برترین مدل‌های مفهومی فورد موستانگ با تولید ۱۰ میلیون دستگاه

پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
به‌مناسبت تولید ۱۰ میلیون دستگاه فورد موستانگ، در این مقاله به معرفی ۱۰ مدل مفهومی برتر پونی‌کار محبوب آمریکا می‌پردازیم.
تبلیغات

پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین خودروی اسپرت آمریکا در ۵۰ سال گذشته و پرفروش‌ترین خودروی اسپرت جهان در سه سال گذشته، سرانجام به تیراژ ۱۰ میلیون دستگاه رسید. از سال ۱۹۶۴ که اولین فورد موستانگ (با تلفظ انگلیسی ماستنگ) کلاس‌ ویژه‌ی پونی‌کار (Pony car) را بنیان نهاد، تا امروز ۱۰ میلیون دستگاه از این مدل آمریکایی تولید شده است. پس از ۵۴ سال تولید، مقامات فورد برای گرامی‌داشت این اتفاق بزرگ، مدلی که ۱۰ میلیون تیراژ موستانگ را جشن می‌گیرد مشابه اولین مدل تولیدی؛ کروک با رنگ سفید، پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل و گیربکس دستی از خط تولید خارج کردند.

Ford Mustang / فورد موستانگ

هفته‌ی اخیر در خط تولید دیربورن میشیگان (Dearborn) فورد جشنی خاص برپا شد. سه جنگنده‌ی موستانگ P-51 جنگ جهانی دوم در آسمان و تمام نسل‌های فورد موستانگ پنج دهه‌ی گذشته در زمین، تولید ۱۰ میلیون از پونی‌کار تمام‌نشدنی آمریکا را جشن گرفتند. موستانگ مدرن امروز، با حفظ اصالت، تفاوت‌های بسیاری با نسل اول خود دارد. موستانگ GT نسل حاضر با قدرت ۴۶۰ اسب بخار و سیستم تعلیق پیشرفته‌ی مستقل، با ۵۴ سال گذشته، ۱۶۴ اسب بخار قدرت و فرمان‌پذیری طاقت‌فرسای نسل اول قابل مقایسه نیست.

جیم فارلی، رئیس بخش بازاریابی فورد در جریان تیراژ ۱۰ میلیونی موستانگ گفت:

موستانگ، قلب و روح این شرکت و خودرویی پرطرفدار در جهان است. زمانی که یک دستگاه موستانگ را در جاده‌‌های دیترویت، لندن یا پکن می‌بینم همان هیجانی که هنگام رانندگی با اولین خودروی خودم، موستانگ کوپه مدل ۱۹۶۶ را در دوران نوجوانی داشتم، به‌من دست می‌دهد. موستانگ، در هر فرهنگ و زبانی باعث لبخند مردم می‌شود.
Ford Mustang / فورد موستانگ

تولید ۱۰ میلیون دستگاه فورد موستانگ، با یک مدل کروک GT مجهز به پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۵ لیتری با قدرت ۴۶۰ اسب بخار و گیربکس ۶ سرعته‌ی دستی جشن گرفته شد. نسل ششم فورد موستانگ سال ۲۰۱۵ با سیستم تعلیق مستقل عقب و مدل‌های شلبی GT350 و Gt350R عرضه شد. در مدل ۲۰۱۸ موستانگ، تغییرات ظاهری اندک و ارتقای پیشرانه‌ی ۵ لیتری V8 لحاظ شد. اوایل سال ۲۰۱۸ بود که در اقدامی جالب، نسخه‌ی ویژه‌ی موستانگ بولیت (Bullitt) هم رونمایی شد. فورد موستانگ برای دریافت عنوان پرفروش‌ترین خودروی اسپرت جهان در سه سال گذشته، مسیر طولانی را کرده است.

mustang 10 million

بنیان‎گذار کلاس پونی‌کار همیشه با رقبای سرسخت وطن خود مواجه بوده است که البته تقریباً، همیشه پیروز میدان بوده است. موستانگ تنها پونی‌کار دنیا است که از دهه‌ی ۱۹۶۰ تا امروز، همچنان تولید می‌شود. همانند تمام خودروهای تولیدی، مدل‌های مفهومی نقشی اساسی در موفقیت و فروش موستانگ داشته‌اند. در ادامه‌ی این مقاله به معرفی ۱۰ مدل مفهومی برتر موستانگ که در طول ۶ نسل تولید آن اثرگذار بوده‌اند، می‌پردازیم؛ با زومیت همراه باشید.

موستانگ کوگار  - سال ۱۹۶۲

Ford Mustang / فورد موستانگ

همه‌ی ما با طرح اولیه‌ی موستانگ آشنایی داریم؛ با نگاهی کوتاه به تصویر این مدل، موستانگ کاملاً قابل شناسایی است. اما با نگاهی عمیق‌تر، متوجه نشان متفاوت آن در جلوپنجره می‌شویم. در اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ و پیش از تولید موستانگ، مقامات فورد مسابقه‌ی طراحی ترتیب دادند؛ برنده‌ی این مسابقه طرح کوگار یا گربه‌ی وحشی (Cougar) بود. این طرح برای مدل نهایی به اسب دونده‌ی موستانگ تغییر کرد اما چند سال بعد برای حفظ نام کوگار، مدل مرکوری کوگار عرضه شد.

موستانگ شلبی GT350 پروتوتایپ – سال ۱۹۶۵

Ford Mustang / فورد موستانگ

نسل اول فورد موستانگ در نسخه استاندارد، حتی با استانداردهای دهه‌ی ۱۹۶۰ هم اصلاً یک خودروی قدرتمند پرفورمنس با عملکرد بالا نبود. در سال ۱۹۶۵ بود که کرول شلبی فقید، اولین نسخه‌ی قدرتمند و سریع موستانگ را با نام شلبی GT350 تولید کرد. شلبی GT350 در مقایسه با مدل استاندارد کارخانه‌ای موستانگ، از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری حدود ۳۵ اسب بخار قدرت بیشتری می‌گرفت و حساسیت فرمان‌دهی آن ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده بود. شلبی فقط ۵۱۳ دستگاه موستانگ GT350 تولید کرد؛ البته یک‌سال طول کشید تا موستانگ طرفداران واقعی خود را پیدا کند.

موستانگ شورتی کانسپت سوم – سال ۱۹۶۴

Ford Mustang / فورد موستانگ

فورد موستانگ همیشه یک خودروی کوپه با ظرفیت اتاق ۲+۲ بوده است اما در سال ۱۹۶۴، طراحان آمریکایی مدلی مفهومی با طرح کوپه‌ی دو در با ظرفیت دو سرنشین موسوم به شورتی موستانگ سوم (Shorty Concept III) خلق کردند. وینس گاردنر، موستانگ جدید را با بدنه‌ی فایبرگلس و پیشرانه‌ی ۴.۹ لیتری فورد طراحی کرده بود. متأسفانه این مدل هیوقت به تولید نهایی نرسید؛ پس از تولید تنها نمونه‌ی مفهومی، مقامات فورد با ساخت این مدل مخالفت کردند. گاردنر تنها مدل تولید شده را در اختیار گرفت که سال ۲۰۱۵، با قیمت ۵۰۰ هزار دلار حراج شد.

کانسپت موستانگ مک وان – ۱۹۶۷

Ford Mustang / فورد موستانگ

مدل مفهومی مک وان که سال ۱۹۶۶ رونمایی شد، پیش‌نمایشی از مدل بعدی موستانگ بود. نمونه‌ی نهایی فورد موستانگ مک وان سال ۱۹۶۹ عرضه شد که ویژگی‌هایی چون چراغ‌های جلوی مستطیلی شکل و دریچه‌ هوای بزرگ جانبی بدنه‌ی کانسپت را به‌همراه نداشت.

موستانگ الگرو کانسپت دوم – سال ۱۹۶۷

Ford Mustang / فورد موستانگ

این مدل مفهومی رودستر بر اساس یکی از کانسپت‌های نسل اول در سال ۱۹۶۲ طراحی شده بود. همانطور که مشخص است، طرح سقف الگرو (Allegro) اصلاً مناسب یک خودروی تولیدی نبود اما طرح چراغ‌های جلو و جلوپنجره‌ی آن شباهت فراوانی به نسل دوم موستانگ، محصول سال ۱۹۷۴ دارد.

موستانگ میلانو – سال ۱۹۷۰

Ford Mustang / فورد موستانگ

همانند کانسپت مک وان سال ۱۹۶۷، مدل مفهومی موستانگ میلانو (Milano) هم، پیش نمایشی از تغییرات جدید آینده بود. موستانگ میلانو در نمایشگاه شیکاگو سال ۱۹۷۰ رونمایی شد؛ وجود طرح بخش پشتی و کاپوت و دماغه‌ی آن در موستانگ‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ کاملاً مشخص است. علاوه بر این، نمی‌توان از شباهت طراحی این مدل مفهومی با خودروهای دیگری چون فورد تورینو و فورد فالکون XB مدل ۱۹۷۳ هم چشم‌پوشی کرد.

موستانگ اسپرتیوا کانسپت دوم – سال ۱۹۷۴

Ford Mustang / فورد موستانگ

سال ۱۹۷۴، طراحان فورد پونی‌کار محبوب خود را به مسیر جدیدی وارد کردند. باید اقرار کرد که این روز‌ها، نسل دوم موستانگ به اندازه‌ی آن دوران پرطرفدار نبود. شاید طرح سقف تارگا در مدل مفهومی اسپرتیوا (Sportiva) جذاب‌تر از مدل تولیدی نسل دوم موستانگ باشد.

موستانگ RSX کاروزریا گیا – سال ۱۹۸۰

Ford Mustang / فورد موستانگ

مدل مفهومی RSX محصول استودیوی طراحی ایتالیایی کاروزریا گیا (Ghia) با الهام از نسل سوم موستانگ باهدف تولید خودرویی برای مسابقات رالی طراحی شد. در مقایسه با موستانگ فاکس‌بادی، در کانسپت RSX فاصله‌ی محورها کم‌تر و ارتفاع از سطح زمین بیشتر شده بود. این مدل مفهومی بدون شک طراحی متفاوت و آینده‌نگرانه دارد که البته پنجره‌های مشابه خودروی مشهور دلورین (DeLorean) هم در آن دیده می‎شود.

موستانگ مک تری – ۱۹۹۳

Ford Mustang / فورد موستانگ

با اینکه بازهم مدلی با ظرفیت اتاق دو سرنشین ساخته نشد، اما نسل چهارم موستانگ الگوبرداری قابل توجهی از کانسپت مک تری انجام داد. جلوپنجره‌ی باریک و دریچه‌های هوای کاپوت و بالای رکاب‌ها در مدل نهایی نسل چهارم پونی‌کار فورد وجود داشتند. البته موستانگ سال ۱۹۹۴، از طراحی کلی و آینده‌نگرانه‌ی کانسپت مک تری الهام‌گیری قابل توجهی نکرده است.

موستانگ جوجارو – سال ۲۰۰۶

Ford Mustang / فورد موستانگ

در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس سال ۲۰۰۶، فورد موستانگ جدید با قلم طراحی ایتالیایی‌ جوجارو رونمایی شد. این مدل مفهومی حاصل خلاقیت فابریزیو جوجارو، پسر جورجتور جوجارو بود که زوایای تیز در بدنه‌ی آن جلب توجه می‌کرد. کاپوت کشیده، سقف شیشه‌ای شفاف، گلیگرهای برجسته و عضلانی و درهای قیچی‌وار لامبو، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مدل مفهومی بود. کانسپت جوجارو بر اساس نسل پنجم موستانگ محصول سال ۲۰۰۵، طراحی شده بود.

به‌نظر شما جذاب‌ترین مدل مفهومی فورد موستانگ کدام است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات