شرح قانون ۵ ساعت بیل گیتس، جک ما و ایلان ماسک

چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
موفق‌ترین چهره‌های شناخته شده‌ی سراسر دنیا مردمی مانند ما هستند که روزانه حداقل یک ساعت مطالعه می‌کنند و مطالب جدید یاد می‌گیرند.
تبلیغات

تصور کنید بعد از یک روز کاری سخت به خانه بازگشته‌اید، خسته و گرسنه هستید و می‌خواهید چند دقیقه‌ای استراحت کنید. غذایی از یخچال برمی‌دارید و جلوی تلویزیون می‌نشینید بعد از مدتی متوجه می‌شوید چند ساعت گذشته است و پنجمین قسمت سریال محبوب خود را هم دیده‌اید. انجام این کار هیچ ایرادی ندارد و همه‌ی ما بعد از سپری کردن یک روز سخت کاری باید به شیوه‌ی دلخواهمان استراحت کنیم. اما تماشای تلویزیون برای مدت زمان زیاد سرگرمی سالمی نیست و اغلب افراد شناخته شده و موفق در سراسر دنیا بخشی از اوقات فراغت خود را به یادگیری اختصاص می‌دهند. توماس کورلی، محققی است که پنج سال در مورد رفتار ۲۰۰ میلیونر خودساخته تحقیق کرده و متوجه شده است این افراد تلویزیون تماشا نمی‌کنند. ۸۶ درصد آن‌ها به منظور یاد گرفتن موضوعات جدید مطالعه می‌کنند و ۶۳ درصدشان در طول مسیر صبحگاهی خود کتاب صوتی گوش می‌کنند.

اینکه افراد موفق زیاد مطالعه می‌کنند بر کسی پوشیده نیست و گفته شده است میلیونرها به طور متوسط در طول ماه دو تا سه کتاب می‌خوانند. سعی کنید شما هم در اوقات فراغت به سایت‌های مورد علاقه‌ی خود سر بزنید و مطالب جدید وبلاگشان را مطالعه کنید. حتی کتاب‌های علمی و تخیلی بخوانید و دانش خود را گسترش دهید. اگر دائم در حال رفت‌وآمد هستید نیز می‌توانید در طول مسیر به نسخه‌ی صوتی کتاب‌ها یا پادکست گوش دهید.

book

شاید با خودتان فکر کنید این روزها چه کسی فرصت نشستن و کتاب خواندن دارد؟ کسی که خسته از سر کار برمی‌گردد و می‌خواهد زمانش را به خانواده اختصاص دهد فرصت کافی برای مطالعه ندارد و این موضوع را بهانه می‌کند. جالب است بدانید باراک اوباما نیز در دوره‌ی ریاست جمهوری و زمانی که در کاخ سفید حضور داشت بخشی از وقت خود را به کتاب خواندن اختصاص می‌داد پس دیگر بهانه‌ای برای کمبود وقت نمی‌ماند. بیل گیتس، وارن بافت، اپرا وینفری، ایلان ماسک، مارک کوبان و جک ما چهره‌ی شناخته شده‌ی دیگری هستند که علاقه‌ی زیادی به مطالعه دارند. بیل گیتس در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته است:

کتاب خواندن یکی از راه‌های اصلی است که من از بچگی برای یادگرفتن استفاده می‌کردم.

در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی بیشتر قانون پنج ساعت می‌پردازیم. قانونی که توسط افراد شناخته شده در سراسر دنیا برای مطالعه و یادگیری استفاده می‌شود.

book

قانون پنج ساعت

قانون پنج ساعت اولین بار توسط مایکل سیمونز موسس شرکت Empact ارائه شده و مفهوم بسیار ساده‌ای دارد. این قانون می‌گوید مهم نیست افراد موفق تا چه اندازه مشغله دارند، آن‌ها حداقل یک ساعت در روز (پنج ساعت در هفته) مطالعه می‌کنند و دانش خود را گسترش می‌دهند. سیمونز این قانون را از زندگی بنجامین فرنکلین یکی از بنیان‌گذاران آمریکا الهام گرفته است. او نیز در دوران بزرگسالی روزی یک ساعت مطالعه می‌کرد. سیمونز می‌گوید:

من قانون پنج ساعت فرنکلین را این‌گونه تعریف می‌کنم: مطالعه به مدت یک ساعت در روز به ازای هر روز هفته.

فرنکلین هر روز صبح زود از خواب بیدار ‌شده و به خواندن و نوشتن مشغول می‌شد. او اهداف شخصی خود را می‌نوشت و پیگیری می‌کرد. حتی در آن زمان رویدادهای کتاب‌خوانی برگزار می‌کرد تا افراد علاقه‌مند خودشان و جامعه را پیشرفت دهند. او همچنین اطلاعات جدید خود را آزمایش کرده و هر روز سوال‌های فکری مطرح می‌کرد.

سه زیر مجموعه‌ی قانون پنج ساعت

رهبران موفق امروزی قانون پنج ساعت فرنکلین را به سه زیر مجموعه تقسیم کرده‌اند.

book

۱- خواندن

میلیونرهای خودساخته مانند مارک کوبان و دن گیلبرت روزانه بین یک تا پنج ساعت مطالعه می‌کنند. ایلان ماسک با مطالعه یاد گرفت چگونه موشک بسازد و شرکت اسپیس‌ایکس را بنیان‌گذاری کرد. جک ما، هم بنیان‌گذار شرکت علی‌بابا معتقد است مطالعه علاوه بر یادگیری، انگیزه‌ی خوبی برای شروع می‌دهد. افرادی که کتاب می‌خوانند شناخت بهتری از سایر صنایع، استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها دارند.

اگر عادت ندارید روزی یک ساعت مطالعه کنید هیچ جای نگرانی نیست. از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه شروع کنید. همیشه کتاب کوچکی همراهتان داشته باشید و هنگامی که منتظر هستید جلسه آغاز شود یا در مطب دکتر نشسته‌اید کتاب بخوانید. با گوشی هوشمند خود کتاب دانلود کنید و به جای بازی مطالعه کنید. همچنین می‌توانید در طول مسیر یا زمانی که ورزش می‌کنید کتاب صوتی گوش دهید.

۲- منعکس کردن

قانون پنج ساعت علاوه بر مطالعه شامل فکر کردن و منعکس کردن افکار نیز می‌شود. اینکه به نقطه‌ای خیره می‌شوید و در افکارتان غرق می‌شوید یا آن‌ها را یادداشت می‌کنید بخشی از منعکس کردن است. جک دورسی مدیرعامل توییتر و جف وینر مدیرعامل لینکدین به فکر کردن معروف هستند و سارا بلیک‌لی، میلیاردر موفق صنعت پوشاک نیز روزانه زمان زیادی را به نوشتن خاطرات و افکار خود اختصاص می‌دهد.

تمرکز کردن روی گذشته فرصتی خوبی برای یاد گرفتن از اشتباه‌ها و فکر کردن به کارهایی است که به درستی انجام داده‌اید. دانشگاه تگزاس نیز به تازگی اعلام کرده است استراحت ذهنی و منعکس کردن افکار یادگیری را بهبود می‌بخشد و درنتیجه فرد را یک قدم به اهداف زندگی نزدیک‌تر می‌کند.

اگر برای شروع مشکل دارید، آن را به بخشی از برنامه‌ی روزانه تبدیل کنید. معمولا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از صرف ناهار زمان مناسبی برای این کار است. پس هر روز زمان کوتاهی را به این کار اختصاص دهید و بلافاصله کار را آغاز کنید تا احساس بدی نداشته باشید. هر بار روی دو یا سوال تمرکز کرده و سعی کنید پاسخ آن‌ها را در ذهن مرور کنید. به‌عنوان مثال اگر در جلسه‌ای شرکت کرده‌اید از خودتان بپرسید چه نکاتی در طول جلسه مطرح شد و چگونه می‌توانم این نکات را در کسب‌وکار خود به کار بگیرم؟

book

۳- آزمایش کردن

بنجامین فرنکلین و توماس ادیسون در سراسر دنیا به‌عنوان افرادی نوآور شناخته می‌شوند زیرا همه چیز را آزمایش می‌کردند. اینکه امروز سرویس جیمیل در اختیار ما قرار گرفته به این دلیل است که گوگل به کارمندان خود اجازه داد ایده‌های جدید خود را آزمایش کنند.

آزمایش، فرضیه‌ها را به واقعیت تبدیل کرده و نشان می‌دهد چه راه حلی جواب می‌دهد و کدام راه حل باید فراموش شود. همچنین اجازه می‌دهد از اشتباهات گذشته‌ی خود درس بگیرید و از بازخوردهای دیگران استفاده کنید. جک ما دیگران را به استفاده از دانش در زندگی واقعی تشویق می‌کند. او می‌گوید به‌عنوان مثال اگر کتابی در مورد همکاری و کار گروهی مطالعه کردید، برای انجام کاری داوطلب شوید و دانش جدید خود را در آن به کار بگیرید.

زمانی که یادگیری به عادت تبدیل شود موفقیت و بهره‌وری راهشان را به زندگی فرد باز می‌کنند. با سرمایه‌گذاری روی مطالعه رشد خودتان و کسب‌وکارتان را تضمین خواهید کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات