تاثیر سنگین ملی گرایی ترامپ بر جهانی سازی و صنعت خودروسازی

چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
قدرت‌گرفتن ملی‌گراهای اقتصادی، که با جنگ تعرفه‌ای ترامپ ظهور کرده‌اند، باعث نگرانی شرکت‌های خودروسازی در سراسر دنیا شده است.
تبلیغات

وقتی از سرجیو مارکیونه (Sergio Marchionne)، مدیر فقید فیات-کرایسلر (FCA)، درباره‌ی جنگ تعرفه‌ای دونالد ترامپ و تأثیر آن بر فعالیت شرکت‌های خودروسازی پرسیده شد؛ زمان کنونی را در تاریخ، بی‌نظیر و دشوار دانست.

معتقدان به جهانی‌سازی، در حال از دست دادن قدرت و ملی‌گراهای اقتصادی در حال قدرت گرفتن هستند. صنعت خودروسازی که میلیارد‌ها دلار سود‌آوری دارد و میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان در آن کار می‌کنند از کوچک‌ترین قطعات گرفته تا خودروی کامل، صنعتی جهانی و بدون‌ مرز شده و نماد جهانی‌سازی به شمار می‌آید، اما از این تغییرات سود نخواهد برد.

در ابتدا، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده تهدید به افزایش تعرفه بر خودروهای وارداتی کرد. همچنین، برند هارلی دیویدسن را برای تصمیم به انتقال بخشی از کارخانه‌ها به اتحادیه اروپا که به دلیل مقابله با مالیات‌های تلافی جویانه اتحادیه اروپا در مقابل تعرفه‌های آمریکا است سرزنش کرد. از طرف دیگر در پاسخ به اعلام بی‌ام‌و مبنی بر اینکه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فعالیت خود در این کشور متوقف می‌کند، بوریس جانسون وزیر خارجه اسبق بریتانیا گفت :

لعنت بر تجارت.
دونالد ترامپ / trump

این حقیقت که افکار مزاحم برای صنعت خودرو نه از طرف جناح چپ افراطی بلکه از طرف جناح‌هایی است که معمولا با تجارت مشکلی نداشته‌اند باعث نگرانی بیشتر است. این جناح‌های تجارت دوست امروزه تحت تأثیر رای‌دهندگان عصبانی از ثابت ماندن دستمزد‌ها و کمتر شدن خدمات اجتماعی هستند. رای‌دهندگانی که زندگی آنان در این سیستم جهانی‌سازی اقتصادی نه‌تنها بهتر بلکه بدتر شده است. این شرایط، البته به ضرر صنعت خودروسازی دنیا است.

تحقیقاتی که در مؤسسه بروکینگز (Bookings Institution) انجام شده نشان می‌دهد که دستمزد کارگران از سال ۱۹۷۰ تنها ۱۰ درصد افزایش یافته است. در همین بازه زمانی قیمت یک مدل پایه فورد موستانگ با درنظرگرفتن تورم ۶۰ درصد افزایش یافته است. در بریتانیا هم شرایط، بهتر نیست قیمت یک فورد موندیو (Mondeo) جدید با درنظرگرفتن تورم، ۵۰ درصد بیشتر از قیمت یک فورد کورتینا (Cortina) مدل ۱۹۷۰ است. شکی نیست که موستانگ و موندیو خودروهای بهتری از نمونه‌های ۱۹۷۰ هستند اما برای اقشار متکی به دستمزد پایه به اندازه ۱۹۷۰، قابل خرید نیستند.

peter navaro

منطق ضد جهانی‌سازی جذاب به‌نظر می‌رسد. پیتر ناوارو (Peter Navarro)  چهره معروف ضد جهانی‌سازی و از مشاوران کلیدی ترامپ در تجارت می‌گوید:

تمام کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که به تعدادی که آلمانی‌ها در آمریکا بی‌ام‌و می فروشند ما نیز در آلمان فورد بفروشیم.

درست است که بی‌ام‌و در آمریکا بیش از فورد در آلمان (۳۰۵۶۸۵ در مقابل ۲۴۶۵۸۹) فروش دارد اما این نگاه نادرست و ساده‌سازی مسائل بسیار پیچیده است. همچنین ناوارو درباره بیشتر بودن تعرفه واردات خودرو اتحادیه اروپا از آمریکا درست می‌گوید اما مدل جهانی‌سازی شده صنعت خودرو مخالف استدلال ملی‌گرایان اقتصادی که افزایش تعرفه را مساوی با افزایش شغل برای کارگران آمریکایی با حقوق بیشتر می‌دانند است. از ۱۵ مدل اصلی فورد که در در آلمان فروش می‌رود تنها موستانگ در آمریکا تولید می‌شود. ( سال گذشته ۵۲۷۴ موستانگ در آلمان فروش رفت که بیشترین در اروپا بود)

ترامپ این حقیقت که بزرگ‌ترین کارخانه بی‌ام‌و، در آمریکا قرار دارد؛ نادیده می‌گیرد.

صنعت امروزه جهانی‌سازی شده خودرو بازی برد-برد است. وقتی ترامپ خودرو‌سازان اروپایی را سرزنش کرد این حقایق را نادیده گرفت که بیش از ۵۰ هزار آمریکایی که نزدیک به هشتصدهزار خودرو در سال می‌سازند توسط این شرکت‌ها استخدام شده‌اند و کارخانه بی‌ام‌و در ایالت کارولینای جنوبی بزرگ‌ترین کارخانه بی‌ام‌و در جهان است.

mary barra gm

ماری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز (GM) از اینکه تعرفه‌های سنگین باعث کوچک شدن اقتصاد آمریکا خواهد شد ابراز نگرانی کرد. بیشترین فروش خودروهای امریکایی در چین، به گروه جنرال موتورز  تعلق دارد.

 تعرفه نوعی مالیات است که مردم آن را پرداخت می‌کنند. برای نمونه تویوتا  اعلام کرده است، قیمت یک کمری (Camry) معمولی تا ۱۸۰۰ دلار افزایش خواهد داشت. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات