پیشتازی سامسونگ در بازار تجهیزات شبکه و شرایط دشوار زد تی ای

دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ در بازار شبکه دسترسی رادیویی جهانی برای زیرساخت موبایل از ZTE پیشی گرفته است.
تبلیغات

براساس آخرین گزارش منتشر‌شده از سوی گروه Dell'Oro، طی سه ماهه گذشته، تحریم‌های اتخاذشده از سوی ایالات متحده برای زد‌تی‌ای، به‌نفع سامسونگ تمام شده است.

پیشتر گفته‌ شده بود که سامسونگ با ZTE برای فروش پردازنده‌ موبایل مذاکره می‌کند. با وضعیت تحریم‌های امریکا، سامسونگ در بازار شبکه‌ی دسترسی رادیویی جهانی (RAN) برای زیرساخت موبایل، از زد‌تی‌ای سبقت گرفته است. همان‌طور که می‌دانید، آمریکا زد تی ای را به مدت هفت سال از خرید تراشه‌های کوالکام منع کرد. پیشتر گفته شده بود که فعالیت زد‌تی‌ای به علت تحریم آمریکا به حالت تعلیق درآمده است. در همین راستا، زد‌تی‌ای درخواست رفع تحریم را به وزارت بازرگانی آمریکا ارائه کرد. در جریان مذاکرات و توافقات ماه جولای (‌اواسط تیرماه)‌، شرکت چینی با پذیرفتن شرایط، می‌تواند به وضعیت عادی عملکرد خود در بازار بازگردد. تحریم‌های اتخاذ‌شده از سوی امریکا برای کره‌شمالی و ایران، زمینه‌ساز بروز مشکلاتی برای شرکت‌ها شده است. با فسخ قرارداد تنظیم‌شده‌ی سال ۲۰۱۷ با اداره‌ی بازرگانی، فصل جدیدی از فعالیت‌ها برای شرکت‌های درگیر رقم خورده است.

5G

براساس آخرین گزارش سه‌ماهه‌ی DellOro، وضعیت بازار شبکه دسترسی رادیویی جهانی برای زیرساخت (RAN)، نشان می‌دهد که این شاخه‌ی صنعت آمریکای شمالی، طی پنج سال گذشته، سریعتر از هر زمان دیگری در حال رشد است. علت این رشد، به‌احتمال زیاد به‌دلیل افزایش تخصیص هزینه‌های تحقیق‌و‌توسعه و آزمایش و بررسی‌های انجام‌شده روی نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه و برنامه‌های مرتبط با آن است. با نزدیک ‌شدن به زمان پایان تلاش‌ در جهت استانداردسازی شبکه‌ی 5G جدید، احتمالا اپراتورهای شبکه‌ی بی‌سیم و سازندگان تجهیزات مخابراتی در آینده‌ی نزدیک در حوزه‌ی گسترش زیرساخت، تلاش‌های بیشتری را دنبال خواهند کرد.

با توجه به آخرین اطلاعات منتشر‌شده از سوی گروه Dell'Oro، با وجودی که امید آن می‌رود شبکه‌ی 5G عملکرد گسترده‌تری نسبت به شبکه‌ی 4G LTE داشته باشد؛ ولی به‌طور کلی وابستگی آن به موج‌های میلیمتری، نیاز به شبکه‌های بسیار چگال‌تر و استفاده‌ی بیشتر از ایستگاه‌های کوچک سلولی دارد که عامل اصلی رشد شبکه‌ی دسترسی رادیویی RAN در آمریکای شمالی است. تحلیلگران معتقدند که سرویس‌های FirstNet مربوط به اپراتور مخابراتی AT&T امریکا و همچنین ادامه‌ی تراکم استفاده از شبکه‌ی 4G LTE، همچنان به گسترش بازار کمک می‌کنند. سامسونگ تاکنون ۵۰۰ میلیارد دلار برای تحقیق‌و‌توسعه روی شبکه‌ی 5G سرمایه‌گذاری کرده است و در نظر دارد طی سه‌ سال آینده نیز،  ۲۲ میلیارد دلار دیگر در همین حوزه هزینه کند.

به‌غیر از Samsung و ZTE، شاهد تغییرات زیادی در بازار نبودیم. هواوی هنوز بزرگترین تولیدکننده‌ی تجهیزات شبکه تلفن همراه در جهان است و شرکت‌های دیگری از جمله اریکسون و نوکیا نیز بعد از Huawei در جدول رتبه‌بندی قرار دارند. پیشرفت‌های سامسونگ، باعث ارتقاء رتبه‌ی این شرکت خواهد شد و خبر از تمرکز شدید کره‌ای برای حرکت در بازار شبکه‌ی 5G به‌عنوان پیشگام این میدان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات