فناوری‌های نوظهور، روندهای پرداختی جهان را تغییر می‌دهند

چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
عدم استفاده از پول نقد و استقبال از روش‌های پرداختی دیجیتال، روندهای جدید بازارهای جهانی پرداخت‌ها هستند که تحت تأثیر فناوری‌های جدید رشد می‌کنند.
تبلیغات

روش‌های پرداخت غیر نقدی، همچنان در حال رشد هستند. گرچه پول نقد هنوز در برخی مناطق محبوبیت خود را حفظ کرده است، ولی مصرف‌کنندگان سراسر جهان، استقبال کمتری از آن دارند و ترجیح می‌دهند از گزینه‌های دیجیتال استفاده کنند. در برخی مناطق جهان، رویکردهای دیجیتال کاملاً جایگزین پول نقد شده‌اند.

درحالی‌که هرروز بازیگران جدیدی در این عرصه ظهور می‌کنند تا اشتیاق مصرف‌کنندگان به روش‌های پرداخت دیجیتال را پاسخ دهند،  بازارهای بالغ کشورهای انگلیس، استرالیا و سوئد، آینده‌ی جوامع بدون پول نقد را به‌خوبی ترسیم می‌کنند.

برای مثال نرخ معاملات نقدی کشور استرالیا، در سال ۲۰۰۶ به ۷۰ درصد می‌رسید، درحالی‌که در سال ۲۰۱۶ این نرخ به ۳۷ درصد رسیده بود. بازارهای بالغ پرداخت، معمولاً برای اقتصادهای پیشرفته تعریف می‌شوند. یعنی در مناطقی که تقریباًهمه‌ی مردم حساب بانکی دارند و مکرراً و در حجم بالا، از روش‌های پرداختی دیجیتال استفاده می‌کنند.

Noncash payment

دور شدن مناطق مختلف جهان از روش‌های پرداخت نقدی، از عوامل متعددی ناشی می‌شود. در انگلستان، یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش استفاده از پول نقد، دید باز مصرف‌کنندگان نسبت به روش‌های جدید پرداخت است. درحالی‌که در استرالیا، دولت راه‌های جدیدی را پیش پای شرکت‌ها می‌گذارد تا از فرصت‌های پرداخت دیجیتال بهره ببرند. در کشور سوئد، فراگیر بودن گوشی‌های هوشمند (با نرخ ۹۶ درصدی)، این فرصت را برای شرکت‌ها فراهم آورده که به سمت پرداخت‌های دیجیتال حرکت کنند.

بیزنس اینسایدر در گزارشی، با مروری بر روش‌های مختلف پرداختی، توضیح می‌دهد که پرداخت‌های دیجیتال چگونه جایگزین یا مکمل پرداخت‌های نقدی شده‌اند. برخی از نکات کلیدی این گزارش را در ادامه‌ی این مطلب ذکر می‌کنیم:

Noncash payment

۱- بازارهای بالغ متعددی وجود دارد که در آن‌ها، مصرف‌کنندگان پرداخت‌های دیجیتال را به پرداخت‌های نقدی ترجیح می‌دهند. این بازارها می‌توانند بینش بهتری را در مورد آینده‌ی صنعت جهانی پرداخت در اختیار ما بگذارند.

۲- بازیگران بازارهای بالغ پرداخت، تاکنون نوآوری‌های قابل‌توجهی را به نمایش گذاشته‌اند. انگلستان، استرالیا و سوئد، سه رهبر اصلی فضای پرداخت محسوب می‌شوند که روش‌هایی نظیر کارت‌های بدون تماس، کیف پول‌های موبایل و کارت‌های اعتباری و بدهی قانونی را جایگزین پول نقد کرده‌اند.

۳- هر بازار، تحت تأثیر عوامل خاصی از پرداخت‌های نقدی دور می‌شود. برخی از فاکتورها مثل رواج تلفن‌های هوشمند بین بیشتر مناطق مشترک هستند. اما در برخی کشورها، طرح‌های دولت یا دسترسی به زیرساخت‌های موردنیاز، عوامل اصلی به شمار می‌روند. به‌علاوه هر بازار با چالش‌ها و فرصت‌های مختلفی روبرو است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات