F1 2018؛ کامل‌ترین بازی ویدئویی مسابقات فرمول یک

یک‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
بازی F1 2018 جدیدترین نسخه از سری بازی‌های رسمی فرمول یک است که تا کمتر از یک ماه دیگر عرضه می‌شود.
تبلیغات

برای چند سال متوالی است که بازی ویدئویی رسمی فرمول یک توسعه داده می‌شود. امسال هم این بازی ویدئویی با عنوان F1 2018 توسط استودیوی بیرمنگام کدمسترز (Codemasters) به‌زودی برای پلتفرم‌های پلی استیشن 4، اکس باکس وان، پی‌سی و تلفن همراه هوشمند اندروید و iOS عرضه می‌شود. سری بازی‌های رسمی F1 که لایسنس فرمول یک را در اختیار دارد، هر سال پیشرفت قابل توجهی کرده و شاید بتوان گفت که جذاب‌ترین بخش داستانی (Career Mode) بازی‌های ویدئویی ریسینگ چند سال اخیر را به‌نمایش گذاشته است. شبیه‌سازی مسابقات فرمول یک در این سری بازی ویدئویی به‌قدری موفقیت آمیز بوده که رقابت‌های e-Sport رسمی آن هم با حمایت مقامات فرمول یک شکل گرفته است. کمتر از یک ماه تا زمان عرضه‌ی F1 2018 زمان باقی مانده است؛ نسخه‌ی ناتمام این بازی ویدئویی در اختیار اعضای تحریریه‌ی وب‌سایت موتوراسپرت قرار گرفته است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

بازی فرمول یک / F1 2018

برای بسیاری از گیمرها که طرفدار سرسخت مسابقات فرمول یک نیستند، تشخیص تغییرات انجام شده در نسخه‌ی جدید مشکل خواهد بود. خبر خوب این است که در F1 2018 کامل‌ترین بخش داستانی و شبیه‌سازی فصلی مسابقات (Career) را شاهد هستیم. لی میتر، کارگردان بازی ۳۰ دقیقه زمان لازم داشت تا تغییرات انجام شده و متفاوت بودن هر فصل از مسابقات در F1 2018 را توضیح دهد. بزرگ‌ترین پیشرفت در این بازی اما، استفاده از داده‌های مسابقات و خودروهای واقعی فرمول یک در کدنویسی فیزیک و رفتار شاسی و برای ایجاد حسی عمیق‌تر در وضعیت و مدیریت تایرها است. البته این تغییرات انجام شده برای گیمرهایی که از انواع سیستم‌های کمکی رانندگی در بازی استفاده می‌کنند، محسوس نخواهد بود. در مقابل افرادی که به‌دنبال شبیه‌سازی فرمول یک و تجربه‌ی شرایطی نزدیک به مسابقات واقعی هستند، با دنیای جدیدی روبرو خواهند شد. حس کردن رفتار شاسی در شرایط متفاوت و چسبندگی تایرها در پیچ‌ها بسیار رضایت‌بخش است.

بازی فرمول یک / F1 2018
بازی فرمول یک / F1 2018
بازی فرمول یک / F1 2018
بازی فرمول یک / F1 2018
بازی فرمول یک / F1 2018

گیمرهایی که فقط به‌دنبال تجربه‌ی یک بازی ویدئویی ریسینگ هستند، بیشتر متوجه تغییرات گرافیکی بازی خواهند شد. برخلاف نسخه‌های گذشته تماشاچیان طرح مصنوعی ندارند و مشابه انسان‌های واقعی به‌نظر می‌رسند. کافی است که در پیچ شماره یک گرن‌پری استرالیا، مسیری عریض انتخاب شود تا تایرها به خارج از پیست هدایت شوند. حس عدم تعادل و تلاش برای حفظ وضعیت مناسب خودرو همه بیانگر تغییرات انجام شده در فیزیک بازی هستند. با رفتن به پیست اتریش و تجربه‌ی آسفالت خیش و هوای ابری و بارانی، تغییرات اتمسفر پویا‌تر از گذشته هم قابل تشخیص است. مهم نیست که به تغییرات گرافیکی انجام شده در مسابقات واقعی فرمول یک توسط لیبرتی مدیا (Liberty Media) نظر مثبت یا منفی داشته باشیم، اما این طرح لیبرتی مدیا در دقیق‌ترین حالت ممکن در F1 2018 پیاده‌سازی شده است. از تغییرات گرافیکی که بگذریم، به پیشرفت قابل توجه بخش داستانی بازی می‌رسیم. در F1 2018 بالاخره قابلیت انجام ندادن روز تمرینی بدون تأثیر آن بر امتیازات اصطلاحاً درخت توسعه‌ی بازی (Development Tree) گنجانده شده است. اضافه شدن خبرنگار اختصاصی بازی که همانند سری فیفا EA با پرسیدن سؤال در برخی جنبه‌ها تأثیرگذار بوده هم به تنوع بخش داستانی کمک کرده است. این خبرنگار با نام کلیر، سؤالات مختلفی در طول فصل از گیمر می‌پرسد که بر اساس هر پاسخ جنبه‌ی ورزشکار حرفه‌ای یا ورزشکار پرحاشیه‌ای مشخص‌تر می‌شود.

بازی فرمول یک / F1 2018

سؤالات و صحبت‌های کلیر هنوز جای کار دارد و شاید برخی حرکات قابل توجه گیمر چندان از نظر او جدی گرفته نشود. همانند نسخه‌ی سال ۲۰۱۷، بهترین تجربه‌ی رانندگی فرمول یک و حس رقابت در تنظیمات متوسط به‌بالا هوش مصنوعی به‌دست می‌آید؛ در این تنظیمات استراتژی‌های مختلف و به‌خصوص رفتار رانندگان در هنگام شروع هر مسابقه تهاجمی‌تر و قابل باورپذیرتر است. رفتار هوش مصنوعی در شرایطی که توسط دیگر رانندگان تحت فشار نیستند به‌گونه‌ای است که سبقت گرفتن از آن‌ها مشکل‌تر می‌شود؛ این مورد باتوجه به رفتارهای دیگر هوض مصنوعی کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. اضافه شدن خودروهای فرمول یک سال‌های گذشته یکی از بهترین ویژگی‌های F1 2018 است. معمولاً در همایش‌های آخر هر فصل رانندگی با خودروهای کلاسیک فرمول یک در هر تیم ممکن می‌شود.

بازی فرمول یک / F1 2018

در کنار حالت داستانی، حالت چندنفره (Multiplayer) قرار گرفته است. هنوز جزئیات زیادی از این بخش منتشر نشده است اما تیمی توسعه‌ی بازی با الهام از قوانین فدارسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA)، سطح جدید گواهینامه‌ی سوپر لایسنس (Super License) را ایجاد کرده‌اند. هر راننده بر اساس مهارت، ایمن یا خطرناک رانندگی کردن و به‌طور کلی عملکرد مجموع، در بخش چندنفره طبقه‌بندی می‌شوند. خوشبختانه تیم توسعه‌ی بازی وقت زیادی صرف بخش چندنفره‌ی F1 2018 صرف کرده است تا انواع گلیچ‌های نسخه‌ی قبلی در عنوان جدید وجود نداشته باشد. باید دید که آیا F1 2018 می‌تواند در بخش چندنفره مانند گرن توریزمو اسپرت (Gran Turismo Sport) موفق عمل کند یا نه.

F1 2018 در حال حاضر کامل‌ترین بازی ویدئویی مسابقات فرمول یک است که برای تجربه‌ی آن باید تا جمعه، ۲ شهریور ماه سال جاری منتظر ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات