واردات کولر گازی و دستگاه برودتی به کشور ممنوع شد

چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به گفته‌ی رئیس اتحادیه‌ی تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، واردات چنین دستگاه‌هایی به کشور ممنوع شده است.
تبلیغات

طی ماه‌های اخیر، نوسانات ارزی باعث شده است تا حمایت از کالا‌های تولید داخل، با جدیت بیشتری دنبال شود؛ از این رو ممنوعیت واردات آن دسته از کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، بیش از پیش شدت گرفته است؛ دستگاه‌های برودتی و به‌ویژه کولر گازی، نمونه‌ای از کالا‌هایی هستند که به‌تازگی طرح ممنوعیت واردات آن‌ها اجرایی شده است.

حال با توجه به ممنوعیت واردات دستگاه‌های برودتی، شامل کولرهای گازی و گرمای بسیار طاقت‌فرسای هوا که در نهایت می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای چنین دستگاه‌هایی شود، چنین سوالی مطرح می‌شود که آیا تولید داخل، پاسخ‌گوی نیاز به‌وجود آمده خواهد بود یا خیر؟ پاسخ علی جمالی، رئیس اتحادیه‌ی تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی به این سوال، مثبت است، او می‌گوید:

رشد نرخ ارز در حال حاضر، گرانی محصولات داخلی را به همراه داشته و در شرایط فعلی که تولید و تعمیر، نیاز به قطعات یدکی دارد، ممنوعیت واردات چندان منطقی نیست. باید در مدیریت واردات، فرآیند واردات در اختیار افرادی قرار داده شود که سابقه‌ی فعالیت در آن حوزه را دارند و به‌دنبال دلالی و کسب درآمدهای یک‌شبه نیستند.

رئیس اتحادیه‌ی تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی معتقد است که باید واردات مواد اولیه‌ی هر کشور در اولویت قرار بگیرد، او کیفیت مواد اولیه‌ی اروپایی و آسیایی پیشرفته را بهتر از مواد اولیه‌ی سایر کشورها می‌داند و تاکید دارد که کیفیت مواد اولیه تأثیر بسیاری بر کیفیت تولید و محصول نهایی دارد.

جمالی زمان خرید و نصب کولر گازی را سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال، به‌ویژه خردادماه اعلام می‌کند و معتقد است که اکنون از زمان اوج خرید فاصله گرفته شده است؛ از این رو به‌واسطه‌ی افت خرید و تأمین نیاز در بهار، بازار به‌دلیل ممنوعیت واردات دستگاه‌های برودتی، کمبودی را حس نخواهد کرد.

جمالی در نهایت درباره‌ی عرضه‌ی برخی از محصولات از طریق شهرهای مرزی کشور می‌گوید:

برخی از محصولات در شهرهای مرزی به‌واسطه‌ی پیله‌وران تأمین می‌شود و برخی دیگر از محصولات به‌صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود که در مجموع کالاهای عرضه شده در شهرهای مرزی کارت گارانتی معتبر ندارند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات