ظهور یک مارکت پِلیس جدید، این بار از ایران و برای جاده ابریشم (بخش اول)

دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت دانش بنیان همیشه پویا، در اقدامی جسورانه و طی چندین سال تلاش مستمر، اقدام به توسعه و راه اندازی دیجیتال مارکت پلیس چیگِل (cheegel.com) با الگو برداری از eBay و مطابق با تعاریف جهانی کرده است.
تبلیغات

شرکت دانش بنیان همیشه پویا با نام تجاری IsDynamic ظرف سه سال گذشته خصوصاً طی همکاری بین المللی در پروژه‌ای به نام تجارت الکترونیک یاتا (yaataa) که با عنوان خرید از eBay با کارت شتاب برای ایرانیان، بسیار مشهور شد، به دانش فنی عمیق و قابل توجهی در زمینه مارکت پلیس (Marketplace) یا همان مکان بازار دست یافته است و در نهایت در اوایل سال ۱۳۹۶ این شرکت اقدام به انتشار نسخه اول مکان بازار اینترنتی خود با نام تجاری چیگِل (cheegel.com) کرد. چیگِل به عنوان اولین مکان بازار اینترنتی فروش کالای ایرانی در ایران و سراسر جهان که ۲۰ زبانه است و ۱۶ ارز رایج جهان را پشتیبانی می‌کند و با لحاظ نمودن تمامی قابلیت‌های پایه‌ای و اصولی در مکان بازارهای اینترنتی توسعه یافته است. چیگِل همانند پروژه یاتا سرشار از خلاقیت و نوآوری است و رویکردهای جدیدی به صنعت تجارت الکترونیک در کشور را گشوده است و البته به همان نسبت بازیگران اصلی این صنعت در کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است. این ادعا و این مفاهیم هنوز از منظر کاربران نهایی که به عنوان خریداران اینترنتی محسوب می شوند، لمس نشده و زمان نیاز دارد تا کاربران با این مفهوم ارتباط جدی برقرار کنند؛ همانطور که وقتی سایتی مانند eBay را می‌بیینند متوجه تفاوت یک مارکت پلیس با یک سایت تجارت الکترونیک می‌شوند. اما لایه‌ای دیگر از جامعه که تامین‌کنندگان و فروشندگان سنتی کالا هستند را تحت تاثیر قرار داد و ایشان به خوبی تفاوت مارکت پلیس با تجارت الکترونیک را لمس و درک کرده‌اند.

شرکت دانش بنیان همیشه پویا برخود واجب دانسته با هدف تبیین ادبیات دقیق مارکت پلیس، بخشی از رسالت دانش بنیانی خود را انجام دهد؛ لذا مقاله‌ای با عنوان "حکایت تفسیر مارکت پلیس اینترنتی در ایران  و داستان تفسیر پیل مولانا!" در سه بخش تدوین و تقدیم حضور خوانندگان شخیص و فهیم مجله خبری زومیت می‌گردد ان شاالله که مورد توجه و بهره‌برداری مطلوب خوانندگان محترم قرار گیرد.

بخش اول: تعریف مکان بازار (مارکت پلیس) اینترنتی 

برای درک بهتر مفهوم مارکت‌پلیس و رسالت این کسب و کار در فضای اینترنت، بهتر است ابتدا به تبیین دقیق ادبیات موضوع از زوایای مختلف بپردازیم تا این مقوله مشمول سطحی نگری نگردد، زیرا نوعاً در حوزه تجارت الکترونیک، مقوله مارکت پلیس اینترنتی، مقوله‌ای عمیق، پیچیده و چند بعدی است.

مارکت پلیس اینترنتی چیست: ابر سامانه تجارت (خرید و فروش) خرد و عمده (b2b, b2c) کالا بر بستر اینترنت است که از طریق ایجاد شبکه گسترده شامل تامین کنندگان کالا در سراسر جهان در زنجیره‌های ارزش مختلف کالایی (دسته بندی‌های کالایی مختلف)، امکان خرید طیف وسیعی از کالاها برای کاربران از هر نقطه جهان را فراهم می‌کند.

در تعریف فوق، چهار عبارت کلیدی وجود دارد که شالوده و مبنای اصلی تعریف مارکت پلیس اینترنتی را تبیین می‌کند و به خوبی بیانگر گستردگی و پیچیدگی یک زیرساخت نرم افزاری از این نوع در مقایسه با یک سایت تجارت آنلاین کالا است:

۱. تجارت خرد و عمده b2b , b2c

در مارکت پلیس اینترنتی، سبد خرید مشتری می تواند خرد و عمده باشد. تعریف سبد خرید خرد و عمده تابع قوانین تجارت خرد و عمده در عرصه بین المللی است. بدین معنا که در توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری در مقیاس مارکت پلیس اینترنتی، باید برای تجارت خرد و عمده در محدوده داخلی هر کشور و در محدوده بین المللی بین هر کشور با کشورهای دیگر، تمامی قوانین و قواعد مرتبط اعمال گردد.

۲. تامین کنندگان کالا در سراسر جهان

در مارکت پلیس اینترنتی، اساساً ارایه و عرضه کالا توسط مالک و صاحب مکان بازار انجام نمی‌شود. البته شاید در مواردی راساً اقدام به تامین و عرضه کالا نماید، ولی عرف این است که تامین کنندگان اعم از تولید کنندگان (Sellers) و فروشندگان (Re-Sellers) از سراسر جهان طی فرآیندهای اینترنتی و سیستماتیک کامل و پیشرفته کسب و کار و کالاهایشان را پروفایل می‌کنند.

۳. طیف وسیعی از کالاها

یکی از شاخص‌های ارزیابی در مارکت پلیس اینترنتی، میزان قلم و تنوع کالاهای عرضه شده در این بسترها است. به دلیل گسترده شدن شبکه تامین کالا، تعداد قلم کالا و شاخصه تنوع کالا در مکان بازار اینترنتی (مارکت پلیس‌ها) به سرعت افزایش می‌یابد. مکان بازار اینترنتی (مارکت پلیس‌ها) طی یک دوره زمانی پنج ساله بالغ بر ده ها میلیون قلم کالا با تنوع های بسیار زیاد در دسته بندی‌های متفاوت دارند. بزرگ‌ترین نمونه در دنیا، سایت ای‌بی (eBay) است که بالغ بر ۹۵۰ میلیون قلم کالا دارد. این مارکت پلیس در ۸۰ کشور جهان فعال است و تامین کنندگانی از سراسر جهان در این سایت به فروش کالاهایشان می‌پردازند.

۴. کاربران از هر نقطه جهان

یکی از ویژگی‌های متمایز کننده در مارکت پلیس اینترنتی، امکان مشاهده، برقراری ارتباط و خرید کالا از سراسر جهان است. توجه به جنبه‌های فرهنگی (زبان و ملاحظات فر هنگی) و پشتیبانی از تنوع فرهنگی، منجر به پیچیده شدن بعد فنی-نرم‌افزاری و البته بعد تجاری-توسعه‌ای مارکت پلیس می‌شود.

با توجه به تعریف فوق از مکان بازار اینترنتی، قابل درک است که توسعه و پیاده‌سازی سامانه‌های تجارت الکترونیک از نوع مکان بازار اینترنتی، هم از بعد فنی به مفهوم طراحی و توسعه نرم افزاری و هم از بعد تجاری به مفهوم توسعه در کشورهای مختلف جهان، بسیار پیچیده است. به همین دلیل است که تعداد مکان بازار اینترنتی یا مارکت پلیس‌های اینترنتی بزرگ و موفق در جهان ۷ عدد است. این ۷ مارکت‌پلیس متعلق به کشور آمریکا (سه مکان بازار)، چین (سه مکان بازار) و ژاپن (یک مکان بازار) است.

توسعه مکان بازار اینترنتی به دلیل اینکه مستقیماً بر قدرت اقتصادی و تجاری یک کشور تاثیر گذار است، نقش و ماموریتی ویژه بازی می‌کند تا حدی که کشورهای دارنده این زیرساخت‌ها در مناسبات و مذاکرات اقتصادی و حتی سیاسی، قدرت چانه زنی دارند. برای مثال، دونالد ترامپ دو هفته پس از به قدرت رسیدن در آمریکا، با مدیر عامل بزرگ‌ترین مکان بازار اینترنتی جهان به نام علی بابا (Ali Baba) متعلق به کشور چین، مستقیماً مذاکره اقتصادی کرده و سهم فروش ببشتر کالای آمریکایی در این مکان بازار را مطالبه می‌کند. این مطالبه در مقابل فروش کالای چینی در مکان بازار آمریکایی ای‌بی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات