چرا مایکروسافت باید زبان اشاره را به کورتانا و ویندوز اضافه کند؟

چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر مایکروسافت با محصولاتش توانمندسازی افراد ناتوان را نیز دنبال می‌کند، اضافه‌شدنِ زبان اشاره برای افرادی که فاقد قوه‌ی شنوایی هستند، امری ضروری است.
تبلیغات

از زمانِ روی کار آمدنِ ساتیا نادلا، مایکروسافت به‌صورت جدی توانمندسازی افراد ناتوان را نیز در کنار دیگر اهدافش دنبال می‌کند. ردموندی‌ها اکنون محصولاتشان را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند تا افراد با هر سطح از توانایی، امکان استفاده از آن محصول را داشته باشند. در حالی که مایکروسافت توانسته در سال‌های اخیر به‌ پیشرفت‌ قابل‌توجهی در این حوزه دست پیدا کند؛ اما هنوز موضوعاتی وجود دارند که زمینه‌ی پیشرفت در آن‌ها فراهم است.

اپلیکیشن Seeing AI که به کمک افراد نابینا می‌آید، پروژه‌ی فیزیو که از کودکان با بیماری فیبروز سیستیک حمایت می‌کند، پروژه‌ی اِما و ساعت مچی اِما که توانمندسازی افراد پارکینسونی را هدف قرار داده و پروژه‌ی Immersive Reader که به کودکان با اختلال دیسلکسی (اختلال واژگان) کمک می‌کند، همگی نمونه‌هایی از تلاش‌های مایکروسافت برای جامعه‌ی کم‌توان و ناتوان است.

در سراسر جهان، میلیون‌ها نفر وجود دارد که سطوح توانایی مختلفی دارند که بسته به‌نوع بیماریشان یا به‌طور کلی قادر به تعامل با محصولات فناوری نیستند یا در انجام وظایف روزانه‌شان با مشکل مواجه هستند.

اهالی مایکروسافت برای رسیدن به این مهم چالش‌های بسیاری را پذیرفته‌اند؛ به‌عنوان نمونه، آن‌ها برای ساعت اِما که برای بیماران پارکینسون توسعه یافته از موتور لرزشی‌ای استفاده کرده‌اند که دقیقاً وجه خاصی از این بیماری را هدف قرار می‌دهد؛ همچنین در ویندوز امکان پیمایش در سیستم عامل از طریق حرکت چشم وجود دارد تا افرادی که دچار بی‌حرکتی عضلات هستند، قادر به تعامل با سیستم عامل باشند.

حال با در نظر داشتنِ موارد فوق، جای خالی یک ویژگی به‌شدت حس می‌شود. در جهان کنونی، بیش از ۴۶۰ میلیون نفر دچار اختلالات شنوایی هستند؛ از این رو برای تعامل با دیگران راهی جز استفاده‌ از زبان اشاره ندارند. اکنون باتوجه به اینکه مبحث هوش مصنوعی در چشم‌انداز بلندمدت مایکروسافت نمود بیشتری پیدا کرده و این شرکت روز‌به‌روز در حال بهره‌گیری بیشتر از هوش مصنوعی در محصولاتش است، جای خالی پشتیبانی از زبان اشاره در ویندوز و دستیار دیجیتال کورتانا حس می‌شود. اکنون الکسا به‌عنوان یکی از دستیارهای دیجیتالی بازار این امکان را فراهم کرده تا توسعه‌دهندگان از زبان اشاره در ساخته‌های خود بهره ببرند.

توانایی مبتنی بر زبان اشاره الکسا

اخیراً توسعه‌دهنده‌ای به‌نام آبهیشیک سینگ اپلیکیشن تحت‌وبی را توسعه داده که توسط دوربین حرکات فرد را تماشا می‌کند و زبان اشاره را به‌صورت گفتاری ترجمه کرده و از طریق بلندگوی آمازون اکو به دستیار الکسا منتقل می‌کند؛ سپس پس از اینکه الکسا پاسخش را به‌صورت صوتی بیان کرد، پاسخی تایپ‌شده در قالب متن به مراجعه‌کننده نمایش داده می‌شود.

سینگ برای توسعه‌ی چنین سیستمی از کتابخانه‌ی یادگیری ماشین تنسرفلو گوگل استفاده کرده تا ساخته‌ی وی از طریق هوش مصنوعی، زبان اشاره‌ی آمریکایی را درک کند و به‌واسطه‌ی سرویس تبدیل متن به گفتارِ گوگل آن‌ را در قالب گفتار به گوش دستیار صوتی الکسا برساند.

سینگ می‌گوید:

این پروژه‌ از ترند میانِ شرکت‌های فناوری که دستیارهای صوتی را به‌عنوان راهی آسان برای تعاملات فوری خلق کرده‌اند، الهام گرفته شده است.

با در نظر داشتنِ این موضوع که مایکروسافت یکی از پیشگامان حوزه‌ی هوش مصنوعی بوده و سرویس شناختی آن‌ها قادر به شناسایی چهره‌ی افراد، حرکات بدن و گفتار است، آن‌ها تمام منابع لازم برای گنجاندن زبان اشاره در اکوسیستم خود را دارند.

جامعیت، عامل شکل‌گیری مایکروسافت 

اکثر شرکت‌ها تاحدودی به طراحی محصولات با جامعیت بیشتر متعهد هستند؛ از این جهت، مایکروسافت تنها شرکتی نیست که به این مقوله اهمیت می‌دهد.

با این حال، یک وجه خاص در مایکروسافت وجود دارد و آن‌هم مدیرعامل این شرکت یعنی ساتیا نادلا است. نادلا که از سال ۲۰۱۴ تاکنون سکان هدایت غول نرم‌افزاری دنیا را برعهده گرفته، توجه ویژه‌ای به جامعیت محصولات تولیدی شرکت متبوعش نشان می‌دهد. او در زندگی شخصی دو فرزند ناتوان دارد که ابعاد مختلف زندگی شخصی و اجتماعی وی را از جوانب گوناگون تحت‌الشعاع قرار داده‌اند؛ به‌عنوان نمونه، پسر او از فلج مغزی شدید رنج می‌برد.

این موضوع باعث شد تا نادلا یکدلی را به‌صورت فراگیر در سراسر مایکروسافت ترویج دهد که نتیجه‌ی آن بر جامعیت ساخته‌های این شرکت نیز تأثیر گذاشت؛ جامعیتی که به‌واسطه‌ی توجه به جزئیات و گستره‌ی وسیعی که شامل می‌شود، در صنعت فناوری از هر شرکت دیگری برجسته‌تر جلوه می‌کند.

کنترل ویندوز از طریق حرکات چشم بازیکن سابق NFL را قادر ساخته تا علیرغم داشتنِ بیماری ALS و استفاده از صندلی چرخ‌دار با پسرِ خود بازی کند. ویژگی دیگر Immersive Reader است که اکنون در محصولات مختلفی نظیر وان‌نوت درون‌سازی شده تا کودکانی که از اختلال واژگان رنج می‌برند، راهی هموارتر برای نوشتن در پیش داشته باشند. حال استفاده از زبان اشاره در ویندوز و کورتانا می‌تواند تلاش‌های مایکروسافت در این زمینه را کامل‌تر از گذشته کند.

شناسایی زبان اشاره یک ضرورت است

اگر اهالی مایکروسافت به‌دنبال این باشند که ساخته‌هایشان توسط تمامِ افراد جامعه مورد استفاده قرار گیرد، باید زبان اشاره بخشی از اکوسیستم آن‌ها باشد. در حالی که دستیار دیجیتالی این شرکت در مقایسه با رقبا جایگاه پایین‌تری دارد؛ اما آن‌ها این توانایی را دارند که به موضوع فوق رنگ حقیقت ببخشند.

در کنفرانس بیلد ۲۰۱۸ مایکروسافت دمویی را به نمایش درآورد که در آن کورتانا مدیریت یک جلسه را برعهده گرفته بود. در این دمو، کورتانا از مکالمات افراد رونوشت تهیه می‌کرد، به حضار پاسخ می‌داد و محتوای جلسه را برای فرد ناشنوا از طریق متن توضیح می‌داد. حال کورتانایی که تا این اندازه به پیش رفته، قطعاً در پشتیبانی از زبان اشاره ناتوان نخواهد بود.

همانطور که احتمالاً اطلاع دارید، مدتی پیش تعامل دستیارهای الکسا و کورتانا در فاز آزمایش آغاز شد؛ از این رو شناسایی زبان اشاره در ویندوز و کورتانا می‌تواند به الکسا نیز سرایت کند و کاربران بیشتری از این موضوع نفع ببرند.

دیدگاه خود را در این باره با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات