نتیجه نظرسنجی: تبعیت نکردن از بازار آزاد برای رقابت، بزرگ‌ترین مشکل خودروسازی کشور

شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نظرسنجی هفته‌ی گذشته‌ی زومیت در مورد مشکلات صنعت خودروسازی با شرکت ۲۸۴۶ نفر از کاربران برگزار شد؛ برای آگاهی از نتیجه‌ی این نظرسنجی همراه ما باشید.
تبلیغات

خودروسازی صنعتی استراتژی برای یک کشور است به طوری که کشورهای پیشرفته صنعتی همواره برندهای بزرگ در این صنعت داشته‌اند. کشورهای در حال توسعه عموما به دنبال مونتاژ و انتقال فناوری برای شکل‌گیری صنعت خودروسازی خود هستند؛ صنعت خودروسازی کشور ما نیز از ابتدا روی مونتاژ استوار بوده و در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات مختلف پیش آمده دوران پر فراز و نشیبی را سپری کرده است. در نظرسنجی هفته‌ی گذشته با شرکت ۲۸۴۶ نفر از کاربران زومیت، گزینه‌های زیر به عنوان مشکلات بزرگ صنعتی خودروسازی به رای گذاشته شدند:

  • تبیعت نکردن از بازار آزاد برای ایجاد شرایط رقابتی
  • بی‌توجهی به توانمندی‌های بومی و مهندسان ایرانی
  • تحریم‌های اعمال شده و تاثیر آن بر توقف ورود فناوری به ایران
  • همکاری نزدیک و سرمایه‌گذاری مشترک با فرانسوی‌ها و نادیده گرفتن دیگر شرکای جهانی مانند چینی‌ها
  • مشکلات نظام بانکی در اعطای وام‌های کم‌بهره به خودروسازان برای بهبود وضعیت تحقیق و توسعه

تکیه به تولیدات داخلی اصلی مهم برای پیشرفت یک کشور محسوب می‌شود و این مساله به وفور در کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود؛ اما دور نگاه داشتن بیش از حد یک صنعت از بازار رقابتی نه تنها تحقیق و توسعه بلکه رضایت مشتری و استانداردهای آن را تنزل خواهد داد. بازار آزاد و رقابتی شدن آن شاید عاملی برای افول سازندگان داخلی باشد اما باید به جنبه‌های مثبت آن در تزریق نوآوری و تکاپو برای افزایش کیفیت نیز توجه داشت. ۶۵.۹۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی (۱۸۷۷ نفر) تبعیت نکردن از بازار آزاد برای ایجاد شرایط رقابتی را مهم‌ترین مشکل صنعت خودروسازی در سال‌های اخیر می‌دانند؛ اختلاف معنادار گزینه‌ی منتخب کاربران با دیگر گزینه‌ها در نوع خود جالب است.

هر ساله تعداد زیادی در رشته‌های فنی و مهندسی در کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند اما آیا پتانسیل‌های این افراد به خوبی در کشور به کار گرفته می‌شود؟ ۲۴.۴۶ (۶۹۶نفر) درصد کاربران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی هفته‌ی گذشته، بی‌توجهی به توانمندی‌های بومی و مهندسان ایرانی را عامل شرایط کنونی خودروسازی می‌دانند. با گذر از ۲ گزینه‌ی اول به سه گزینه‌ی کم اهمیت‌تر از نگاه کاربران می‌رسیم؛ نزدیک به ۶ درصد کاربران تحریم را اصلی‌‌ترین مشکل صنعت خودرو دانسته‌اند و ۲.۶ درصد نیز همکاری با شرکای فرانسوی و نادیده گرفتن دیگر شرکا را عامل اصلی معرفی کرده‌اند.

 در پایان باید گفت که از ۱.۱ درصد از کاربران شرکت نیز  مشکلات نظام بانکی در اعطای وام‌های کم‌بهره به خودروسازان برای بهبود وضعیت تحقیق و توسعه را اصلی‌ترین دلیل ضعف خودروسازی دانسته‌اند. در ادامه می‌توانید نتیجه‌‌ی این نظرسنجی را در نمودار زیر به صورت شماتیک مشاهده کنید.

نظرسنجی مشکلات خودرو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات