مناقصه برای ساخت نخستین مزرعه بادی در عربستان سعودی

شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مقامات عربستان سعودی برای ساخت مزرعه‌ی بادی ۵۰۰ میلیون دلاری خود، از چهار کنسرسیوم پیشنهاد مناقصه دریافت کرده‌اند.
تبلیغات

مقامات عربستان سعودی، اخیرا اعلام کردند که این کشور، از چهار کنسرسیوم برای ساخت پروژه‌ی مزرعه بادی خود، پیشنهاد مناقصه دریافت کرده است. عربستان سعودی که یکی از عمده‌ترین صادرکنندگان نفت جهان است، قصد دارد طی سال‌های آینده، بخش انرژی خود را تنوع بخشد.

دفتر توسعه‌ی پروژه‌ی انرژی تجدیدپذیر عربستان سعودی، تاکنون چهار پیشنهاد مناقصه را برای پروژه‌ی مزرعه‌ی بادی ۴۰۰ مگاواتی خود دریافت کرده است. برنده مناقصه پروژه‌ی مزرعه‌ی بادی ۵۰۰ میلیون دلاری قرار است، ۲۷ آذر ماه اعلام شود.

مقامات وزارت انرژی عربستان سعودی اعلام کرده‌اند که با بررسی‌های انجام شده، دومات الجدال در منطقه الجوف در شمال غربی کشور را برای پروژه مزرعه بادی خود انتخاب کرده‌اند که دارای ترکیب قوی از بادهای کلاس ۲ و ۳ است. انتظار می‌رود، میانگین تولید سالانه‌ی این مزرعه‌ی بادی حدود ۱٫۴ تراوات ساعت باشد. در مقام مقایسه باید بگوییم که در کشور اسکاتلند با جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر، سالانه ۲۵ تراوات برق مصرف می‌شود.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفت:

اولین پروژه‌ی انرژی بادی در مقیاس کاربردی، فصل جدیدی را در سفر ما به‌سوی، یک ترکیب متنوع انرژی می‌گشاید. توسعه‌ی صنعت انرژی بادی در عربستان سعودی، بخش مهمی از استراتژی تنوع صنعتی ما است.

او خاطر نشان کرد که این پروژه با اتصال به شبکه‌ی برق منطقه شمال کشور، برق کافی برای ۷۰ هزار خانوار عربستانی را فراهم می‌کند. به‌گفته‌ی دفتر توسعه‌ی پروژه‌ی انرژی تجدیدپذیر، Acura Power از عربستان سعودی، EDF Energies Nouveles و Engie France از فرانسه، Enel Green Power از ایتالیا، چهار کنسرسیومی هستند که پیشنهادات خود را برای مناقصه ۵۰۰ میلیون دلاری به عربستان اعلام کرده‌اند.

عربستان سعودی قصد دارد، طی سال‌های آینده، بخش انرژی خود را تنوع بخشد

همانطور که می‌دانید، عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی نفت جهان است و میزان زیادی از نفت خود را برای تولید برق صرف می‌کند. اما عربستانی‌ها قصد دارند، طی سال‌های آینده، بخش انرژی خود را تنوع بخشند. مقامات عربستان سعودی، در طرحی بلندپروازانه‌ قصد دارند که تا سال ۲۰۲۳ میزان ۹٫۵ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کنند و می‌خواهند، میزان بیشتری از نفت خام خود را به بازارهای جهانی صادر کنند. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت انرژی عربستان سعودی، انتظار می‌رود در سال جاری، ۳٫۲۵ گیگاوات برق خورشیدی و ۸۰۰ مگاوات برق بادی در این کشور تولید شود.

عربستان سعودی و دیگر پادشاهی‌های حوزه‌ی خلیج فارس به‌دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های تولید انرژی هستند و قصد دارند که منابع برق خود را از نفت، کالای اصلی صادراتی خود جدا کنند. تقریبا تمام برق مورد نیاز کشور عربستان سعودی از نفت خام یا تصفیه‌شده و گاز طبیعی به دست می‌آید.

همچنین اوایل سال ۲۰۱۸ بود که شاهزاده محمد بن سلمان، برنامه‌هایی برای توسعه‌ی بزرگ‌ترین پروژه انرژی خورشیدی جهان اعلام کرد. این پروژه عظیم قرار است که با همکاری گروه سافت‌بانک ژاپن و با بودجه‌ای ۲۰۰ میلیارد دلاری به بهره‌برداری برسد. هدف این تفاهم‌نامه‌ی همکاری که بین وزارت انرژی عربستان سعودی و سافت‌بانک به امضا رسید، تولید ۲۰۰ گیگاوات برق تا سال۲۰۳۰، یعنی ۱۰ برابر ظرفیت پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر کنونی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات