تا سال ۲۰۴۵ تمام انرژی های کالیفرنیا پاک خواهند بود

چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
کالیفرنیا یکی از پرجمعیت‌ترین ایالت‌های آمریکا در تلاش است که تا سال ۲۰۴۵، تمام انرژی مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدید‌پذیر تأمین کند.
تبلیغات

در حال حاضر ۴۴ درصد انرژی‌های ایالت کالیفرنیا از انرژی‌های پاک یا انرژی‌های تجدیدپذیر هستند. در کنار آن ۹ درصد حاصل انرژی هسته‌ای، ۳۴ درصد از گاز طبیعی و ۱۳ درصد بقیه در نتیجه‌ی سوخت زغال‌سنگ و هیدروکربن‌های دیگر حاصل می‌شود. مجلس کالیفرنیا طی طرحی تصمیم گرفته که تا سال ۲۰۴۵، تمام انرژی‌های مورد استفاده در این ایالت آفتابی از انرژی‌های تجدید‌پذیر تأمین شود.

موضوع قابل توجه در مورد روش کالیفرنیا این است که در آن، مفهومی در نظر گرفته می‌شود که اکثر مردم فراموش می‌کنند: انرژی‌های تجدید‌پذیر تکنولوژی هستند نه اینکه سوخت و بنابراین قیمت‌ آن‌ها بر اساس منحنی تجربه مشخص می‌شود. بر اساس منحنی تجربه با افزایش تجربه شرکت در تولید محصول، هزینه‌های تولید کم می‌شود. قانون سوانسون در اقتصاد می‌گوید، اگر تعداد پنل‌های خورشیدی تولیدشده مضاعف شود، قیمت‌ها تا ۲۸ درصد کاهش پیدا کرده و بازده افزایش خواهد یافت.

انرژی‌های تجدیدپذیر ارزان هستند ولی مشکلی آن‌ها، در دسترس بودن است؛ خورشید هنگام شب نمی‌تابد و گاهی هم وزش بادی وجود ندارد. تنها راه‌حل این مشکل افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی با استفاده از باتری است که البته باتری‌ها هم به علت هزینه بالایی که دارند، تنها در تعداد معدودی از تأسیسات موجود به کار گرفته شده‌اند. در شرایط کنونی قیمت‌ها، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۴۰، تنها ۳ درصد انرژی تولید شده بتواند به این شکل ذخیره شود. مسأله مهم این که باتری‌ها نیز یک تکنولوژی هستند و بنابراین ساخت آن‌ها طبق قوانین اقتصادی مشابه با پنل‌ها خورشیدی انجام خواهد شد. در این زمینه یک انقلاب باتری را می توان پیش‌بینی کرد؛ صنعتی که در حال حاضر برخی در حال سرمایه‌گذاری روی آن هستند.

انرژی تجدیدپذیر

ابرکارخانه‌هایی که تسلا و برخی شرکت‌های چینی در حال ساخت آن‌ها هستند، با در نظر گرفتن منحنی تجربه، افت در قیمت باتری را در نتیجه‌ی افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی و ذخیره‌سازهای خانگی پیش‌بینی می‌کنند. با این قیمت‌ها، جایگزینی نیروگاه‌های سوخت هیدروکربنی با کارخانه‌های انرژی‌های تجدید‌پذیر و باتری‌ها فقط برای حفاظت از محیط‌زیست و مبارزه با تغییرات اقلیمی نخواهد بود بلکه از لحاظ اقتصادی نیز بهترین گزینه ممکن هستند.

برای برنامه‌ریزی‌های آینده، باید کل معادله را دید و تمام مؤلفه‌ها را در نظر گرفت. ساخت باتری‌های بیشتر نیاز به تقاضا دارد و تقاضا هم به میزان استفاده وابسته است. پایان بخشیدن به مسأله موتورهای دارای احتراق داخلی نیازمند فروش وسایل نقلیه برقی بیشتری است که این به معنای ساخت باتری‌های بیشتر و رسیدن به مرحله کاهش قیمت‌ها است. همان چیزی که کالیفرنیا با نصب پنل‌های خورشیدی در تمام خانه‌های ساخته شده از سال ۲۰۲۰ به بعد دنبال می‌کند: یعنی در کنار کاهش قیمت پنل‌های خورشیدی، تشویق نصب باتری‌های خانگی و در نهایت کاهش قیمت‌ آن‌ها.

از میان دیگر کشورها، استرالیا نیز چنین طرحی دارد. نصب پنل‌های خورشیدی و باتری‌ در ۵۰ هزار خانه طی چهار سال. کالیفرنیا نیز می‌داند که هدف او برای تولید صد‌در‌صد انرژی از انرژی‌های تجدید‌پذیر به علت افزایش تقاضا برای وسایل نقیله برقی یا پنل‌های خورشیدی و باتری‌ها برای خانه‌های جدید، زودتر از سال ۲۰۴۵ تحقق خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات