نابودی بیش از ۶۸ خودروی لوکس تبهکاران در فیلیپین

پنج‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در راستای مبارزه قاطعانه با قاچاق و تبهکاران، دولت فیلیپین ۶۸ دستگاه خودروی گران‌قیمت شامل مدل‌هایی از لامبورگینی، فورد موستانگ و پورشه را نابود کرد.
تبلیغات

برخورد قاطعانه با جرایم مرتبط با قاچاق در همه جای دنیا دیده نمی‌شود؛ اما این موضوع در مورد فیلیپین با قاطعیت دنبال می‌شود و دولت در زمینه جلوگیری از واردات غیرقانونی، موضع‌گیری محکمی دارد. حالا  اقدامات جسورانه و سخت رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین در تلاش برای سرکوب جرایم و فساد دولتی به سوژه‌ای جهانی تبدیل شده است. رئیس جمهور فیلیپین پیش از انتخاب شدن به این منصب در سال ۲۰۱۶، قول داد که به شدت با فساد و مواد مخدر مبارزه کند. سال گذشته حدود ۳۰ دستگاه خودروی لوکس به دستور دوترته نابود شدند. حالا این مبارزه شدیدتر شده است و رئیس جمهور مصمم فیلیپین، دستور داد تا ۶۸ خودروی وارداتی غیرقانونی نابود شوند.

واردات غیرقانونی خودروی لوکس

این خودروها شامل مدل‌هایی از لامبورگینی، فورد موستانگ، پورشه و هشت موتورسیکلت گران‌قیمت بودند، که ارزش آن‌ها به بیش از ۵.۸۹ میلیون دلار می‌رسید. در ویدئویی که رسانه‌های فیلیپین منتشر کرده‌اند، دوترته این صحنه را از نزدیک با پوشیدن عینک و کلاه ایمنی سفید تماشا می‌کند.

رودریگو دوترته پیش از شروع عملیات تخریب در مورد این موضوع گفت:

من این کار را انجام دادم، تا به دنیا نشان دهم که کشور ما محل زندگی، سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار است. این تنها راهی است که نشان می‌دهد کشور ما مولد است و زیرساخت اقتصادی دارد که می‌تواند از بهره‌وری جمعیتی خود بهره ببرد.

از بین بردن خودروهای وارداتی غیرقانونی توسط دوترته پیش از این نیز سابقه دارد. دوترته اوایل امسال دستور تخریب ده‌ها دستگاه خودروی وارداتی غیرقانونی را صادر کرد که شامل مدل‌هایی از جگوار، بی‌ام‌و و شورولت کوروت استینگری می‌شود. اداره گمرک فیلیپین این خودروهای قاچاق را با ارزش حدود ۲.۷۶ میلیون دلار توقیف کرد.

واردات غیرقانونی خودروی لوکس

دوترته که دو سال از دوران ریاست جمهوری ۶ ساله خود را به پایان رسانده است، سیاست دولت را در خصوص واردات غیرقانونی خودروهای لوکس تغییر داد. قبل از انتصاب او، دولت وسایل نقلیه وارداتی غیرقانونی را برای کسب سود به فروش می‌رساند. اما چنین سیاستی با روحیه مبارزه‌ دوترته با جرم و فساد مطابقت ندارد. کاملا مشخص است که او نمی‌خواهد دولتش از جرم و جنایت بهره‌مند شود.

تماشای بولدوزرها هنگامی که تعداد زیادی خودروی لوکس را خرد می‌کنند و از بین می‌برند، برای مردم کشور ما شبیه فیلم‌های تخیلی هندی است؛ اما امیدواریم که در کشور ما هم روزی چنین اتفاقی برای جلوگیری از قاچاق خودرو، قاچاق مواد مخدر، گران‌فروشی خودروسازان و احتکار محصولات رخ دهد. اگرچه سیاست‌های دوترته به خصوص در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق خودرو بسیار بحث‌برانگیز است، اما می‌تواند به خوبی نشان از عزم جدی دولت فیلیپین برای مبارزه با فساد باشد. در مبارزه دولت فیلیپین با قاچاقچیان مواد مخدر در دوران دوترته، صدها نفر از فروشندگان مواد مخدر مشکوک توسط دولت کشته شدند و باعث اتهام دولت این کشور به نقض حقوق بشر شد. سوالی که مطرح می‌شود این است: آیا قاچاق مواد مخدر و دیگر اقلام که باعث نابودی زندگی و اشتغال عده زیادی خواهند شد، نقض حقوق بشر نیست؟

 دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات