عملکرد بسیار خوب هیلو در تصادف فرمول یک بلژیک ۲۰۱۸

سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
حتی مخالفان محافظ هیلو که امسال روی خودروهای فرمول یک نصب شده است، بر نقش مثبت این تجهیز در تصادف شدید گرند‌پری بلژیک، تأکید کردند.
تبلیغات

از زمانی که مدل مفهومی محافظ هیلو (Halo) رونمایی شد تا فصل فعلی مسابقات فرمول یک، همواره تعدادی از کارشناسان و طرفداران این رقابت‌ها، مخالف نصب آن بوده‌اند. به‌نظر می‌رسد که سرانجام تصادف گرن‌پری بلژیک ۲۰۱۸ به بحث همیشگی هیلو پایان داده باشد.

تصادف فرمول یک  محافظ هیلو Halo

در ثانیه‌های آغازین گرن‌پری بلژیک ۲۰۱۸ و در پیچ اول، تصادفی شدید منجر به تصادف مستقیم سه خودرو و خسارت به دنیل ریکیاردو شد. مقصر اصلی این برخورد شدید، نیکو هالکنبرگ راننده‌ی تیم رنو بود که پس از ترمزگیری نامناسب و قفل شدن چرخ‌ها، به پشت خودروی مک‌لارن کوبید. برخورد به‌قدری شدید بود که خودروی فرناندو آلونسو از زمین بلند شد و درست روی سر چالز لکلرک جوان، راننده‌ی تیم آلفارومئو سائوبر فرود آمد. بر اساس ویدئوهای منتشر شده و البته خرابی سطح هیلوی سفید رنگ خودروی لکلرک، اهمیت وجود این قطعه‌ی محافظ برای همه ثابت شد. شاید در صورت نبودن هیلو، راننده‌ی بااستعداد سائوبر به‌شدت صدمه می‌دید یا حتی این تصادف باعث مرگ او می‌شد. پس از این واقعه، همه اعتراف کردند که هیلو فقط باعث کنار رفتن لکلرک از گرن‌پری بلژیک ۲۰۱۸ شد نه خداحافظی او با کل فصل، فرمول یک یا حتی زندگی. ویدئوی زیر توسط دوربین ۳۶۰ درجه‌ی خودروی لکلرک ضبط شده است.

لکلرک در مصاحبه‌ی پس از مسابقه گفت:

بدون شک، هیلو امروز مفید بود.
تصادف فرمول یک  محافظ هیلو Halo

آلونسو نیز اشاره کرد که تصادف گرن‌پری بلژیک ۲۰۱۸ و صدمه ندیدن راننده‌ها، دلیلی بر ایمنی مهم هیلو است. کریس هریس، مجری برنامه‌ی تاپ‌گیر BBC که یکی از مخالفان سرسخت هیلو بود، توئیت کرد:

تصادف دیروز فرمول یک کاملاً نظر درست موافقان هیلو را ثابت کرد؛ من جزو این افراد نبودم، کاملاً اشتباه می‌کردم.

نیکو رزبرگ، قهرمان جهان سال ۲۰۱۶ مسابقات فرمول یک هم در ستایش عملکرد هیلو توئیت کرد:

حالا باید تمام بحث‌های مربوط به هیلو را تمام کنیم؛ (هیلو) جان انسان‌ها را نجات می‌دهد.
تصادف فرمول یک

فلیپه ماسا، راننده‌ی سابق تیم‌های سائوبر، فراری و ویلیامز نیز هیلو را زیبا توصیف کرد. آنتونی دیویدسون، یکی از افرادی که در تست‌های هیلو شرکت داشت در مصاحبه با شبکه‌ی Sky Sports گفت:

همه باید اعتراف کنیم که هیلو در هر صورت وظیفه‌ی خود را با موفقیت انجام داد و باید سپاس‌گزار وجود آن روی خودروها باشیم.

حاصل عملکرد نامناسب هالکنبرگ در ترمزگیری، صفر امتیاز برای ۴ راننده و جریمه‌ی استارت گرن‌پری ایتالیا از ۱۰ جایگاه پایین‌تر، در هفته‌ی آینده است. قبل از شروع فصل فعلی مسابقات فرمول یک، تیم مرسدس‌ بنز ادعا کرده بود که هیلو توانایی مقاومت در برابر وزن یک اتوبوس شهری دوطبقه‌ی لندن را دارد؛ همانطور که در بلژیک دیدیم، هیلو حداقل در برابر وزن یک خودروی فرمول یک دوام می‌آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات