مدل‌های مفهومی برای فصل ۲۰۲۱ فرمول یک معرفی شدند

شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲
مطالعه 4 دقیقه
تصاویر رسمی از سه طرح مفهومی خودروهای فرمول یک برای فصل ۲۰۲۱، منتشر شدند.
تبلیغات

مقامات فدارسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) و لیبرتی مدیا (Liberty Media) با انتشار تصاویر مفهومی از خودروهای فصل ۲۰۲۱ مسابقات فرمول یک، گامی مهم در جهت جذاب‌تر کردن این خودروها و رقابت‌ها برداشتند.

Formula 1 2021 Concept

در آستانه‌ی گرن‌پری سنگاپور ۲۰۱۸، تصاویر غیررسمی از کنفرانس فنی فرمول یک با سخنرانی راس براون، مدیرفنی فرمول یک در فضای مجازی منتشر شد. تنها پس از گذشت چند ساعت از این تصویر جالب، مقامات فرمول یک رسماً رندرهای مفهومی از خودروهای فصل ۲۰۲۱ را منتشر کردند. درمجموع، سه طرح مفهومی با ویژگی‌های مختلف منتشر شدند که تمرکز ویژه در آن‌ها،‌ بر زیبایی ظاهری، افزایش عملکرد فنی و بهبود سبقت‌گیری بود.

Formula 1 2021 Concept

مقایسه طراحی ۲۰۱۸ با کانسپت ۲۰۲۱

راس براون در جریان کنفرانس فنی فرمول یک گفت:

در طراحی خودروهای فصل ۲۰۲۱، اولین هدف افزایش عملکرد فنی و توانایی سبقت‌گیری بیشتر مدنظر ما بود. در اوایل تحقیقات، متوجه شدیم که خودروهای نسل فعلی توانایی خوبی در سبقت‌گیری ندارند. مورد بعدی، طراحی خودروهایی جدید با ظاهر زیباتر است؛ باید خودروهایی داشته باشیم که در برابر خودروهای بازی‌های ویدئویی، زیباتر باشند. خودروهایی که بچه‌ها، تصاویر آن‌ها را به دیوار اتاقشان اضافه کنند. ما به‌دنبال خودروهای الهام‌بخش هستیم؛‌ فرمول یک، سطح اول موتوراسپرت است و خودرو باید ظاهر زیبایی داشته باشد.
Formula 1 2021 Concept

کانسپت یک

تا سال ۲۰۲۱ فرصت زیادی باقی است، پس چرا تصاویر مفهومی اولیه‌ امروز منتشر شد؟ بر اساس گفته‌های براون، بعد از فاش شدن یک تصویر از کنفرانس فنی، تصمیم بر آن شد که رسماً تمام تصاویر منتشر شوند.

در واقع دلیلی برای پنهان‌کاری وجود نداشت. براون از مشکل سبقت‌گیری در نسل فعلی خودروهای فرمول یک می‌گوید که این مورد به‌طور مستقیم متوجه طراحی است. خودروهای فعلی توانایی حرکت بدون مشکل در کنار و پشت سرهم را ندارند؛ در حقیقت خودروی پشتی، تا ۵۰ درصد از داون‌فورس (نیروی عمود بر انتهای بدنه) خود را از دست می‌دهد. براون قول داده است که در فصل ۲۰۲۱، خودروها با این مشکل مواجه نباشند و مانند چند دهه پیش، حرکت میلی‌متری خودروها و سبقت‌گیری‌های بیشتر، ممکن شود.  

Formula 1 2021 Concept

کانسپت دو

در اولین کانسپت خودروی ۲۰۲۱، طراحی محافظ هیلو (Halo) بسیار هماهنگ‌تر با بدنه انجام شده است تا ظاهر کلی خودرو، زیباتر باشد و البته مخالفان هیلو هم راضی شوند. در کانسپ دوم، طراحی تهاجمی‌تر و جذاب‌تر مدنظر بودن است؛ تمام پنل‌های آیرودینامیک به‌لطف طراحان خوش‌ذوق، شکل جذاب‌تری گرفته‌اند. از نکات قابل توجه، استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچ در کانسپت دوم است؛ براون اشاره کرد که خودروهای آینده به‌دلیل زیبایی و فنی، رینگ‌های بزرگ‌تری خواهند داشت.

Formula 1 2021 Concept

کانسپت سه

کانسپت سوم، نزدیک‌ترین طراحی به خودروهای فعلی را دارد، اما بازهم تغییرات در آن قابل توجه است. در این طرح، هدف اصلی رفع ایرادات طراحی چرخ‌ها و تایرها و ایجاد جریان هوای روان‌تر بوده است. یکی از مهم‌تری ویژگی‌ها خودروهای فرمول، آزاد بودن تایرها و نبود گلگیر اطراف آن‌ها است؛ در کانسپت‌های منتشر شده، چرخ‌های کاملاً آزاد نیستند و پنل‌های ریزو درشت در اطراف آن‌ها مشاهده می‌شود. براوان اشاره کرد که کابین و تایرهای باز، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد فرمول یک است، اما در تایرها، جریان هوا می‌تواند با اضافه شدن چند پنل کوچک (نه بستن کامل با گلگیر)، روان‌تر شود.

Formula 1 2021 Concept

پایان سال ۲۰۱۹، زمان قطعی شدن طراحی خودروهای فصل ۲۰۲۱ اعلام شده است. پس از انتشار تصاویر کانسپت‌های رسمی، مهندسین تیم فراری طراحی این خودروها را مشابه مدل‌های ایندی‌ 500 آمریکایی توصیف کردند؛ در هر صورت یک سال دیگر تا طراحی نهایی فرصت باقی است تا فرمول یک با خودروهای جذاب‌تر ادامه پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات