شکایت رانندگان آمازون از شرایط کاری سخت و حقوق عقب افتاده

پنج‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
برخی رانندگان پیمانکاری آمازون مجبور هستند ۲۰۰ کالا را در یک شیفت ۹ ساعته تحویل دهند و همچنین رفتار نامناسب کارفرما را تحمل کنند.
تبلیغات

آیا تا به حال برایتان پیش آمده هنگام تحویل گرفتن کالای سفارشی با چهره‌ی درهم و گرفته‌ی تحویل دهنده روبه‌رو شوید؟ رانندگانی که شرایط کاری خوبی ندارند معمولا هنگام تحویل کالا به مشتریان خوشحال به نظر نمی‌رسند و گویا برخی رانندگان شرکت آمازون نیز جزو این دسته هستند. این موضوع در یکی از گزارش‌های بیزینس‌اینسایدر و در جریان مصاحبه با ۳۱ نفر از رانندگان مطرح شده است. البته این رانندگان مستقیما برای شرکت آمازون کار نمی‌کنند بلکه در استخدام پیمانکاران حمل‌ونقل هستند و وظیفه‌ی تحویل کالاهای آمازون را بر عهده دارند.

 به‌عنوان مثال یکی از رانندگان در جریان مصاحبه گفته است بعد از اعلام مجروحیت در حین کار و درخواست رسیدگی، از اینکه درخواست خود را پیش از تحویل اجناس مطرح کرده مورد تمسخر قرار گرفته است. یا به‌عنوان مثال تعدادی دیگر از رانندگان اعلام کرده‌اند با وجود ۴۰ ساعت کار در هفته حقوقی دریافت نکرده‌اند. عده‌ای دیگر تنها چند روز مانده به سابقه‌ی کاری ۹۰ روزه برای دریافت خدمات بیمه اخراج شده‌اند. بسیاری از آن‌ها بابت حجم بالای کار در مدت زمان کم شکایت کرده‌اند. به آن‌ها گفته شده است باید در یک شیفت کاری ۹ ساعته ۲۰۰ تا ۳۰۰ بسته را تحویل دهند. در این شیفت کاری یک ساعت استراحت برای صرف ناهار و دو وقفه‌ی ۱۵ دقیقه‌ای برای استفاده از سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده است. اگر حساب کنید متوجه می‌شوید برای تحویل ۲۰۰ کالا در هشت ساعت، راننده برای تحویل هر کالا تنها دو دقیقه و ۲۴ ثانیه زمان دارد.

مطمئنا انجام چنین کاری بسیاری سخت است و بسیاری از رانندگان از ترس اخراج برای صرف ناهار استراحت نکرده و بی‌وقفه کار می‌کنند و حتی برای استفاده از سرویس بهداشتی نیز مشکل دارند. این سخت‌گیری‌ها باعث شده بسیاری از آن‌ها به قوانین رانندگی مانند توقف در نقاط خاص و رعایت سرعت مجاز پایبند نباشند و این بسیار خطرناک است. به‌عنوان مثال یکی از راننده‌ها گفته که برای جلوگیری از تصادف با یک بچه مجبور شده سرعت خود را کم کند و درنتیجه از برنامه‌ی تحویل کالاهای آمازون عقب افتاده است.

amazon delivery

با این حال باوجود گذشتن از زمان استراحت باز هم رانندگان نمی‌توانند در یک شیفت ۹ ساعته همه‌ی ۲۰۰ کالا را تحویل دهند و مجبور به اضافه‌کاری می‌شوند. آن‌ها گاهی اوقات برای تکمیل کار خود مجبور هستند ۱۵ تا ۱۶ ساعت در روز کار کنند. آماندا ایپ، از طرف شرکت آمازون به بیزینس‌اینسایدر گفته است نمی‌توان شرایط سخت نقل شده از طرف عده‌ی کمی از کارمندان را به همه‌ی کارمندان آمازون بسط داد، شکایت تنها ۳۱ کارمند ناراضی که بعضا از کار خود استعفا داده‌اند نمونه‌ خوبی برای تعریف شرایط کارمندان آمازون نیستند.

ایپ در رابطه با برنامه‌ی فشرده‌ی تحویل اجناس گفت بسیاری از رانندگان با اختصاص یک ساعت به صرف ناهار و استراحت و رعایت تمام قوانین رانندگی کار خود را در کمتر از ۹ ساعت تحویل می‌دهند. او در صحبت‌های خود تحویل ۲۰۰ کالا در یک شیفت کاری را نه تکذیب و نه تأیید کرد و هیچ توضیحی در مورد امکان‌پذیر بودن این موضوع ارائه نداد.

آمازون از رانندگان می‌خواهد مشکلات را گزارش دهند

شرکت آمازون به بیزینس‌اینسایدر گفته است هر یک از کارمندان بخش حمل‌ونقل که با بدرفتاری روبه‌رو شود باید این موضوع را مستقیم به شرکت آمازون و نه شرکت پیمانکاری گزارش دهد. همچنین راه‌های مختلفی برای انجام این کار مانند چت با قسمت پشتیبانی در نظر گرفته شده است. شرکت آمازون اعلام کرده است گزارشات را جدی می‌گیرد و همکاری خود را با پیمانکاران خطاکار قطع می‌کند. تا به حال چندین پرونده در مورد شکایت رانندگان از شرکت‌های پیمانکاری و آمازون حل‌وفصل شده، اگرچه آمازون هیچ تخلفی را قبول نکرده است.

amazon delivery

شرکت آمازون برای مشکلات خود دنبال استخدام کارآفرینانی است که بتوانند شرکتی برای تحویل سریع سفارشات آمازون راه‌اندازی کنند. آن‌ها می‌توانند با سرمایه‌ی ۱۰ هزار دلاری و استفاده از وسایل نقلیه با علامت آمازون کار خود را آغاز کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از خدمات آموزشی شرکت آمازون بهره‌مند شوند و این فرصت خوبی برای افرادی است که قصد دارند بدون سرمایه‌ی زیاد کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند. این شرایط همچنین فرصت خوبی را برای افرادی با گذشته‌ی نه چندان مناسب فراهم کرده است.

به‌عنوان مثال رئیس یکی از شرکت‌های تدارکی، دلال سهامی است که به دلیل فعالیت در یک مورد تقلب از سوی صنعت اوراق بهادر ممنوع‌الکار شده است. جای تعجب نیست که برخی کارمندان از این کارآفرین بابت عدم پرداخت به موقع حقوق شکایت می‌کنند. اما مشکل بزرگ‌تر این است که آمازون به تحویل دادن کالا در کمتر از ۴۸ ساعت و بدون دریافت هزینه‌ی اضافه معروف شده و اعتبار کسب کرده است.

بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر برای سرویس آمازون پرایم ثبت‌نام کرده‌اند و سالانه با پرداخت ۱۱۹ دلار از خدمات تحویل یک یا دو روزه‌ی کالا در حجم زیاد بهره‌مند می‌شوند. کاربران می‌توانند از این خدمات رایگان تحویل در هر زمانی استفاده کنند و به همین دلیل هزینه‌ی مرتبط با تحویل کالا در ۱۰ سال گذشته از ۱.۲ میلیارد دلار به ۲.۱۷ میلیارد دلار رسیده است. این افزایش هزینه تبدیل به یک مشکل اساسی برای آمازون شده و به همین دلیل برنامه‌ی همکاری با سایر شرکت‌ها برای تحویل در نظر گرفته شده است.

آمازون حتی برای شرکت‌های فدرال اکسپرس (فدکس) و سایر شرکت‌های بین‌المللی تحویل کالا ایجاد نگرانی کرده است زیرا همکاری با صدها شرکت کوچکی که تنها مشتری‌شان آمازون است، این غول خرده‌فروشی را در جایگاه ریاست قرار می‌دهد.

amazon delivery

تمام شرکت‌های حمل‌ونقل این موضوع را تأکید کرده‌اند و می‌دانند آمازون هر موقع بخواهد می‌تواند سطح همکاری خود را با آن‌ها کاهش داده یا قطع کند. مدیران آمازون از طریق ردیابی دستگاه‌های مخصوص، فعالیت رانندگان را تحت نظر دارند و اگر کارمندی در جریان کار توقف کند، رئیس شرکت بازخواست می‌شود. به همین دلیل مدیران شرکت‌های پیمانکاری این موضوع را جدی می‌گیرند.

درنهایت باید گفت که سیستم آمازون همیشه برنده است زیرا بیشترین محصولات را با کمترین هزینه تحویل می‌دهد و اگر بتواند وابستگی خود را با شرکت‌های تحویل کالا از بین ببرد منفعت بیشتری برای کاربران خود خواهد داشت. کارآفرینان شرکت‌های حمل‌ونقل نیز همیشه به واسطه‌ی همکاری با آمازون برنده هستند. آن‌ها کسب‌وکار خود را با حداقل سرمایه آغاز می‌کنند و درآمد زیادی دارند. از طرفی مشتریان سرویس آمازون پرایم نیز برنده هستند زیرا محصولات مورد نظر خود را با قیمت مناسب خریداری کرده و یک یا دو روز بعد بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ی حمل‌ونقل دریافت می‌کنند.

تنها بازندگان این ماجرا رانندگانی هستند که بین انتظارات آمازون مبنی بر تحویل بیشتر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر محصولات و کارآفرینان جویای جلب رضایت آمازون گرفتار شده‌اند و چاره‌ای جز ادامه‌ی همکاری ندارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات