چرا احتمال ترکیدن لاستیک خودرو در فصل تابستان بیشتر است؟

جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ترکیدن تایر خودرو به دلایل مختلف بستگی دارد، اما چرا این اتفاق در فصل تابستان شایع‌تر است و برای جلوگیری از آن، چه باید کرد؟
تبلیغات

شاید بارها در حاشیه‌ی جاده‌های بزرگ و کوچک، تکه‌های جدا شده‌ی تایرهای خودرو را دیده باشید. این مورد در تابستان بیشتر محسوس است و به‌خصوص در بزرگراه‌های مناطق گرم کشور، حاشیه‌ی جاده به قبرستان تایر تبدیل می‌شود. درواقع بازه‌ی زمانی مشخص اواخر بهار تا اوایل پائیز، در بین رانندگان (به‌خصوص کشنده‌های سنگین) به فصل «ترکیدن تایر» شهرت دارد.

ترکیدن تایر لاستیک

در این زمان مشخص تایرها یکی از بخش‌های خودرو هستند که به مراقبت زیادی نیاز دارند. به‌طور ویژه، کم بودن باد تایر در این فصل در افزایش حرارت لاستیک و به‌دنبال آن ترکیدن کامل آن نقش اساسی دارد. این مورد به‌خصوص در بزرگراه‌هایی که در مناطق گرمسیر قرار دارند، به دلیل حرارت بالای آسفالت بیشتر اتفاق می‌افتد. البته ترکیدن تایر به‌دلیل کم بودن باد آن در هر فصلی محتمل است، اما ترکیب باد کم و حرارت زیاد بلای جان لاستیک خواهد شد. در هنگام رانندگی، بخش جانبی تایرها به‌طور مرتب در حال واکنش دادن به سطح آسفالت هستند که این حالت انعطاف‌پذیر حرارت قابل توجهی ایجاد می‌کند. اگر باد تیر تنظیم باشد، حرارت تولیدشده در کم‌ترین حالت باقی می‌ماند و خطر ترکیدن لاستیک کم‌تر خواهد بود. اما اگر باد تایر کم‌تر از میزان استاندارد باشد، بخش جانبی آن باید بیشتر در حال خم و باز شدن و واکنش دادن به سطح آسفالت باشد که به‌طبع حرارت بیشتری تولید می‌شود. ترکیب این حالت با گرمای آفتاب و آسفالت، منجر به ترکیدن تایر در هنگام حرکت و معمولاً در صورت ناهشیاری راننده، انحراف خودرو می‌شود.

ترکیدن تایر لاستیک

شاید برای کسانی که هنوز این اتفاق را تجربه نکرده‌اند، ترکیدن تایر چندان مهم به‌نظر نرسد اما در مناطق گرمسیری، ترکیدن تایر بارها باعث ایجاد تصادفات شده است. برای مثال در آمریکا به‌طور میانگین هر سال ۱۱ هزار تصادف به‌دلیل مشکلات تایرها ثبت می‌شود. فقط در سال ۲۰۱۶، مشکلات تایر خودرو ۷۳۳ مصدوم در پی داشته است که البته تمام این موارد به‌دلیل صرفاً ترکیدن تایرها نیستند، اما به‌صورت کلی ترکیدن تایر نقش قابل توجهی در این تصادفات دارد. کارشناسان برای جلوگیری از ترکیدن تایر در فصل گرما، موارد زیر را توصیه می‌کنند:

  • باد تایرها را بر اساس مقدار توصیه شده‌ی سازنده که معمولاً در دفترچه‌ی راهنمای خودرو درج شده است، تنظیم کنید.
  • در فصل گرما، باد تایرها را به‌طور منظم هر ماه یک‌بار بررسی کنید. معمولاً تایرها در هر ماه حدود یک PSI فشار از دست می‌دهند؛ با افزایش هر ۵.۵ سلسیوس دما، یک PSI باد تایر کمتر می‌شود.
  • سعی کنید دستگاه تشیص باد تایر به‌همراه داشته باشد. خرید یک کمپرسور قابل حمل نیز توصیه می‌شود.

معمولاً تایرهایی که در آستانه‌ی ترکیدن قرار دارند، باتوجه به تغییرات ظاهری قابل تشخیص هستند. پس از تنظیم باد تایر در صورتی که در قسمتی از آن تورم یا آسیب دیدگی واضح  وجود داشت، احتمال ترکیدن آن بالا خواهد بود. برای چک کردن باد تایر، باید در زمانی که حداقل ۳ ساعت خودرو پارک بوده است، اقدام کرد. هنگامی که خودرو و تایر اصطلاحاً گرم باشند، باد تایرها به‌صورت دقیق در دستگاه نشان داده نمی‌شود. بسیاری از خودروهای جدید، به سیستم تشخیص وضعیت باد تایر و اعلام هشدار در صورت کاهش ۲۵ درصد از میزان استاندارد مجهز هستند. با این‌حال، نباید فقط به این سیستم تکیه کرد؛ در واقع بررسی تایر در زمانی که ۲۵ درصد باد آن کاهش داشته است، ایده‌ال نیست. بهتر است با بررسی مرتب وضعیت باد لاستیک‌ها از کاهش ۲۵ درصدی باد آن جلوگیری شود.

ترکیدن تایر لاستیک

با تمام این تفاسیر، در صورت رعایت کردن تمام توصیه‌ها، همچنان احتمال ترکیدن تایر در هنگام رانندگی وجود دارد. زمانی که این اتفاق افتاد، در اولین اقدام خونسردی خود را حفظ کنید؛ فرمان را محکم نگه‌داشته و مسیر مستقیم حرکت خودرو را حفظ کنید. به‌هیچ‌وجه در این شرایط ترمزگیری نکنید؛ درواقع تا زمانی که سرعت خودرو به کمتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت نرسیده است، ترمزگیری خطر انحراف خودرو و حوادث ناگوار را افزایش می‌دهد. پس از کاهش سرعت خودرو، به‌آرامی به حاشیه جاده فرمان دهید.

آیا تا به‌حال ترکیدن تایر در هنگام رانندگی برای شما اتفاق افتاده است؟ لطفاً تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.   

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات