تکنیک‌های اوریگامی آموخت.

داشتن هدف کمال‌‌گرایانه از همان مراحل ابتداییِ تا زدن

دیوید اوکانیوف، یکی از طراحان موفق در حوزه‌ی UX و UI می‌گوید:

«من شریک کارآفرین خود را در حین کار برای یک شرکت میز آرایشی اسپانیایی به نام روکا ملاقات کردم. پس از آن روکا توانست با ساخت اشکال ساده و مشتری‌پسند، میز‌های آرایش بیشتری به فروش برساند و جرقه‌ی ایده‌ای را بزند که درنهایت ما را در جایگاه کنونی‌مان قرار بدهد. در ابتدا به مدت دو سال یا بیشتر، شرکت ما فقط شامل ما دو نفر بود. ما همه‌ی طرح‌های عناصر را یک‌تنه ساختیم و همین عناصر در کنار یکدیگر، اساس ساخت محصولات جدیدمان هستند؛ ما در آن زمان آن را نمی‌دانستیم، اما برای خلق نتیجه‌ای کلان در راه خود ماندیم.

در طول این فرایند، به‌طور پیوسته اوریگامی را در نظر داشتیم و به خاطر داشتیم که اگرچه شما نمی‌توانید بسیاری از تاهای درون یک قطعه‌ی اوریگامی ساخته‌شده را ببینید، اما اشتباهات کوچک می‌توانند یک تفاوت مشهود در نتیجه ایجاد کنند. زیرا یک طراحی کامل و بی‌نقص علاوه‌بر ظرافت، نیازمند توازن، آهنگ و ثبات است. این موارد به احساسی که نتیجه منعکس می‌کند، مرتبط هستند.

استیو جابز به طرز مشهودی نگران این مسئله بود که مطمئن شود محصولاتش چه از درون و چه به‌لحاظ ظاهری زیبا باشند؛ حتی اگر مردم، کار با اجزای داخلی محصولاتش را تجربه نکنند. از نظر او یک طراح خوب کسی بود که در رابطه با ظاهر قطعاتی که شما نمی‌بینید، دقت داشته باشد. دقیقا مانند اوریگامی، جابز فهمید که اگر بدانید طرحتان از درون شمایی زشت دارد، هرگز زیبایی‌های ظاهری آن را به‌درستی نخواهید دید.»

به اصول خود ایمان داشته باشید

آکیرا یوشیوازا قهرمان اوریگامی بود. او برای خلق بیش از ۵۰‌ هزار شکل متفاوت اوریگامی در طول زندگی خود معروف بود. آکیرا پس از این‌که تمام عمر خود را در فقر و کار کردن در یک شغل کارخانه‌ای سپری کرد، در اواسط دهه‌ی ۷۰ زندگی‌اش تصمیم گرفت که تمام وقت خود را بر روی اوریگامی متمرکز کند. اگرچه او برای سال‌ها فردی فقیر بود، اما در مقابل دریافت یک دستمزد مناسب و درخور، آن را برای طراح شدن به‌کار گرفت. آکیرا ایمان داشت که اگر هنرش را تکمیل کند، روزی ارزش آن به ‌رسمیت شناخته خواهد شد. در نهایت تلاش او به نتیجه‌ی مطلوب رسید و آرزویش به واقعیت پیوست.

دیوید ادامه می‌دهد:

«من تا پیش از تأسیس شرکت خودم، احساس تجاری زیادی نداشتم. من همیشه یک طراح بودم و برای یک طراح - و همچنین یک کارآفرین - بودن، همیشه «طراح بودن» باید مقدم باشد.

اما لازم است که در ابتدا محصول درست را به‌دست آورید و پس از آن کسب‌وکار را ارزیابی کنید. بسیاری از «کارآفرینانِ با تفکر تجاری» نمی‌توانند محصول را به‌صورت خلاقانه تصور کنند. بنابراین در این‌جا شما دارای برتری هستید.

در انتهای کار، مردم محصولات را به‌خاطر کارمندان دفتر کار خریداری نمی‌کنند. آن‌ها زمانی یک محصول را خریداری می‌کنند که احساس کنند می‌توانند با آن محصول ارتباط برقرار کنند. بنابراین مانند آقای یوشیزاوا به شور و اشتیاق خود ایمان داشته باشید و اطمینان داشته باشید که موفق خواهید شد.»

انگشتان خود را بر روی خطوطِ تا نگه دارید

به‌عنوان یک طراح، شما همیشه احساس نزدیکی به محصولات خواهید داشت. حتی در زمانی که شرکت شما رشد می‌کند، اطمینان حاصل کنید که در طراحی عناصری که محصول‌تان را منحصربه‌فرد می‌کنند مشارکت داشته باشید. همه‌ی تکرارها و همه‌ی جزئیات ارزشمند هستند؛ پس برای این‌که مشارکتی فعال در محصول‌تان داشته باشید، زمان صرف کنید.

مشتریان زمانی یک محصول را خریداری می‌کنند که احساس کنند می‌توانند با آن محصول ارتباط برقرار کنند

ناگزیر، شما نیاز دارید که متناسب با مقیاس شرکت‌تان طراحان بیشتری استخدام کنید. موفقیت شرکت شما به تیم‌تان وابسته خواهد بود که به نوار کیفیت بالایی از مجموعه‌ی کیفیتی که برای طراحی تعیین شده است، دست پیدا کنند. پس در استخدام طراحان شرکت بسیار دقت کنید.

درست همان‌طور که خطوطِ تای اولیه در زیبایی محصول اوریگامی نهایی بسیار مهم و سرنوشت‌ساز هستند، اولین افرادی که استخدام می‌کنید نیز تاثیر هنگفتی بر کیفیت و هدایت محصول دارند. بنابراین برای تیم خود افرادی را استخدام کنید که درست همانند شما نسبت به جزئیات حساس باشند.

از محدودیت‌های خود درس بگیرید

اگر شما یک پیش‌زمینه‌ی مدیریتی نداشته باشید، همانطور که نقش رهبری جدید خود را به‌کار گرفته‌اید یک منحنی یادگیری خواهید داشت و همچنین از شما انتظار خواهد رفت که در برخی موارد تصمیمات سختی را اتخاذ بکنید.

خصلت رهبر و پیشوا بودن چیزی نیست که به‌صورت طبیعی در بسیاری از طراحان وجود داشته باشد، پس در امتداد این مسیر شما اشتباهاتی را انجام خواهید داد.

آکیرا یوشیزاوا نیز دریافت که او، به‌صورت ذاتی یک مدیر نیست. خوشبختانه همسر او که دارای مهارت‌های مدیریتی بود، در هدایت مسیر زندگی‌ آکیرا به سمت تحسین و موفقیت بین‌المللی، کمک کرد؛ اما در نهایت موفقیت کسب‌وکار آن‌ها، به‌کمک درخشش طرح‌های اوریگامی آکیرا جهت گرفت و هدایت شد.

به‌عنوان یک طراح، رشد و پیشرفت شرکت شما باید به‌وسیله‌ی قدرت محصولات‌تان هدایت شود؛ اگر شما در بُعد تجاری کار خود اشتباهاتی را انجام می‌دهید، افرادی که تجارب بیشتری در این زمینه دارند، برای رهبری استخدام کنید تا با یادگیری از آن‌ها به خودتان کمک کنید.

همان‌طور که می‌دانیم، زندگی از هنر پیروی می‌کند و در این چارچوب از طراحی کمک می‌گیرد. بنابراین اگر شما سیر کارآفرینی خود را آغاز می‌کنید، در طول مسیر به همه‌ی تاخوردگی‌ها و لایه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ هم در محصول و هم در کسب‌وکارتان.

شما نیز تجربه کاربری خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات