ظهور یک مارکت پِلیس جدید، اینبار از ایران و برای جاده ابریشم (بخش سوم)
با عنایت به توضیحات ارایه شده در مورد مکان بازار اینترنتی در بخشهای یک و دو این مقاله، در این بخش، به دو پرسش پاسخ می دهیم؟
۱. آیا چیگِل یک زیرساخت تجارت الکترونیک از نوع مکان بازار اینترنتی است؟ با چه حدود و ثغوری نسبت به تعاریف بنیادین مکان بازار توسعه یافته است؟
پاسخ این سوال از طریق ارایه یک ماتریس تقابلی-مقایسهای چیگِل با مارکت پلیس مشهور جهان ایبی (eBay) ارایه شده است. چیگِل با فاصله قابل توجهی از زیرساختهای دیگر فعال در صنعت تجارت الکترونیک در کشور و بسیار نزدیک به معیارهای جهانی مکان بازارهای اینترنتی (مارکت پلیس اینترنتی) توسعه یافته است. البته یادمان باشد، این مقایسه و به گزینی صرفاً از منظر فناوری و نوآوری است و بدیهی است به لحاظ جایگاهیابی در بازار و برندسازی، چیگِل یک نشان تجاری ایرانی تازه وارد به این صنعت در گستره و مقیاس جهانی است و مسیر حداقل ۱۰ سالهای را برای گرفتن سهم قابل رقابت با مکان بازارهایی مانند eBay و سایر رقبا پیش رو دارد.
مولفههای مکان بازار اینترنتی/سایتهای تحارت الکترونیک | میزان پشتیبانی از مولفههای اساسی مارکتپلیس (بسیار زیاد ++A، نبستا زیاد A، متوسط B، کم C، خیلی کم --C) | |
---|---|---|
ایبی (eBay) (از رهبران در بازار جهانی) | چیگل (تازه وارد) | |
مولفههای فرهنگی | ++A | C |
مولفههای قانونی | ++A | A |
مولفههای پولی-بانکی (پرداخت الکترونیک) | ++A | A |
مولفههای لجستیک براساس مدل زنجیرهی تامین خدمات لجستیک | ++A | A |
مولفههای کالا | ++A | B |
مولفههای تامینکنندگان کالا | ++A | ++A |
مولفههای تجاری-بازرگانی | A | ++A |
مولفههای شبکههای اجتماعی | ++A | A |
مولفه بازاریابی و تبلیغات | ++A | B |
مولفه فناوری | A | ++A |
۲. ابعاد نرم افزاری و فنی – تکنولوژیکی (فناوری توسعه) به تنهایی به چه میزان، در تبدیل زیرساخت های موجود در کشور به نمونه های موفق مارکتپلیس های جهانی، تاثیر گذار است؟ مهمترین مزیت چیگِل نسبت به زیرساخت های موجود چیست؟
با عنایت به مباحث مطروحه در دو بخش قبلی و نیز با توجه به جدول مولفههای اساسی شکل دهنده مارکت پلیس، محرز و مشخص است که بدون توسعه زیرساخت نرمافزاری قوی به نحوی که به صورت حداکثری مولفههای قید شده را پشتیبانی نماید، امکان توسعه تجارت الکترونیکهای داخلی در کشور به بازارهای جهانی و جهانی شدن، میسر نیست و تجارت الکترونیکی که قابل توسعه به بازارهای فراتر از محلهای و منطقهای نباشد، هیچگاه مارکت پلیس نخواهد شد و در حد یک تجارت الکترونیک محلی باقی خواهد ماند.
مهمترین مزیت چیگِل، توسعه یافتن آن بر اساس معیارها و استانداردهای جهانی و به روز در زمینه مکان بازارهای اینترنتی است به نحوی که چیگِل همزمان با توسعه به عنوان یک پلتفرم در داخل کشور، به سرعت در حال توسعه به عنوان یک پلتفرم تجارت الکترونیک در خارج از کشور است.
توضیحات جدول:
مولفههای فرهنگی:
- چند زبانه بودن (بیش از دو زبان)
- مدیریت دینامیک محتوا برای بازدید کنندگان بر اساس فرهنگ کشورهای مختلف
- مدیریت دینامیک محتوا برای بازدید کنندگان بر اساس وقایع و رخدادهای کشورهای مختلف
مولفههای قانونی:
- مدیریت پیشگیرانه عملیات مشکوک خرید و فروش اعم از پول شویی
- مدیریت پیشگیرانه عملیات دامپینگ و قیمتگذاری غیرصحیح
مولفههای پولی – بانکی (پرداخت الکترونیک):
- پشتیبانی از ارزهای مختلف
- پشتیبانی از درگاهها و روشهای مختلف دریافت و پرداخت داخلی
- پشتیبانی از درگاههای ویزا و مسترکارت
- پشتیبانی از پرداخت از طریق بارگذاری فیش واریزی
- پشتیبانی از پرداخت حواله ارزی یا حواله سوئیفت
- پشتیبانی از پرداخت در محل (COD)
مولفههای لجستیک بر اساس مدل زنجیره تامین خدمات لجستیک:
- آمادهسازی سفارش
- بستهبندی خرید به صورت سبد (تجمیع آیتم های خریداری شده ) و یا دریافت تک به تک آیتم های خریداری شده
- عملیات برداشت
- حمل و توزیع و تحویل (سبک تا سنگین و سرویس های حمل سریع تا بسیار عادی و اقتصادی)
- تنوع انتخاب نوع بسته بندی
مولفه های کالا:
- رشد شاخص تنوع کالا در معیار زمان (تعداد تنوع کالا با توجه به مدت حضور در بازار)
- مدیریت صحیح دستهبندی کالاها در زنجیره تامین های مختلف، بر اساس استانداردهای معتبر UNSPSC
- مدیریت کاتالوگ الکترونیکی کالا در دو فرمت ساده و پیشرفته
- مدیریت داینامیک صفات و ویژگیها
- قابلیت ایندکس و نمایهسازی صفات کلیدی کالا به چند زبان بر بستر موتورهای جستجو
- پشتیبانی از انواع استراتژی های فروش اعم از تعیین محدوده فروش که از سطح محله و منطقه شهری تا سطح شهرهای مختلف و کشورهای مختلف
- پشتیبانی از مدیریت انبارهای مختلف تامین کنندگان در سراسر جهان به منظور تامین از نزدیک ترین محل به گیرنده (تامین هوشمند و بهینه)
مولفه های تامین کنندگان کالا
- فرآیند شناسایی و جذب
- فرآیند ثبت نام و تکمیل پروفایل تامین کنندگی
- فرآیند صحت سنجی و ارزیابی بدو ورود به مارکت پلیس
- فرآیند عقد قرارداد در کلاسهای مختلف (ساده، نقره ای، طلایی، ویژه و ...)
- فرآیند ارزیابی و پایش مستمر تامینکنندگان (به صورت هوشمند بر اساس اطلاعات سیستمی و نیز انسان محور به صورت ثبت برخی از شاخص ها در دوره های ارزیابی مختلف)
- خدمات ارزش افزوده (VAS) به تامین کنندگان
- خدمات ثبت نشان تجاری
- خدمات مشاوره بسته بندی
- خدمات عکاسی حرفهای از کالاها
- خدمات استانداردسازی
- ایجاد پرتال شخصی تامین کنندگان برای مدیریت عملیاتهای تجاری ایشان
- قابلیت مدیریت کلیه عملیات یک سفارش، از لحظه دریافت تا آمادهسازی
- قابلیت مدیریت ثبت کاتالوگ الکترونیکی کالا
- قابلیت مدیریت ارتباطات و پیام ها
مولفه های تجاری - بازرگانی:
انواع سفارش ها
- خرد محلی (در محدوده یک منطقه شهری یا یک محله)
- خرد داخلی (در محدوده یک کشور)
- خرد خارجی (در محدوده خارج از یک کشور)
- عمده داخلی
- عمده خارجی
- سفارشی – سفارش های ساخت و تولید بر اساس درخواست مشتری
اطلاعات بازار MIS
مولفه شبکه های اجتماعی
- بهره برداری از قابلیتهای شبکه های اجتماعی از طریق الگو برداری و پیادهسازی برخی از قابلیت ها بر بستر مارکت پلیس
- واکشی اطلاعات در مورد یک کالا و تعداد دنبالکنندگان و فنهای آن و یا واکشی اطلاعات مصرف کنندگان از شبکههای اجتماعی از طریق یکپارچه سازی (وب سرویس های رایگان و وب سرویس های تجاری–آبونمانی)
- امکان نمایش، تبلیغات، دریافت سفارشها و فروش و پرداخت آنلاین از طریق یکپارچهسازی با شبکههای اجتماعی مانند تلگرام
مولفه بازاریابی و تبلیغات:
- مدیریت توسعه شبکه نمایندگان و بازاریابان
- برنامههای انگیزشی فروش
- کمپینها و تخفیفات
- تبلیغات هوشمند
مولفه فناوری
- پلتفرم های نمایش و دسترسی کاربر
- پشتیبانی از فناوری های پیشرفته
- پشتیبانی از فناوری مدیریت پایگاه داده های کلان (Big Data)
- پشتیبانی از فناوری های هوش تجاری (BI)
- کاربردهای هوش مصنوعی (AI)
- رباتها و چتباتها
- پشتیبانی از ارز دیجیتال
- توسعه فناوری بلاکچین در مولفههای مختلف مکان بازار
- فناوری های کلاسترینگ و ناحیه بندی در مدیریت توزیع بار و تراکنش های همزمان در مکان بازار اینترنتی (مارکت پلیس ها)
نظرات