اپل هنوز فرصت تصاحب تسلا را دارد

چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل با انتشار خبر خصوصی شدن تسلا، به‌عنوان خریدار احتمالی این شرکت در نظر گرفته شده و هنوز در این زمینه فرصت دارد.
تبلیغات

در چند هفته‌ی گذشته، اخبار متعددی در مورد خصوصی شدن شرکت تسلا در رسانه‌ها منتشر شده است. این اخبار فرضیات زیادی را در مورد خریداران احتمالی این شرکت به دنبال داشته و حتی برخی از آنها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری عربستانی را به‌عنوان اصلی‌ترین شانس‌های خرید معرفی کرده‌اند. کارشناسان پیش از این نیز احتمال خصوصی شدن تسلا را بیان کرده بودند و دلیل اصلی آن را روحیات ایلان ماسک می‌دانستند. آنها معتقدند ایلان ماسک علاقه‌ای به مدیریت یک شرکت سهامی عام ندارد.

به‌هرحال این خبر و فروش احتمالی تسلا، یکی از عجیب‌ترین خوراک‌های رسانه‌ای در این مدت بوده است. خود قرارداد (که حتی ممکن است هیچ‌گاه اجرا نشود) عجیب است؛ چرا که ماسک تصمیم دارد تمام سهام‌داران بزرگ تسلا را از حالت عمومی به خصوصی تغییر دهد. به‌علاوه او قصد دارد تا با جذب سرمایه‌ی زیاد، سهام هر فرد یا شرکتی که با مسیر جدید مخالف است، خریداری کند.

به‌هرحال این خبر و بحث‌های پیرامون آن، ارزش‌گذاری کلی شرکت تسلا را از عدد سرسام‌آور ۸۰ میلیارد دلار به قیمتی معقولانه‌تر و حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار رسانده است. ارزش‌گذاری قبلی بر اساس قیمت هر سهم یعنی ۴۲۰ دلار بعلاوه‌ی محاسبات بدهی‌ها بوده است.

در نهایت، احتمالات و بررسی‌های متنوع پیرامون ارزش‌گذاری، خرید یا عدم خرید و موارد دیگر پیرامون تسلا هنوز ادامه دارد. در این میان وکلا و بانک‌دارانی که برنامه‌های انتقال و بررسی‌های مربوطه را انجام می‌دهند، بیشترین سود را خواهند بود. به‌هرحال می‌توان تا نهایی نشدن این خرید‌وفروش‌ها، فرضیه‌ای دیگر را نیز بررسی کرد و آن، خرید تسلا توسط اپل است. فرضیه‌ای که از طرف متیو دیبارد، نویسنده‌ی وبسایت بیزینس اینسایدر با نام «عقاب بزرگ» شناخته می‌شود.

اپل، عقاب بزرگ تسلا

دیبارد، اصطلاح عقاب بزرگ را از بازی پرندگان خشمگین برای این مقاله استخراج کرده است. این پرنده، یکی از بزرگترین پرنده‌های این بازی است که با قدرت زیاد، تمام دشمنان را با یک حرکت از بین می‌برد.

اپل

بررسی دیبارد روی فرضیه‌ی خرید تسلا توسط اپل، بسیار عمیق بوده است. او ابتدا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، این نظریه را یک فانتزی از نوع سیلیکون ولی می‌دانست. فانتزی خرید یک شرکت بسیار عظیم توسط غولی دیگر در دنیای فناوری که رکورد خرید و ادغام را در تاریخ می‌شکست. اما پس از مدتی، اپل نشان داد که پروژه‌هایی پیرامون تولید ماشین اختصاصی خود دارد. سپس، چشم‌اندازهای رشد و گسترش تسلا نیز بلندپروازانه‌تر شد و ارزش بازار آنها را به ۶۵۰ میلیارد دلار رساند.

تسلا می‌تواند آیفون صنعت خودروسازی باشد

برخی طرفداران تسلا، عملکرد این شرکت و آینده‌ی آن را بسیار امیدوارانه می‌دانند. آنها تسلا را به‌نوعی آیفون صنعت خودرو می‌دانند. اگرچه چنین فرضیه‌هایی دور از ذهن نیستند و می‌توان تسلا را در چنین آینده‌ای متصور شد؛ اما خرید این شرکت توسط اپل، اتفاقی است که می‌تواند آنها را از اشتباهات خود در زمینه‌ی استراتژی رها کند. اشتباهاتی که عموما بر اثر غرور رخ می‌دهند. به‌علاوه، این خرید می‌تواند تسلا و ماسک را از یکی از عجیب‌ترین حرکت‌های خصوصی‌سازی در تاریخ نجات دهد.

معامله‌ی پیچیده در برابر معامله‌ی ساده

کاملا روشن است که اپل توانایی خرید تسلا با ارزش ۴۲۰ دلار برای هر سهم را دارد. آنها می‌توانند این خرید را به هر روشی اعم از پول نقد، ترکیب پول با سهام یا واگذاری سهام به‌راحتی انجام دهند. به‌علاوه اپل می‌تواند در تامین سرمایه‌ی همین روند خصوصی‌سازی شرکت کند. اگرچه این مسیر برای ماسک بهتر بوده و او در صورت باقی ماندن در سمت مدیرعامل، کارمند یک نفر یا شرکت نخواهد بود؛ اما این روش، با سبک فعالیت اپل هماهنگ نیست.

اپل حدود ۲۵۰ میلیارد دلار پول نقد برای سرمایه‌گذاری و ارزش بازاری بیش از یک تریلیون دلار دارد. برخی سهام‌داران تسلا معتقدند که اگر سهام خود را با سهم اپل معامله کنند، سود رشد عظیم آتی تسلا را از دست خواهند داد؛ اما تسلا تا کنون ۱۰۰۰ درصد بازگشت سود داشته و رشد عظیم دیگر برای آنها کمی دور از انتظار است.

ایلان ماسک

پس از این موارد، به پرو‌ژه‌ی ماشین اپل (Apple Car) می‌رسیم که در داخل شرکت با نام Project Titan شناخته می‌شود. شایعات حاکی از آن است که این خودرو تا سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد. البته این پیش‌بینی‌ها قابل اتکا نیستند؛ چرا که اپل یک شرکت تخصصی خودروسازی نیست و ساخت یک خودرو از صفر، زمان زیادی از آنها طلب می‌کند.

خرید تسلا،‌ پروژه‌ی اپل برای ورود به خوردوسازی را تسریع می‌کند

نکته‌ی مهم این که اپل نیازی به انجام آن همه تلاش برای طراحی و ساخت یک خودروی کامل ندارد. آنها پیش از نیز خریدهای بزرگی داشته‌اند. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۴ شرکت بیتس با هزینه‌ی ۳ میلیارد دلار خریداری شد. این خرید، برنامه‌های اپل در بخش فناوری بی‌سیم را توسعه داد،‌ فناوری‌های جدید را به این شرکت اضافه کرد و همچنین یک برند محبوب در نزد جوانان را به زیرمجموعه‌ی آنها افزود.

پتانسیل‌های تسلا برای اپل

قطعا ساخت یک شرکت خودروسازی هزینه‌های بالایی دارد. خصوصا شرکتی که محصولاتی همچون تسلا تولید کند. در این میان کوپرتینویی‌ها با خرید تسلا به خودروسازی دست پیدا می‌کنند که سالانه ۱۰۰ هزار خودروی لوکس الکتریکی به فروش می‌رساند. این آمار در سال جاری و حداکثر تا ابتدای سال ۲۰۱۹ به ۲۰۰ هزار هم خواهد رسید.

تیم کوک، مدیرعامل اپل با خرید تسلا علاوه بر در اختیارگرفتن زیرساخت‌های تجاری این شرکت مانند فروشگاه‌ها، شبکه‌ی شارژ آنها موسوم به Supercharger را نیز تصاحب خواهد کرد. به این موارد، کارخانه‌های ساخت باتری در نوادا و همچنین کسب‌وکار تامین و ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی را نیز اضافه کنید که همگی، اپل را به بازیگری بزرگ در صنعت نیرو تبدیل می‌کند.

در بخش درآمد نیز، خرید تسلا برای اپل به‌معنی ۴ میلیارد دلار درآمد فصلی است. البته پیش‌بینی تسلا برای این درآمد، ۵ میلیارد دلار است. درآمد تسلا در حال حاضر نیز آماده‌ی جهش‌های شدید هست. اگرچه این درآمد با آمارهای خیره‌کننده‌ی اپل فاصله دارد، اما هنوز هم به نسبت قیمت پرداختی برای این شرکت، پتانسیل بالایی است.

شارژر تسلا

پروژه‌ی خودروی اپل را فراموش کنید

قطعا انگیزه‌ی اپل برای ورود به صنعت خودروسازی، واضح و روشن است. البته آنها تلاش‌هایی تقریبا ناموق برای این هدف داشته‌اند. از طرفی تسلا در حال حاضر به‌نوعی ماشینی را تولید می‌کند که اپل در اهداف بلندمدت خود دارد. پس این خرید، آنها را به هدفشان نزدیک خواهد کرد. از زاویه‌ای دیگر می‌توان حدس زد که تقریبا تمامی خریداران تسلا، از خدمات و محصولات اپل نیز استفاده می‌کنند. پس شاید بتوان استراژی تولید این دو شرکت را شبیه دانست.

اپل برای ورود به خودروسازی باید اولین خرید بزرگ تاریخ خود را انجام دهد

در نهایت باید به این نکته توجه کنیم که این خرید احتمالا انجام نمی‌شود. اما ماسک اخیرا به‌صورت واضح خبر از فروش تسلا داده و به‌نوعی قیمت آن را نیز مشخص کرده است. شانس خرید کامل یک شرکت خودروسازی به‌راحتی ایجاد نمی‌شود. در چند سال گذشته تنها دو معامله از این نوع را می‌توان مثال زد: خرید کرایسلر توسط فیات که در دوران بحران مالی انجام شد و خرید ولوو توسط شرکت چینی جیلی.

اپل تاکنون هیچ خرید عظیمی در دنیای کسب‌وکار انجام نداده است. این رفتارها در طبیعت این شرکت نیست. از طرفی صنایعی حمل‌ونقلی همچون خودروهای الکتریکی، خودروهای خودران و اشتراک خودرو، صنایع بزرگی هستند. به‌عنوان مثال سرویس Waymo ارزشی حدود ۱۷۵ میلیارد دلار دارد. در مثالی دیگر، جنرال موتورز در مدت دو سال، هزینه‌ای بالغ بر ۱۱.۵ میلیارد دلار در بخش Cruise هزینه کرد تا سرویس حمل‌ونقل خودران توسعه دهد.

به‌هرحال خرید تسلا، اپل را در مرکز توجه آینده‌ی صنعت حمل‌ونقل قرار می‌دهد. به عقیده‌ی کارشناسان، این خرید، ایلان ماسک را از خودش (و اشتباهات و غرورش) نجات می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات