اظهارات بنیان‌گذار اتریوم، واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشت

شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
واکنش‌های شدید و منفی نسبت به صحبت‌های اخیر ویتالیک بوترین در مورد عدم پتانسیل رشد ارزهای دیجیتال، باعث شد او به توضیح گفته‌های خود بپردازد.
تبلیغات

نظرات اخیر ویتالیک بوترین مبنی بر اینکه ارزهای رمزنگاری‌شده دوران رشد هزار برابری خود را پشت سر گذاشته‌اند، با موجی از انتقادات و واکنش‌های منفی همراه بود، مخصوصاً از طرف افرادی که پیش‌ازاین، در زمان اشتباه، مبالغ بالایی را روی این ارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و منتظر روزهای بهتری هستند.

در بخش کامنت‌های مقاله و همچنین منشن‌های توییتر، عدم درک بنیان‌گذار اتریوم از اقتصاد و روند قیمتی ارزهای دیجیتال، شدیداً موردانتقاد قرار گرفت. برای مثال:

- «ها ها ها! او هیچ ایده‌ای ندارد و به همین دلیل این حرف‌ها را میزند» nana_qwabenah، تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۸

- «این سیگنال خرید است! بخرید... بخرید... بخرید!» richard34661016، تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۸

- «او باید از این اظهارات خجالت بکشد.» ales_gaber تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۸

برخی از افرادی که نظر خود را در بخش کامنت‌های مقاله‌ی وب‌سایت CCN بیان کرده بودند، حتی معتقد بردند که بوترین ناخوش است. آن‌ها می‌گفتند که در عکس‌های اخیر، او بیمار به نظر می‌رسیده و تجهیزات پزشکی در اطرافش دیده‌شده است.

البته، اظهارات بوترین درست بود. او پس‌ازاین واکنش‌های منفی، از اظهارات خود دفاع کرد و در توییتر نوشت:

برای روشن شدن موضوع: من هرگز نگفتم که اکوسیستم دارایی‌های رمزنگاری‌شده هیچ جایی برای رشد ندارد. من گفتم هیچ جایی برای هزار برابر شدن قیمت وجود ندارد. رشد هزار برابر قیمت‌های امروز، به این معنی است که ۲۰۰ تریلیون دلار وجه رمزنگاری داشته باشیم، که معادل با ۷۰ درصد از کل ثروت جهانی است.آنچه که من واقعاً گفتم، این بود: ازآنجاکه حالا بیشتر مردم از رمز ارزها اطلاع دارند، رشد بیشتر دارایی‌های رمزنگاری‌شده باید از «عمق» ناشی شود (مثلاً کاربردهای جدید) و نه از جلب‌توجه بیشتر.
Justin Sun

بوترین صحبت خود را با تمسخر منتقدان ادامه داد. او واکنش این افراد را به اظهارات خود مبنی بر ۷۰ درصد ثروت جهان، به این صورت پیش‌بینی کرد و نوشت:

من: بدیهی است که باید واقع‌بین باشیم. قرار نیست کل ثروت جهان به ارزهای رمزنگاری‌شده تبدیل شود...رسانه‌ها: ویتالیک یک انسان بدبین است !بچه‌ها، اگر موضوعات را این‌طور برعکس جلوه دهید، به مردم انگیزه می‌دهید بیشتر شبیه @justinsuntron رفتار کنند.

- ویتالیک بوترین، ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸

اشاره‌ی بوترین به جاستین سان، به این موضوع اشاره داشت که سان معمولاً هایپ رمز ارزها را بیش از انتظارات «معقول» جلوه می‌دهد. درحالی‌که جاستین سان در حال پاسخ دادن به بوترین بود، چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل Binance نیز وارد بحث شد و از بوترین دفاع کرد. او فرصت پیدا کرد که جاستین سان را نیز کمی دست بیندازد. او نوشت:

- «شما مسلماً قربانی رسانه‌ها شده‌اید. آن‌ها یک بخش از جمله‌ی شما را برمی‌دارند و آن را به‌صورت افراطی بیان می‌کنند. این اتفاق همیشه رخ می‌دهد. اما جاستین بیچاره! واقعاً خنده‌دار است!» cz_binance، تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸

پس‌ازاین توییت جاستین سان به شیوه‌ی معمول خود بحث را پیش برد و اظهار کرد که در آینده، نه‌تنها ۷۰ درصد، بلکه ۱۰۰  درصد ثروت جهانی به ارزهای رمزنگاری‌شده تبدیل می‌شود و پیش از هر شرکت ارزشمندی، ارزش بازاری این ارزها مرز ۱۰ تریلیون دلار را پشت سر می‌گذارد. سان همچنین گفت که زمان، صحت ادعای او را ثابت خواهد کرد.

- «من اعتقاد دارم که کل ثروت جهان به ارزهای رمزنگاری‌شده تبدیل می‌شود، درست مانند سیاهچاله‌ها و در آینده نیز رشد بیشتری خواهد داشت. ارز رمزنگاری‌شده پیش از شرکت‌های آمازون و اپل، به ارزش بازاری ۱۰ تریلیون دلاری می‌رسد.» جاستین سان، ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸

البته، پیش‌بینی جاستین سان مستلزم این است که ارزش بازاری رمز ارزها، بار دیگر ۱۰۰۰ برابر شود. به‌صورت منطقی، حرف ویتالیک بوترین درست است. اما درحالی‌که برخی از فعالین این حوزه، با خوشحالی اشاره می‌کنند که احتمال دو، سه یا حتی ۱۰۰ برابر شدن ارزش ارزهای دیجیتال وجود دارد (که البته ۱۰۰ برابر شدن رقمی نجومی است)، این پیش‌بینی‌ها برای هوادارانی که شانس طلایی و رؤیایی خود را ازدست‌داده‌اند، امیدبخش نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات