بررسی ابعاد تحول‌آفرین فناوری صدا در کسب‌وکار

یک‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
فناوری صدا و دستیارهای مجازی همانند گوگل اسیستنت، کورتانا و الکسا در آینده‌ای نزدیک تاثیر شگرفی بر شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌گذارند.
تبلیغات

در حال حاضر، میان آنچه کسب‌وکارها از فناوری‌های فعال شونده با صدا می‌دانند و فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام می‌دهند، شکاف بزرگی وجود دارد.

موسسه گلوبنت برای بررسی این موضوع از ۶۰۰ تصمیم‌گیرنده ارشد در کسب‌وکارهای مختلف نظرسنجی کرده و به این نتیجه رسیده است که اکثریت مطلق مدیران با اینکه آینده روشنی را برای فناوری‌های فعال شونده با صدا متصور هستند؛‌ اما تنها ۳۱ درصد از آن‌ها به طور روزانه از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند.

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که فناوری صدا (Voice Technology) یکی از ارزشمندترین فناوری‌های حال حاضر است. کافی است نگاهی به بازار پر رونق بلندگوهای هوشمند بیندازید. شاید باورش کمی دشوار باشد؛‌ اما بیش از ۴۳ میلیون آمریکایی هم‌اکنون یک بلندگوی هوشمند دارند. بسیاری از کسانی که در آینده نزدیک به سمت استفاده از فناوری صدا در محل کار خود سوق پیدا خواهند کرد، هم‌اکنون از آن به طور روزانه در منزل خود استفاده می‌کنند.

گوگل می‌گوید امروزه نزدیک به ۲۰ درصد از جست‌وجوهای روزانه به صورت صوتی انجام می‌شود.

موسسه گارتنر نیز مدعی است که طی دو سال آینده، ۳۰ درصد از کل وب‌گردی‌ها بدون استفاده از صفحه‌نمایش و تنها با بهره‌گیری از فناوری‌های صوتی انجام خواهد شد. موسسه کام‌اسکور هم پیش‌بینی می‌کند که در آینده‌ای نزدیک، جست‌وجوی صوتی بیش از نیمی از جست‌وجوها را به خود اختصاص خواهد داد.

با این حال هنوز بخش اندکی از این آمار و ارقام به کسب‌وکارها و فعالیت‌های حرفه‌ای اختصاص دارد.

بلندگوهای هوشمند از قبیل آمازون اکو و سایر دستگاه‌های مشابهی مانند گوگل هوم و هوم پاد اپل تنها مشتریان خانگی را هدف گرفته‌اند؛‌ اما به تازگی غول‌های فناوری در حال کار روی توسعه پلتفرم‌هایی برای کسب‌وکارها و مشتریان سازمانی هستند.

محصولات 

موسسه تحقیقاتی پین‌دراپ می‌گوید در حال حاضر، سه‌چهارم از تمامی کسب‌وکارها در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در سامانه‌های صوتی مبتنی بر کورتانا، گوگل اسیستنت و الکسا هستند. سایر کسب‌وکارها نیز در دیگر سامانه‌های مشابه که بر اساس دستیارهای مجازی واتسون آی‌بی‌ام، سیری اپل و بیکسبی سامسونگ توسعه داده شده‌اند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

پلتفرم واتسون اسیستنت (Watson Assistant) شرکت آی‌بی‌ام یک محصول برچسب سفید برای دیگر شرکت‌ها است که بتوانند بر مبنای آن برنامه‌های دستیار مجازی خود را توسعه دهند. در ادبیات کسب‌وکار، محصول برچسب سفید، محصولی است که توسط یک شرکت مادر تولید می‌شود و سپس سایر شرکت‌ها آن را از شرکت مادر با پشتیبانی کامل خریداری و از نام تجاری و هویت خود برای فروش آن استفاده می‌کنند. واتسون اسیستنت از تلفیق سرویس واتسون کانورسیشن (Watson Conversation) و دستیار مجازی واتسون ویرچوئال ایجنت (Watson Virtual Agent) تشکیل شده و از رابطه برنامه‌نویسی کاربردی (api) تحلیلی IBM بهره می‌برد.

آی‌بی‌ام می‌گوید برای استفاده از دستیار مجازی الکسا در کسب‌وکار بهتر است که پلتفرم واتسون اسیستنت به کار گرفته شود؛ چرا که این پلتفرم هیچ‌گونه داده‌ای را در اختیار آمازون یا آی‌بی‌ام قرار نمی‌دهد.

محصولی دیگری که با تمرکز بر کاربرد فناوری‌های فعال شونده با صدا در کسب‌وکارها توسعه داده‌ شده ، دستیار مجازی اسپارک اسیستنت (Spark Assistant) شرکت سیسکواست. این شرکت قصد دارد که دستیار مجازی خود را در تمامی دستگاه‌های اتاق کنفرانس بگنجاند و آن را برای تمامی مشتریانش در دسترس قرار دهد.

اسپارک اسیستنت / Spark Assistant

اسپارک اسیستنت بر اساس دستاوردهای شرکتی به نام مایند‌ملد (MindMeld) توسعه داده شده است. پنج سال پیش، مایند‌ملد یک اپلیکیشن آزمایشی بود که به یک گفت‌وگو گوش می‌داد و بر مبنای شنیده‌هایش اطلاعات موردنیاز طرفین مکالمه را جست‌وجو می‌کرد. توسعه بیشتر این مفهوم، منجر به ساخت یک ابزار ملاقات شگفت‌انگیز شد که در آن یک صفحه‌نمایش به طور دائم، اطلاعات و داده‌های مورد بحث در یک ملاقات را نمایش می‌دهد.

طی چند سال اخیر، فناوری صدا این امکان را فراهم کرده است که محصولات هوشمندی همچون اسپارک اسیستنت به طور واقعی در جلسات و گفت‌وگوها مشارکت کنند، واقعیت‌ها و حقایق را از دل مکالمات پراکنده بیرون بکشند، پیشنهادهای خود را مطرح بکنند و حتی به طرح پرسش بپردازند.

مطابق ادعای سیسکو، دستیار مجازی اسپارک اسیستنت می‌تواند با یک دستور صوتی اقدام به ضبط مکالمات جلسه کند. همچنین قادر است سایر دستورات جلسه را اجرا کند، خلاصه‌ای از صورت‌جلسه را ارائه دهد و دست آخر به برنامه‌ریزی جلسات آینده کمک کند.

علاوه بر این، مطابق اخباری که از یکی از جلسات کاری موزیلا به بیرون درز کرده، این شرکت در حال توسعه یک مرورگر فعال شونده با صدا به نام اسکوت (Scout) است.

همه می‌دانیم که تمامی این محصولات دیر یا زود بازار را قبضه می‌کنند و تحول بزرگی در نحوه تعامل با رایانه‌ها رقم می‌زنند. اما آنچه به طور کامل درک نشده، این است که فعلا ما تنها با یک کاربرد از فناوری‌های فعال شونده با صدا یعنی جست‌وجوی صوتی سروکار داریم و هنوز از مزیت‌های بی‌شمار آن بی‌خبریم.

اما جست‌وجوی صوتی هم چندان بی‌دردسر نیست و مشکلات خاص خودش را به همراه دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مسئله‌ی جست‌وجو

مشکلی که اکثر مردم هنگام جست‌وجوی صوتی با دستیارهای مجازی با آن روبرو می‌شوند این است که به جای فهرستی از نتایج تنها یک نتیجه واحد در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

اگرچه ممکن است این اتفاق چندان مهم به نظر نرسد؛‌ اما در واقع یک مسئله بسیار بزرگ است و کسی هم تا به حال راهکاری برای حل آن پیشنهاد نداده است.

امروزه کمتر کسی است که از مناقشه بر سر رتبه‌بندی نتایج جست‌وجو میان کسب‌وکارها بی‌خبر باشد و همین اتفاق، نقطه آغاز بازرسی‌ها یا اعمال جریمه‌های متعدد بر شرکت‌هایی همانند گوگل شده است که با زیر پا گذاشتن قواعد رقابت منصفانه، نتایج مورد علاقه خود را در جست‌وجوها ارتقا می‌دهند.

به طور معمول، رقبای گوگل همیشه یک پای ثابت پرونده‌های شکایت علیه این غول جست‌وجو هستند؛ رقبایی که احساس می‌کنند ترتیب نتایج جست‌وجو در صفحه اول نتایج، منصفانه نیست. بی‌شک چنین شکایت‌هایی با رشد استفاده از دستیارهای مجازی افزایش خواهد یافت؛ چرا که نتیجه جست‌وجوی این دستیارها نه به شکل فهرستی از نتایج رتبه‌بندی شده، بلکه تنها در قالب یک نتیجه واحد ظاهر می‌شود و این امر، گوگل را بیش از پیش در معرض اتهام سوءاستفاده از نتایج جست‌وجو قرار می‌دهد.

جست و جوی صوتی / voice search

به همین خاطر پر بیراه نیست اگر بگوییم در آینده‌ای نزدیک، بهینه‌سازی جست‌وجوی صوتی به حوزه‌ای چالشی و مهارتی کلیدی در میان کسب‌وکارها تبدیل شود.

کسب‌وکارها در حال حاضر از قدرت انحصاری موتورهای جست‌وجو چندان دل خوشی ندارند؛ چرا که الگوریتم‌های جست‌وجوی این موتورها تعیین‌کننده جایگاه یک کسب‌وکار در نتایج جست‌وجو است. با اقبال روزافزون به جست‌وجوی صوتی، سلطه غول‌های جست‌وجو بر این قلمرو صدچندان می‌شود؛ چرا که دیگر فهرستی از نتایج در کار نیست و تنها قرار است یک نتیجه واحد به نمایش گذاشته شود.

اگرچه در حال حاضر، جست‌وجوی صوتی به عنوان اصلی‌ترین کاربرد فناوری صدا شناخته می‌شود؛‌ اما ممکن است در آینده‌ای نزدیک از مسئله نتیجه واحد آسیب ببینید. با این حال، برای سایر کاربردها، ابعاد تحول‌آفرین فناوری صدا بسیار فراگیرتر از آنچه انتظار می‌رود، خواهد بود.

آینده

وارنر واگلز، معاون ارشد فنی آمازون از صدا با عنوان رابط کاربری فراگیر یاد کرده است. کار با این رابط کاربری به هیچ آموزشی نیاز ندارد و همه می‌توانند به سادگی از آن استفاده کنند.

اگرچه تعامل صوتی را می‌توان یک رابط کاربری تلقی کرد؛‌ اما تأثیر آن فراتر از این حوزه است و می‌تواند نحوه کار شرکت‌ها را نیز دستخوش تغییرات چشم‌گیری کند.

فناوری‌های فعال شونده با صدا می‌توانند برپایی دفاتر کاری هوشمند را تسهیل کنند؛‌ دفاتری که در آن‌ها دستگاه‌های اینترنت اشیاء باعث ایجاد تحولی اساسی در انجام کارها خواهند شد. مدیریت دفاتر نیز توسط دستگاه‌های هوشمند دستخوش تغییر خواهد شد و با رشد روزافزون تعاملات صوتی می‌توان امیدوار بود که همه کارهای ریز و درشت یک دفتر کار، بسیار ساده‌تر از قبل انجام شود.

از جمله کاربردهای فناوری‌های صدا در محیط کار و جلسات می‌توان به یادداشت‌برداری مبتنی بر صدا اشاره کرد. این قابلیت باعث می‌شود که حاضران در جلسه از قید و بند قلم و کاغذ یا کیبورد و نمایشگر خلاص شوند و به راحتی هر چه تمام‌تر از فرامین صوتی برای یادداشت نکات موردنظر خود استفاده کنند.

همچنین فناوری‌های صدا می‌توانند ارتباطات کاری را متحول کنند. به این ترتیب دیگر نیازی نیست برای تنظیم یک وقت ملاقات دست به دامان ادبیات رسمی یا نامه‌نگاری شد و تنها می‌توان با استفاده از یک فرمان صوتی ساده، صفر تا صد کار را انجام داد. برای مثال، می‌توانید به دستیار مجازی خود بگویید «به ژانت بگو می‌خواهم فردا بعدازظهر ملاقاتی با هم داشته باشیم» و سپس دستیار مجازی ترتیب ملاقات را می‌دهد.

این نوع از ارتباطات تسهیل شده به کمک هوش مصنوعی، همکاری و تشریک‌مساعی در محیط کاری را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود توانایی‌های معطل مانده کارکنان فعال و استعدادهای آن‌ها در سازمان شکوفا شود.

در مراکز تولید و توزیع نیز فرامین صوتی جایگزین نمایشگر، موس و صفحه کلیدی می‌شوند که یک نیروی کار از آن‌ها برای انجام کار خود استفاده می‌کند. در نتیجه او فراغ بال بیشتری پیدا می‌کند و می‌تواند روی کار خود متمرکز شود یا به انجام سایر وظایفش بپردازد.

فناوری‌های صدا به طور مشابه تمامی جنبه‌های صنعت فناوری اطلاعات از خدمات مشتری و آموزش گرفته تا دسترسی به داده‌ها، شناسایی و احراز هویت را متحول خواهند کرد.

Google Home Amazon Echo

تمام کسانی که با استفاده از فناوری صدا با یک شرکت ارتباط برقرار می‌کنند، از مدیران ارشد تا سایر کارکنان، مشتریان، شرکا یا حتی دولت از احساس صمیمیت، امکانات شخصی‌سازی شده و دسترسی سریع به داده لذت می‌برند و حتی کمی هم سرگرم خواهند شد.

ما به مدد فناوری صدا می‌توانیم به جای تمرکز بر یادگیری مهارت‌های کار با تجهیزات بر یادگیری مهارت‌های حل مسئله، تفکر خلاق و یادگیری تمرکز کنیم. بنابراین دیگر نباید ذهن خود را به جست‌وجوی صوتی و مسائل پیرامون آن مشغول کنیم؛‌ چرا که این حوزه، صرفا یکی از هزاران زمینه‌های کاربرد فناوری‌های فعال شونده با صدا است. همچنین باید بدانیم که این فناوری‌ها قرار نیست تنها در قالب یک رابط کاربری ظاهر شوند و ابعاد آن‌ها فراتر از این مسئله است.

در نهایت، فناوری‌های فعال شونده با صدا نویدبخش یک تغییر بزرگ و مثبت در نحوه کار شرکت‌ها، چگونگی تعامل آن‌ها با داده‌ها و مردم و دست آخر نحوه خدمات‌رسانی آن‌ها به مشتریانشان است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات