هیئت مدیره این استارتاپ ۱۲ ساله یا جوان‌تر هستند

پنج‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
تمام اعضای هیئت مدیره‌ی این استارتاپ کودکان زیر ۱۳ سال هستند و هرکدام به نوعی در فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه‌ی شهر خود حضور موثری داشته‌اند.
تبلیغات

Kidbox نام استارتاپی است که در نیویورک راه‌اندازی شده است و هیئت مدیره‌ی آن را نوجوانان تشکیل داده‌اند. این استارتاپ اخیرا جلسه‌ی با هدف توسعه‌ی استراتژی محصول تشکیل داده و برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی خود در سال آینده برنامه‌ریزی کرده است. البته این جلسه کمی با جلسات معمولی استارتاپی تفاوت داشت و از شرکت‌کنندگان آن با آب‌نبات پذیرایی شد. روی میز اتاق جلسه ظرف شیشه‌ای پر از آب‌نبات، آدامس بادکنکی و شکلات گذاشته شده بود. زمانی که تمام اعضای هیئت مدیره‌ی استارتاپ نوجوانان زیر ۱۳ سال باشند این نوع پذیرایی کاملا طبیعی است.

این استارتاپ در سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را با تولید Stitchfix برای بچه‌ها آغاز کرد. Stitchfix بسته‌بندی از لباس و زیورآلات است که توسط طراحان لباس در مجموعه‌های متنوع و به صورت آنلاین عرضه می‌شود. هر بسته‌بندی سبک خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال در یک بسته تی‌شرت آبی با شلوار جین و زیورآلات مرتبط قرار داده شده و در یک بسته‌بندی دیگر پیراهن قرمز با ژاکت مشکی ست شده است. درنتیجه کاربران با هر سلیقه‌ای می‌توانند بسته‌ی خود را سفارش دهند. استارتاپ Kidbox همین ایده را برای بچه‌ها پیاده‌سازی کرده است. به این صورت که والدین سایز کودکان و سبک مورد نظر خود را در پلت‌فرم وارد می‌کنند سپس شرکت با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین، علم داده و مدیریت انسانی هر ماه بسته‌ای متشکل از ۷ لباس را با قیمت ۹۸ دلار برای مشتری ارسال می‌کند. شرکت خدمات خود را برای نوزادان تازه متولد شده تا بچه‌ها پیش از سن جوانی ارائه می‌دهد و لباس‌های خود را از ۱۲۰ برند مانند Levi’s، DKNY و Nanette Lepore تأمین می‌کند.

kidbox

ایده‌ی استارتاپ هوشمندانه است زیرا این روزها والدین با وجود دغدغه‌های بسیار زمان زیادی برای خرید ندارند. بچه‌ها در این سن با سرعت زیادی رشد می‌کنند و همچنین هر فصل لباس‌های مخصوص خود را دارد. درنتیجه ایده‌ی این استارتاپ از نظر سرمایه‌گذاران بسیار جالب و کاربردی است. تا کنون آمار دقیقی از تعداد مشتری‌ها منتشر نشده اما این استارتاپ با سرعت بسیار زیادی رشد کرده و ۱۵.۳ میلیون دلار در سرمایه‌گذاری سری B دریافت کرده است تا به رشد خود ادامه دهد. Kidbox همچنین مسئولیت‌های اجتماعی را نیز جدی گرفته است. هر بار که مشتری بسته‌ی کاملی از لباس سفارش می‌دهد، می‌تواند خیریه‌ای را انتخاب کند تا از طرف استارتاپ ‌ Kidboxبه بچه‌های این خیریه لباس اهدا شود. یکی از مزایای این کار این است که والدین در مورد این موضوع با بچه‌ها صحبت می‌کنند و آن‌ها از  سنین کم با مفاهیم اهدا کردن آشنا می‌شوند و از نظر مدیرعامل شرکت این موضوع بسیار ارزشمند است.

استارتاپ Kidbox تنها نیست و چند برند دیگر نیز فعالیت مشابهی دارند. حتی برخی برندهای تهیه‌ی کننده‌ی لباس خودشان امکان سفارش چنین بسته‌بندی‌هایی را برای مشتری فراهم کرده‌اند. مدیر عامل استارتاپ Kidbox بابت این موضوع بسیار هیجان‌زده بوده و معتقد است این روش خرید در آینده فراگیر خواهد شد.

kidbox

Kidbox قصد دارد صدای بچه‌ها باشد و از این طریق با سایر برندهای بازار رقابت کند. اعضای این استارتاپ تا به حال دو بار جلسه‌ی سالانه در نیویورک داشته‌اند. این استارتاپ در سال جاری ۱۲ کودک را برای تسهیل کارهای شرکت استخدام کرده است. اعضای هیئت مدیره از میان صدها متقاضی و با دقت بسیار زیادی انتخاب شده‌اند. این افراد از سراسر نقاط کشور و با هزینه‌ی شرکت همراه با خانواده‌هایشان به نیویورک دعوت شدند تا در جلسه حضور داشته باشند. همچنین زمانی که بچه‌ها سخت مشغول کار بودند والدینشان از طرف تور شرکت از شهر نیویورک بازدید کردند.

اعضای هیئت مدیره‌ی شرکت هنوز به سنی نرسیده‌اند که بتوانند حساب بانکی باز کنند و هنوز نمی‌توانند تصمیم‌های مهم مدیریتی بگیرند و درنتیجه تصمیم‌گیری‌های مهم بر عهده تیمی از بزرگسالان است. اما به گفته‌ی مدیرعامل استارتاپ، نظر ۱۲ کودک عضو هیئت مدیره برای هر تصمیمی بسیار جدی گرفته می‌شود. مدیرعامل شرکت می‌گوید تیم هیئت مدیره‌ی متشکل از بچه‌ها پیش از انتخاب تیم بزرگسالان شکل گرفته است و ردپای تصمیم بچه‌ها در تمام فعالیت‌های برند دیده می‌شود. دومین جلسه‌ی سالانه‌ همزمان با دومین تولد شرکت برگزار شد و در مهمانی بعد از جلسه با انواع آب‌نبات و شکلات از بچه‌ها پذیرایی شد.

در جلسه صحبت‌های جدی در مورد چگونگی ارائه‌ی راه حل‌های نوآورانه در مورد سبک لباس بچه‌ها شد. یکی از مهم‌ترین موضوع‌های مورد بحث انتخاب برندهای جدید برای تهیه‌ی بسته‌بندی‌های متنوع بود که نام آن‌ها هنوز فاش نشده است. این استارتاپ همچنین قصد دارد لباس‌های تولیدی خود شرکت را در کنار سایر برندها به مشتری عرضه کند. اغلب برندهای تولید کننده‌ی لباس بچه‌گانه هیچ تعاملی با مصرف‌کنندگان اصلی برند یعنی بچه‌ها ندارند اما استارتاپ Kidbox قصد دارد از خود بچه‌ها بازخورد مستقیم بگیرد.

kidbox

با اینکه امروزه لباس‌های بچه‌گانه‌ی زیادی به بازار عرضه می‌شود اما این برند معتقد است لباس‌های باکیفیت گران هستند و بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند چنین مبلغی بابت خرید لباس بچه‌گانه پرداخت کنند. همچنین بسیاری از خانواده‌ها معتقدند رشد بچه‌ها سریع است و هنگام بازی زود کثیف می‌شوند درنتیجه نیازی نیست هزینه‌ی زیادی بابت خرید لباس پرداخت کنند. بنابراین خریدن لباس‌های ارزان‌قیمت با کیفیت پایین را ترجیح می‌دهند. اما اعضای هیئت مدیره‌ی این استارتاپ بعد از بازخوردی که از مشتری‌ها گرفت متوجه شد بچه‌ها نیز به نرمی لباس و حسی که از پوشیدن آن پیدا می‌کنند اهمیت می‌دهند. آن‌ها همچنین از لباس‌هایی که هم برای دخترها و هم برای پسرها قابل استفاده است واکنش مثبت نشان داده‌اند. درنتیجه در خط تولید جدید لباس‌های این استارتاپ از تی‌شرت‌ها آستین بلند ساده‌ی مشکی و شلوارهایی استفاده شده است که هم دخترها و هم پسرها می‌توانند در پاییز و با باز شدن مدارس بپوشند.

در طول جلسه علاوه بر طراحی لباس ایده‌ی جدیدی در مورد فراهم کردن تجربه‌ی جعبه‌گشایی هم برای والدین و هم برای بچه‌ها صحبت شد. آن‌ها به‌عنوان مثال پیشنهاد دادند داخل جعبه‌های لباس می‌توان پازل‌های سرگرم‌کننده قرار داد تا همه‌ی اعضای خانواده دور هم جمع شوند و اوقات خوبی داشته باشند. آن‌ها با توجه به بازخوردی که از مشتری‌ها گرفته‌اند متوجه شده‌اند ۹۰ درصد والدین صبر می‌کنند تا بسته‌ی لباس را در حضور بچه‌ها باز کنند درنتیجه این استارتاپ قصد دارد محصولات خود را برای هر مشتری شخصی‌سازی کند. بعد از برگزاری این جلسه فرصتی مهیا شد تا اعضای هیئت مدیره‌ی این استارتاپ ایده‌های مطرح شده را در شهر خود و با افراد علاقه‌مند به اشتراک بگذارند.

kidbox

تمام اعضای هیئت مدیره‌ی این استارتاپ به دلیل دستاوردهای شگفت‌انگیز خود در این شرکت استخدام شده‌اند. به‌عنوان مثال یکی از اعضای ۹ ساله استارتاپ رویداد خیریه‌ای برای جمع‌آوری اسباب‌بازی در محل تولد خود ترتیب داد و ۱۱۰۰ اسباب‌بازی جمع‌آوری شده را به قربانیان طوفان پورتوریکو اهدا کرد. یکی دیگر از اعضای ۱۲ ساله کوله‌پشتی‌هایی از لوازم ضروری بقا برای افراد بی‌خانمان تهیه کرده است. عضو دیگر هیئت مدیره که تنها هشت سال دارد در همکاری خود با یک موسسه‌ی خیریه تا به حال بیش از ۲۹ هزار جعبه مدادشمعی به کودکان بستری در بیمارستان سراسر کشور اهدا کرده است. همه‌ی این بچه‌ها تا به حال حضور فعالی در جامعه داشته و نشان داده‌اند هیچ موقع برای ایجاد تغییر زود نیست.

عضویت در هیئت مدیره‌ی این استارتاپ ساده نیست و مسئولیت‌های جدی دارد. آن‌ها حداقل سه بار از طریق ویدئو کنفرانس در طول سال جلسه برگزار می‌کنند اما از مزایای جالبی نیز برخوردار هستند. آن‌ها کارت ویزیت مخصوص به خود را دارند در حالی که بسیاری از جوانان هنوز به طور جدی به آینده‌ی کسب‌وکار خود فکر نکرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات