خصوصی سازی تسلا؛ آیا تصمیم بزرگ ایلان ماسک امکان پذیر است؟

پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در پی توئیت اخیر ایلان ماسک مبنی بر خصوصی‌سازی تسلا، کمیسیون بورس آمریکا این مسئله را برای حمایت از حقوق سهام‌داران مورد بررسی قرار می‌دهد.
تبلیغات

به تازگی ایلان ماسک از تصمیم خود برای خصوصی‌سازی تسلا خبر داد؛ ایلان ماسک تصمیم خود را در توئیتر با کاربران و سهام‌داران تسلا به اشتراک گذاشت؛ این تصمیم آن‌قدر عجیب بود که تکان شدیدی به بازار بورس اوراق بهادار آمریکا وارد کرد. ایلان ماسک به صداقت در ادعاهای خود شناخته نمی‌شود، اما کارشناسان از این تصمیم بسیار شوکه شدند؛ هرچند که این خبر برای بسیاری افراد، چندان عجیب نبود. اما در پی انتشار توئیت ایلان ماسک، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) قصد دارد تا صحت ادعای او را بررسی کند.

به گزارش وال استریت ژورنال، این کمیسیون از تسلا خواسته است که به چند سوال در مورد توئیت ماسک پاسخ دهد. این سوالات در مورد دلایل انتشار توئیت خصوصی‌سازی تسلا و رعایت شدن حقوق سرمایه‌گذاران است. مدیر عامل تسلا چند روز قبل اعلام کرد که اگر سرمایه‌گذاران از روند رشد این شرکت ناراضی باشند، سهام آن‌ها را (وقتی به ارزش ۴۲۰ دلاری برسد) خواهد خرید. ایلان ماسک از کنار گذاشتن چنین مبلغی برای خرید سهام سرمایه‌گذاران تسلا خبر داد، اما مشخص نبود که او در اعلام خبر خصوصی‌سازی تا چد حد جدی بوده است. البته ماسک در نهایت با ارسال ایمیل داخلی به کارکنان، از جدیت خود صحبت کرد.

تسلا / tesla

پیش از آنکه ایلان ماسک درباره تصمیم جدید برای خصوصی‌سازی تسلا اظهار نظر کند سهام این شرکت روندی صعودی داشت اما درست پس از این توئیت، ارزش هر سهم تسلا از ۳۵۵ دلار به ۳۷۹ دلار رسید؛ رقمی که تنها ۴۱ دلار کمتر از ارزش ۴۲۰ دلاری است که ماسک درباره آن اظهارنظر کرده بود. البته کمی بعد این واکنش شدید تعدیل شد و سهام از قیمت ۳۷۹ دلار به ۳۶۲ دلار بازگشت. با این وجود واکنش سهام‌داران به اظهار نظر ماسک، باعث افزایش کلی ارزش هر سهم تسلا شد.

تسلا ایلان ماسک

با توجه به این که ایلان ماسک شواهد یا اطلاعاتی درباره نحوه تامین بودجه تصمیم خصوصی‌سازی تسلا ارائه نکرده است، تعدادی از کارشناسان و مردم در مورد ادعای او شک و تردید دارند. فرانک شواپ یکی از این افراد است که به رویترز گفت:

چه کسی می‌تواند مبلغی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار برای خرید مجدد سهام تسلا هزینه کند؟ اگر کسی باز هم بتواند به عنوان سهامدار تسلا باقی بماند، اطلاعات کمتری نسبت به قبل دریافت می‌کند و وابستگی بیش‌تری نیز به ایلان ماسک پیدا خواهد کرد.

هنوز تسلا و ماسک در مورد تصمیم خصوصی‌سازی و گزارش کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا، اظهار نظر جدیدی نکرده‌اند؛ اما تسلا اطلاعات جدیدی درباره امکان خصوصی‌سازی این شرکت در اختیار قرار داد. اما تعدادی از اعضای هیئت مدیره تسلا گفتند که ایلان ماسک، هفته گذشته در این مورد صحبت کرد و از تامین بودجه برای چنین طرحی خبر داد. طبق صحبت‌های مدیران تسلا، هیئت مدیره در مورد این موضوع بارها بحث و تبادل نظر کرده‌اند و اکنون گام‌های مناسب را برای ارزیابی پیشنهاد خصوصی‌سازی برمی‌دارند.

هنوز سوالات بسیاری در مورد خصوصی‌سازی تسلا و اظهارات ماسک بدون جواب باقی مانده است؛ اما اگر روند خصوصی‌سازی به همین صورت پیش برود، احتمالا شاهد بزرگ‌ترین خرید سهام در تاریخ بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا باشیم. اتفاقی که تاثیر قابل توجهی در آینده صنعت خودرو و به خصوص بخش خودروی برقی خواهد گذاشت. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات