نگاه عمیق به بازار خودروهای اسپرت دست دوم در بریتانیا

یک‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
در بازار خودروهای دست دوم بریتانیا، مدل‌های جذاب اروپایی و ژاپنی با قیمت رقابتی خرید و فروش می‌شوند.
تبلیغات

بازار خودروهای دست دوم کشورهای توسعه در مقایسه با کشورهای در حال توسعه، به‌هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. تنوع مدل‌های موجود در این کشورها به‌قدری بالا است که خریدار به‌دلیل گزینه‌های بسیار برای انتخاب و نه مشکلات کمبود بودجه، زمان زیادی را صرف جستجو در بازار می‌کند. یکی از بهترین بازارهای خودروی جهان را می‌توان در بریتانیا دید؛ در این کشور مدل‌های اروپایی و ژاپنی فراوان هستند و مدل‌های قدرتمند آمریکایی کمتر خرید و فروش می‌شوند.

خرید خودرو

با اینکه بازار خودروی بریتانیا غنی است، اما بحث بیمه‌ی خودرو هم سخت‌گیرانه و گران‌قیمت وجود دارد. به‌طور کلی بر اساس عامل‌هایی چون سن، شغل، محل زندگی، سیستم دزدگیر، هدف از خرید خودرو، سابقه‌ی رانندگی و مواردی مربوط به خودرو مانند مدل، مشخصات فنی، قیمت، محبوبیت و بخش‌های شخصی‌سازی شده در تعیین قیمت نهایی بیمه اثرگذار هستند. اما با قیمتی کمتر از ۵ هزار پوند خودروهای بسیار جذاب، قدرتمند و ارزشمندی یافت می‌شود که می‌توان تا چند صد پوند خرج بیمه‌ی آن کرد.

در ادامه‌ی این مطلب، فهرستی از جذاب‌ترین و ارزشمندترین خودروهای دست دوم بازار بریتانیا معرفی شده است تا درک بهتری از وضعیت بازار خودروی کشورهای توسعه یافته به‌دست آید.

۱- مزدا RX-8

Mazda RX-8

قیمت: ۱۰۰۰ پوند - ۱۲۹۰ دلار

فقط تصور کنید که با یک هزار پوند، می‌توانید پشت فرمان یکی از بهترین خودروهای اسپرت ژاپنی با پیشرانه‌ی روتری (Rotary) بنشینید. دلیل افت قیمت مزدا RX-8 پیشرانه‌ی روتری آن است که فقط عاشقان واقعی خودرو حاضرند وقت و هزینه‌ی کافی صرف آن کنند. RX-8 نیازمند رسیدگی منظم به‌خصوص روغن موتور است؛ معمولاً خریداران این مدل با تجربه‌ی فرمان‌پذیری بی‌نظیر آن، بیش از اندازه به خودرو فشار می‌آورند. عدم رسیدگی منظم و فشار بیش از حد، خرابی‌های پیشرانه‌ی روتری را به‌دنبال خواهد داشت. با ۱۵۰۰ پوند، می‌توان نمونه‌های سرحال‌تر RX-8 را خریداری کرد و به جمع طرفداران خودروهای ژاپنی وارد شد.

۲- آئودی TT

Audi TT

قیمت: ۱۵۰۰ پوند - ۱۹۳۲ دلار

با حدود ۱۵۰۰ پوند می‌توان یکی از نمونه‌های مناسب نسل اول آئودی TT محصول سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ را خریداری کرد؛ درواقع با این مبلغ یک کوپه یا کروک اسپرت خوش‌ساخت آلمانی با قدرت‌های ۱۵۰، ۱۸۰ یا ۲۲۵ اسب بخار نصیب خریداری می‌شود. نسل دوم TT با قدرت ۲۶۸ اسب بخار، طراحی جذاب‌تر و بروزتر حدود ۸۰۰۰ پوند (بیش از ۱۰ هزار دلار) قیمت می‌خورد.

۳- مینی کوپر S

Mini Cooper S

قیمت: ۱۵۰۰ پوند - ۱۹۳۲ دلار

مدل‌های مینی همیشه جزو خودروهای محبوب و پرطرفدار بریتانیا بوده‌اند. با گذشت زمان، امروز می‌توان مدل‌های نسل اول و دوم مینی کوپر S محصول سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ را با قیمت‌های مناسب تهیه کرد. با پرداخت ۲۵۰۰ پوند، مدل تمیز این خودروی دوست داشتنی قابل خریداری است.

۴- تویوتا MR2

Toyota MR2

قیمت: ۱۵۰۰ پوند - ۱۹۳۲ دلار

آقای شماره‌ی دو یا MR2 تویوتا، یکی از پرطرفدارترین خودروهای ژاپن، به‌خصوص در دو نسل اول است. یک کوپه‌ی خوش فرمان موتور میانی با چراغ‌های جلوی مخفی شونده که جذابیت آن غیرقابل توصیف است. نمونه‌های مناسب نسل اول MR2 محصول سال ۱۹۸۴ بسیار کمیاب هستند و درواقع یک خودروی کلکسیونی محسوب می‌شوند. نسل دوم آن هم به‌عنوان پرطرفدارترین مدل یا به‌دلیل کارکرد بالا قسمت پایین دارد یا به‌دلیل شرایط فنی مناسب و ارزش کلکسیونی، برچسب قیمتی بالایی خورده است. با اینکه نسل سوم MR2 به زیبایی نسل دوم نیست، اما می‌توان نمونه‌های مناسب آن را با قیمت‌های بسیار پایین در بریتانیا پیدا کرد. MR2 را می‌توان به‌عنوان یک خودروی آخر هفته وصرفاً برای لذت از رانندگی با قیمت بسیار پایین خریداری کرد.

۵- ولوو S60 T5

Volvo S60

قیمت: ۱۵۰۰ پوند - ۱۹۳۲ دلار

سدان S60 یکی از بهترین خودروهای دست دوم بازار بریتانیا است که مجموعه‌ای مناسب از قوای فنی، کیفیت ساخت و سواری لوکس و راحت را به همراه دارد. نسل اول S60 از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ تولید شد که می‌توان مدل‌های ۵ سیلندر خطی ۲.۳ لیتری با قدرت ۲۵۰ اسب بخار (۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴) و ۲.۴ لیتری با قدرت ۲۵۰ اسب بخار (۲۰۰۴ به بالا) را با قیمت مناسب خریداری کرد. با اینکه نسل اول در مقایسه با نسل سوم طراحی قدیمی‌تری دارد، اما همچنان ایمنی ولوو در یک خودروی خانوادگی با کمترین قیمت ممکن همراه خریدار خواهد بود.

۶- رنو کلیو

RenaultSport Clio

قیمت: ۲۰۰۰ پوند - ۲۵۸۰ دلار

بازار اروپا، بهشت طرفداران خودروهای هاچ‌بک و بریتانیا هم مرکز آن است. رنو کلیو (Clio) به‌خصوص در مدل‌های اخیر هاچ‌بک قدرتمند و جوان‌پسندی ظاهر شده است. کلیو در طول چهار نسل از سال ۱۹۹۰ تا امروز در نسخه‌های بسیاری عرضه شده است که می‌توان مدل‌های ۲۰۰۰ آن را با قیمت ۱۵۰۰ پوند و مدل‌های فیس‌لیفت ۲۰۰۴ را هم با قیمت ۲۰۰۰ پوند خریداری کرد. با بودجه‌ی ۳۰۰۰ پوند به بالا، مدل‌های جدیدتر نسل سوم، ۲۰۰۸ به بالا هم در دسترس خواهد بود.

۷- مزدا MX-5

Mazda MX-5

قیمت: ۲۵۰۰ پوند - ۳۲۲۰ دلار

مزدا MX-5 در کلاس خودروهای اسپرت کروک اقتصادی، از دهه‌ی ۱۹۸۰ تا امروز فرمان‌روایی کرده است و این روند همچنان ادامه دارد. دو نسل اول MX-5 به‌دلایل مختلف ارزش خرید ندارند؛ نسل اول یک مدل کلکسیونی محسوب می‌شود و نمونه‌های سرحال آن قیمت بسیار بالاتری از ۲۵۰۰ پوند دارند. در مقابل نسل دوم بسیار کمیاب است و تقریباً نمونه‌های کم کارکردی از آن یافت نمی‌شود. نسل سوم محصول سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ با قیمت مناسب به راحتی در بریتانیا یافت می‌شود؛ اگر خریدار با طراحی آن مشکلی نداشته باشد، MX-5 با کیفیت ساخت بالا، فرمان‌پذیری مثال زدنی و رانندگی با سقف باز بهترین گزینه برای ییک انتخاب اقتصادی خواهد بود.

۸- فولکس واگن گلف GTi

Volkswagen Golf GTi

قیمت: ۲۵۰۰ پوند - ۳۲۲۰ دلار

در ۷ نسل تولید شده از هاچ‌بک افسانه‌ای فولکس واگن گلف، نمونه‌های مناسب فراوان است. نسل‌های اول و دوم گلف معمولاً باهدف بهینه‌سازی و تیونینگ در بازار هستند و مدل کم کارکرد استاندارد تقریباً یافت نمی‌شود. نسل سوم و چهارم گلف در بازار وجود دارند اما در مقایسه با نسل پنجم ارزش خرید چندانی ندارند. با ۲۵۰۰ تا ۳۰۰ پوند می‌توان یک دستگاه گلف نسل پنجم مدل ۲۰۰۵ به بالا با قوای فنی مناسب خریداری کرد.

۹- سوبارو ایمپرزا توربو

Subaru Impreza

قیمت: ۳۰۰۰ پوند - ۳۸۶۰ دلار

مدل ایمپرزای سوبارو (Impreza) نیازی به تعریف ندارد. کیفیت ساخت، فرمان‌پذیری و سیستم چهار چرخ محرک ژاپنی بی‌رقیب در کنار پیشرانه‌ی سرزنده همه در پکیج ارزشمند ایمپرزا وجود دارد. نسل اول این مدل ارزش کلکسیونی دارد و مدل‌های ارزان‌تر آن هم بهینه‌سازی فنی و ظاهری داده شده‌اند. اما مدل‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ نسل دوم با چراغ‌های دایره‌ای، شاید به ‌دلیل طرح چراغ‌های جلو با وجود وضعیت فنی و ظاهری مناسب، هنوز قیمت کمتری دارند. با خرید سوبارو ایمپرزا، یک سدان خوش ساخت ژاپنی به دست خریدار می‌رسد که رانندگی با آن بسیار اعتیادآور است.

۱۰- نیسان 350Z

Nissan 350Z

قیمت: ۴۰۰۰ پوند - ۵۱۵۱ دلار

پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری با قدرت ۲۷۶ اسب بخار، محور محرک عقب، دیفرانسیل لغزش محدود (LSD)، طراحی جذاب و حضور در باشگاه اختصاصی خودروهای ژاپنی مسابقات خیابانی؛ همین چند ویژگی کافی است تا هر کسی مجذوب نیسان 350Z دوست داشتنی شود. 350Z که در دو مدل کروک و کوپه تولید شده است، یک خودروی اسپرت ژاپنی همه فن حریف است. تصور کنید با پرداخت فقط ۴۰۰۰ هزار پوند یکی از بهترین کوپه‌های اسپرت ژاپنی و البته خودروی ستاره‌ی بازی ویدئویی Need For Speed Undergroud 2 و فیلم سینمایی Fast & Furious Tokyo Drift را در اختیار خواهید گرفت.

۱۱- پورشه باکستر S

Porsche Boxster S

قیمت: ۵۰۰۰ پوند - ۶۴۳۰ دلار

شاید دیدن یک محصول آلمانی آن هم تولید برند پورشه با این قیمت تعجب برانگیز باشد، اما رقابت در بازار جهانی به‌قدری بالا است که حتی پورشه باکستر دو نسل پیش هم با قیمتی کمتر از ۱۰ هزار پوند قابل خرید باشد. با حدود ۵ هزار یا ۴ هزار پوند، می‌توان مدل‌های ۲.۵ و ۲.۷ لیتری پورشه باکستر نسل دوم محصول سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲، در اختیار گرفت. مدل‌های نسل اول محصول دهه‌ی ۱۹۹۰، وارد تقریباً تبدیل به خودروهای کلکسیونی شده‌اند.

۱۲- پژو 205GTi

Peugeot 205 GTi

قیمت: ۵۰۰۰ پوند - ۶۴۳۰ دلار

از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۸، برند پژو یکی از بهترین محصولات ساخت فرانسه را تولید می‌کرد. 205 که در نسخه‌های مختلف عرضه شد، بدون شک یکی از بهترین هاچ‌بک‌های تاریخ صنعت خودروسازی است. نمونه‌های تصادفی این مدل در بازار فراوان است اما مدل‌های GTi یا ۱.۶ لیتری با شرایط فنی و ظاهری مناسب هم یافت می‌شود. با پرداخت مبالغ بیشتر، می‌توان از رانندگی با مدل کروک ۱.۹ لیتری پژو 205CTi هم لذت برد.

۱۳- هوندا S2000

Honda S2000

قیمت: ۶۵۰۰ پوند - ۸۳۷۰ دلار

کروک ۲ لیتری و جذاب هوندا S2000 همان داستان همیشگی خودروهای ژاپنی را بازتعریف می‌کند؛ نهایت لذت رانندگی با خودرویی خوش ساخت، مقاوم و خوش قیمت که استهلاک آن در کم‌ترین حد ممکن قرار دارد. در چند سال اخیر به‌لطف ویژگی‌های منحصربه‌فرد S2000 مانند پیشرانه‌ی VTEC هوندا، طراحی جذاب و دیفرانسیل عقب تقاضا برای این مدل بیشتر شده که بنابراین قیمت آن در بازار هم افزایش پیدا کرده است. شاید تنها موردی که پیدا کردن نمونه‌ی مناسب S2000 را مشکل می‌کند، پتانسیل بالای بهینه‌سازی و تیونینگ آن مانند دیگر خودروهای اسپرت ژاپنی باشد که بنابراین بیشتر مدل‌ها دست‌کاری شده‌اند.

۱۴- هوندا اینتگرا تایپ R

Honda Integra Type R

قیمت: ۷۰۰۰ پوند - ۹۰۱۵ دلار

نسل سوم کوپه‌ی اسپرت هوندا اینتگرا (Integra) به‌خصوص در مدل Type R محصول سال ۱۹۹۵، یکی از بهترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ است. این مدل در بازار آمریکا تقریباً یک خودروی کلکسیونی و کمیاب است؛ بریتانیایی‌ها می‌توانند با پرداخت کمتر از ۱۰ هزار دلار برای اینتگرا تایپ آر، سرمایه‌گذاری تضمینی داشته باشند که البته پس از تجربه‌ی رانندگی، احتمالاً هیچ‌وقت به فروش آن فکر نخواهند کرد.

۱۵- بی‌ام‌و M3E46

BMW M3 E46

قیمت: ۷۵۰۰ پوند - ۹۶۵۶ دلار

سدان اسپرت سری 3 در مدل M3 از بهترین تولیدات بی‌ام‌و است. در حال حاضر نسل اول این سری با کد E30 با قیمت‌های بسیار بالاتر خرید و فروش می‌شود. نسل دوم و E36 هم تقریباً شرایط E30 را دارد و البته به‌دلیل شاسی خوش ساخت آن، نمونه‌ی استاندارد آن کمیاب است و باید مدل‌های مخصوص دریفت آن را مشاهده کرد. E46 برای عاشقان خودرو نامی آشنا است؛ کدی که با شنیدن و دیدن آن، صدای پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی بی‌ام‌و با قدرت ۳۴۳ اسب بخار و البته مدل بی‌نظیر GTR در کنار بازی ویدئویی Need For Speed Most Wanted 2005 یادآور می‌شود. بدون شک با آغاز دهه‌ی ۲۰۲۰، قیمت M3 E46 بسیار بیشتر خواهد شد.

۱۶- مرسدس‌ بنز SLK32 AMG

Mercedes SLK32 AMG

قیمت: ۱۰ هزار پوند - ۱۲ هزار ۸۷۹ دلار

باید اعتراف کرد که نسل اول سری SLK مرسدس‌بنز به‌مانند محصولات ژاپن کم استهلاک و خوش فرمان نیست، اما نمی‌توان از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳.۲ لیتری AMG آن با قدرت ۳۵۴ اسب بخار چشم پوشی کرد. با ۱۰ هزار پوند می‌توان یک مرسدس بنز قدرتمند کروک یا کوپه با کیفیت ساخت بالا در اختیار گرفت.

۱۷- بی‌ام‌و Z4 M

BMW Z4M

قیمت: ۱۲ هزار پوند - ۱۵ هزار و ۴۵۴ دلار

مدل‌های Z3 بی‌ام‌و در حال حاضر بسیار ارزشمند هستند ولی می‌توان نمونه‌های مناسب Z4M را با قیمتی کمتر خریداری کرد. Z4M رودستر پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۳.۲ لیتری با قدرت ۳۴۳ اسب بخار، گیربکس دستی، محور محرک عقب، کیفیت ساخت و تجهیزات رفاهی آلمانی و البته فرمان‌پذیری بی‌ام‌و را در اختیار خریدار قرار می‌دهد. مدل کوپه‌ی Z4M از رودستر تجربه‌ی رانندگی بهتری ارائه می‌دهد ولی نمونه‌های کم کارکرد آن حداقل ۱۸ هزار پوند (بیش از ۲۳ هزار دلار) قیمت دارند.

۱۸- تویوتا 86

Toyota GT86

قیمت: ۱۲ هزار پوند - ۱۵ هزار و ۴۵۴ دلار

مهندسان تویوتا با تولید 86 یا GT86، افسانه‌ی این سری  از کوپه‌های اسپرت و اقتصادی ژاپنی را ادامه دادند. تنها پیشرانه‌ی ۲ لیتری تنفس طبیعی، شاسی بی‌نظیر و فرمان‌پذیری مثال زدنی کافی است تا راننده غرق لذت شود. یکی از تحسین برانگیزترین و هوشمندانه‌ترین تصمیم‌های مقامات تویوتا، عرضه‌ی این مدل در سال ۲۰۱۲ با پیشرانه‌ی تنفس طبیعی و پرهیز از سیستم‌های پرخوران بود که حاصل آن را امروز در محبوبیت بالای آن مشاهده می‌کنیم.

۱۹- جگوار XKR

Jaguar XKR

قیمت: ۱۳ هزار پوند - ۱۶ هزار و ۷۴۲ دلار

نسل اول گرندتورینگ جگوار XK محصول سال ۱۹۹۴، تقریباً یک خودروی کلاسیک کلکسیونی است و هر روز به قیمت آن افزوده می‌شود اما نسل دوم، هم خودروی کاربردی‌تر و بهتری بوده و هم قیمت آن هنوز چندان بالا نرفته است. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۴.۲ لیتری سوپرشارژ با قدرت ۴۲۰ اسب بخار در مدل‌های اولیه (۲۰۰۶) و نمونه‌ی ۵ لیتری با قدرت ۵۰۳ اسب بخار قلب تپنده‌ی این خودروی خوش صدای بریتانیایی است.

۲۰- مازراتی گرن توریزمو

Maserati GranTurismo

قیمت: ۲۵ هزار پوند - ۳۲ هزار و ۱۹۶ دلار

۲۵ هزار پوند برای محصول یکی از برندهای خاص خودروسازی؛ گرن توریزمو با داشتن طراحی فوق‌العاده زیبا، پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۴.۷ لیتری با قدرت ۴۶۰ اسب بخار (یا ۴.۲ لیتری با قدرت ۳۹۵ اسب بخار) و از همه مهم‌تر، نشان نیزه‌ی سه سر مازراتی، کوپه‌ی اسپرت ارزشمندی است. تنها موردی که باید خریدار مدل دست دوم مازراتی گرن توریزمو به آن توجه ویژه داشته باشد، وضعیت فنی و سرویس‌های دوره‌ای کامل آن است.

Aston Martin Vantage V8

در این مطلب، تعدادی از ارزشمندترین خودروهای خواستنی بازار دست دوم بریتانیا را معرفی کردیم. این فقط بخشی از موارد جذاب موجود در این کشور است؛ مدل‌های اقتصادی بیشتر و حتی پرفرومنس دیگر مانند محصولات لکسوس، لوتوس، اینفینیتی، TVR، واکسال، فورد، سئات و انواع دیگر از خودروهای ژاپنی هم در بازار دست دوم بریتانیا خرید و فروش می‌شود. برای مثال حتی می‌توان با پرداخت ۳۰ هزار پوند (۳۸ هزار و ۶۳۵ دلار)، یک دستگاه استون مارتین ونتیج V8 خریداری کرد. تجارت آزاد و بازار رقابتی، شرکت‌های بیمه‌ی فراوان با شرایط مختلف، مهندسی داخل و ارزش بالای پوند بخشی از دلایل وجود بازار خودروی غنی در بریتانیا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات