X5 xDrive45e، جدیدترین شاسی بلند هیبریدی بی‌ام‌و

چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸
مطالعه 4 دقیقه
پس از مدل X5 xDrive40e، بی‌ام‌و نسل جدید خودروی شاسی بلند X5 xDrive45e iPerformance را با پیشرانه‌ی ۳۹۴ اسب بخاری روانه بازار خواهد کرد. جزئیات بیشتر را در زومیت بخوانید.
تبلیغات

با اینکه زمان زیادی از رونمایی جهانی نسل جدید بی‌ام‌و X5 نمی‌گذرد، این غول خودروسازی برای افزایش تنوع در مدل‌های این خودرو، اقدام به معرفی نسخه‌ای جدید از X5 با نام X5 xDrive45e iPerformance کرده است. این مدل را باید دومین پلاگین هیبریدی X5 دانست که در سطحی بالاتر از مدل xDrive 40e قرار می‌گیرد. این دو مدل کم مصرف‌ترین و کم آلاینده‌ترین نسخه‌های بی‌ام‌و X5 محسوب می‌شوند و برای خریدارانی طراحی شده‌اند که دوستدار محیط زیست هستند و به مصرف سوخت خودرو اهمیت می‌دهند.

bmw x5

X5 xDrive45e iPerformance را باید نسخه‌ای ارتقاء یافته از xDrive 40e دانست که از هر نظر مشخصات آن بهبود پیدا کرده است. مدل xDrive 40e برای این خودروساز باواریایی اهمیت زیادی داشت. این خودرو نخستین تجربه‌ی بی‌ام‌و در کلاس شاسی بلندهای پلاگین هیبریدی و اولین محصول عرضه شده با نام iPerformance بود.

نشان iPerformance در محصولات بی‌ام‌و نشان دهنده برقی بودن و یا پلاگین هیبریدی بودن آن‌ها است. حال با به بازار آمدن X5 xDrive45e iPerformance در کنار افزایش تنوع، مدل جدید در مقایسه با مدل پیشین در بخش فنی نیز ارتقاء پیدا کرده است. قبلاً اعلام شده بود که مدل پلاگین هیبریدی جدید قدرتی در حدود ۳۹۰ اسب بخار خواهد داشت اما اشاره‌ای نشده بود که آیا این قدرت از همان موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بیرون خواهد آمد یا نه؟ حال با رونمایی رسمی از این مدل مشخص شده است که پیشرانه‌ چهار سیلندر ۲ لیتری قبلی با یک پیشرانه‌ی جدید شش سیلندر خطی با حجم ۳ لیتر جایگزین شده است.

bmw x5

در زمانی که اکثر خودروسازان، برای کاهش انتشار CO2 از موتورهایشان اقدام به کم کردن حجم موتور می‌کنند، اقدام بی‌ام‌و در استفاده از یک موتور بزرگ در نوع خود جالب توجه است. جالب‌تر این است که با وجود افزایش حجم موتور میزان انتشار گاز دی اکسید کربن این خودرو را نیز در مقایسه با مدل دارای موتور چهار سیلندر کاهش یافته است. پیشرانه‌ی بنزینی احتراق داخلی این خودرو می‌تواند ۲۸۶ اسب بخار قدرت تولید کند. قدرت کلی خودرو نیز با احتساب قدرت موتور برقی به ۳۹۴ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن به ۶۰۰ نیوتن متر می‌رسد. بخش زیادی از این گشتاور از سوی موتور برقی تامین می‌شود که در بین موتور احتراقی و جعبه دنده‌ی خودرو نصب شده است و می‌تواند ۱۱۲ اسب بخار قدرت تولید کند.

bmw x5

در بخش توانایی‌های حرکتی، بی‌ام‌و X5 xDrive45e iPerformance می‌تواند سرعت خود را در ۵.۶ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند که دقیقاً یک ثانیه سریع‌تر از مدل قبلی است. قابلیت موتور برقی نیز در مقایسه با قبل افزایش پیدا کرده است. حالا این خودرو می‌تواند با اتکا به موتور برقی به حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. شعاع حرکتی  X5 xDrive45e iPerformance در حالت تمام برقی معادل ۸۰ کیلومتر است که در مقایسه با شعاع حرکتی ۳۰ کیلومتری مدل قبلی بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

باتری‌ها همانند قبل در زیر بدنه نصب شده‌اند و محل دقیق نصب آن‌ها بین صندلی‌های عقب و صندوق بار است. این بدان معنا است که باتری‌ها بخشی از فضای صندوق عقب را به خود اختصاص داده‌اند و در نتیجه فضای صندوق عقب مدل پلاگین هیبریدی ‍۱۵۰ لیتر کم‌تر از مدل‌های عادی X5 است. البته نباید اینطور برداشت شود که فضای صندوق این خودرو کوچک است چون همچنان فضایی معادل ۵۰۰ لیتر در دسترس است که با تا کردن صندلی‌های عقبی می‌توان آن را تا ۱۷۱۶ لیتر نیز افزایش داد. ظرفیت باک بنزین نیز افزایش پیدا کرده و به ۶۹ لیتر رسیده است.

Kou's Memo

بی‌ام‌و در X5 xDrive45e از نسل چهارم باتری‌های خود استفاده کرده است که دارای ظرفیت بالاتری هستند در حالی که ابعاد باتری‌ها بزرگ‌تر نشده است و ثابت باقی مانده است. قدرت فنی این خودرو با مدل 745e که در  فروردین ۱۳۹۸ (مارس سال ۲۰۱۹) به بازار عرضه خواهد شد یکسان است. در همین زمان بی‌ام‌و X5 xDrive45e را در بازار اروپا و از سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ در بازار ایالات متحده آمریکا آغاز خواهد شد.

bmw x5
bmw x5
bmw x5
bmw x5
bmw x5
bmw x5

نظر خود را درباره‌ی محصول جدید بی‌ام‌و با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات