آینده محیط‌های کاری چگونه است؟

یک‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
طراحی محیط کاری و فضای شرکت‌ها تأثیر بسیاری بر بازدهی کارمندان دارد و ازاین‌رو آن‌ها در آینده به‌صورت جدی‌تر به این موضوع توجه خواهند کرد.
تبلیغات

بسیاری از ما زمان زیادی را در محل کار خود سپری می‌کنیم؛ ولی طراحی قدیمی آن می‌تواند به‌سلامت روحی یا جسمی ما صدمه بزند و حتی بهره‌وری کاری را از بین ببرد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد کارکنان در مقایسه با بازنشستگان، اوقات بیشتری را در حال نشسته سپری می‌کنند که ریسک بیماری‌های قبلی-عروقی، دیابت نوع ۲ و حتی سرطان را افزایش می‌دهد.

این موضوع باعث شده است طراحان آینده‌نگر به دنبال راه‌هایی برای ساخت محیط‌های بهتر کاری باشند. محیط‌هایی که بیش از آنکه به ما صدمه بزند، به بهبود سلامت ما کمک کند. فضای شرکت‌ها در آینده، فراتر از میزهای معمولی و مبل‌های راحتی هستند و اجتماعی، سالم، هماهنگ و شاد خواهند بود.

در اینجا در مورد چگونگی شکل‌گیری آن‌ها صحبت می‌کنیم.

آینده محیط کاری

سبز بودن

طراحی «زیست گرا» حداقل از سال ۲۰۱۴ یک اصطلاح معروف در تعمیر و بازسازی دفاتر کاری است که به یک استاندارد فراگیر در شرکت‌ها تبدیل‌ شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که عناصر طبیعی موجب افزایش ۸% بهره‌وری و ۱۳% سلامت می‌شود که هنوز همه‌ی آن مربوط به اقلام سبز و طبیعت است.

عناصر طبیعی موجب افزایش ۸% بهره‌وری و ۱۳% سلامت می‌شود

ولی اکنون، آن‌ها می‌خواهند فراتر از قرار دادن یک گیاه گلدانی بی‌روح گوشه‌ی پنجره عمل کنند.

علاوه بر دیوارهایی از جنس بامبو و انحناهای الهام گرفته‌شده از طبیعت، دفاتر کار امروزی از طریق میزبانی وب سبز، بازیافت آب خاکستری، منابع انرژی تجدید پذیر، آفست کربن و تأمین محلی مواد غذایی به دنبال پشت سرنهادن مشکلات کره‌ی زمین هستند.

آینده محیط کاری

بهبود پوشش‌ها

تحقیقات نشان می‌دهند محیط‌های اداری که دارای فضاهای بیرونی خوبی هستند تأثیر مثبتی بر خوشحالی کارکنان دارند.

خوشبختانه، این موضوع به معنی انجام یک کار دشوار نیست و به‌عنوان‌مثال با استفاده از بافت‌های طبیعی مانند پشم، فلزات، پارچه‌ها و سنگ می‌توان این کار را انجام داد. الیاف طبیعی بارنگ‌های گرم در کمال ساده گرایی، می‌توانند راهی برای معرفی جنبه‌های شاد باشند و چشم را از این‌همه تیرگی خلاص کنند.

آینده محیط کاری

 درک فضای بیرون

در انجام موارد بالا، شرکت‌ها شروع به در نظر گرفتن محیط بیرونی به‌عنوان فضای عملیاتی خود کرده‌اند.

اگر بیرون رفتن برای تنفس یک‌هوای تازه می‌تواند بر تمرکز کارکنان تأثیر بگذارد، چرا جلسات همفکری و هم‌اندیشی را در حیاط برگزار نمی‌کنند؟

احتمالاً این کار در بنگلور (مرکز صنعت فناوری پیشرفته هند که به خاطر پارک‌ها و زندگی شبانه‌اش شناخته‌شده است) نسبت به برنلی (شهرصنعتی در انگلستان) عملیاتی‌تر است: اما حداقل صحبت کردن در مورد آن بهانه‌ای برای نگاه کردن به دفتر مرکزی گوگل در کینگ کراس لندن به ما می‌دهد: با مسیر پیاده‌روی روی سقف‌ها، باغ‌هایی از گل‌های وحشی و میدان‌هایی که کارکنان در آنجا می‌توانند استراحت کنند و برنامه‌ی جلسات خود را برنامه‌ریزی کنند.

آینده محیط کاری

انعطاف‌پذیری برای موفقیت

انتخاب بین فضای باز یا جای کوچک، فضای استراحت یا سالن کنفرانس را فراموش کنید، فضای کار واقعی آینده «چابک و انعطاف‌پذیر» است و این می‌تواند فراتر از هر موضوع دیگری باشد.

بسته به شرایط کارکنان، آن‌ها می‌توانند از حاشیه‌های خصوصی‌سازی شده و نوعی از ویژگی‌های تعاملی بهره‌مند شوند که تأثیر آن‌ها در تقویت ابتکار ثابت‌شده است: مانند مبلمان ماژولار، دیوارهای متحرک و صفحات چوب‌پنبه‌ای.

آینده محیط کاری

عزیمت به‌سوی خانه

با توجه به اینکه اکنون به‌طور روزافزون، اوقات تعطیلی به‌عنوان زمانی برای فرایندهای خلاقانه در نظر گرفته می‌شود، ادارات به مکان‌هایی فراتر از فضاهای استراحت احتیاج دارند تا کارکنان جایی برای استراحت واقعی داشته باشند.

ما در مورد تلویزیون‌ها صحبت می‌کنیم. در مورد مبل‌های راحتی صحبت می‌کنیم. در مورد سوناها صحبت می‌کنیم. دفتر مرکزی گوگل با استخر توپ اسطوره‌ای خود، با فضاهایی دارای زمین‌های بسکتبال، احتمالاً اولین شرکت در این حوزه است و سایرین باید دنباله‌رو آن باشند.

با کمرنگ شدن مرز بین محیط کار و زندگی، این نواحی آرامش و اتاق‌های بازی می‌توانند بیش‌ازپیش برای سلامت روان یک نیروی کار ضروری باشند.

آینده محیط کاری

استقبال از تکنولوژی

اگر مراجعه‌کنندگان خود را از طریق یک دسکتاپ مجازی سرگرم می‌کنید و یا با شرکای تجاری خود در فضایی پوشیده از طرح‌های گرافیکی بزرگ قدم می‌زنید، در حد انسان غارنشین هستید و باید تغییری ایجاد کنید.

این علائم نشان می‌دهند که واقعیت مجازی و پسرعموی فوق‌العاده‌ی آن واقعیت افزوده در حال هموار کردن مسیر موقت و آینده دار خود به فرهنگ دفاتر کار هستند.

با کاهش حواس‌پرتی‌های فضای باز از طریق دفاتر کار مجازی و ارتقای آموزش‌ها از طریق سناریوهای میدانی، همه‌ی شرایط مهیای تحقق انقلابی در نحوه کار کردن، خلق و هماهنگی توسط ما است.

مانیتورهای بی‌کران «بدون حاشیه» الحاق شونده و وسایل پوشیدنی در لیست ابزارهای آینده‌گرا قرار دارند و همگی نویدبخش بهبود رضایت کارکنان است.

آینده محیط کاری

نور فوق‌العاده

طبق داده‌های International Well Building Institute (شرکتی که مأموریت آن بهبود سلامت و رفاه انسان از طریق محیط زیست است) درصورتی‌که کارکنان بیش از ۵/۷ متر از پنجره فاصله داشته باشند، بهره‌وری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

فاصله‌ی بیش از ۵/۷ متر از پنجره باعث کاهش بهره‌وری کارمندان می شود

درست مانند ویژگی‌های دفاتر فضای باز که در بالا بیان شد، در معرض نور طبیعی قرار داشتن موجب کاهش استرس و اضطراب و بهبود وضعیت ویتامین دی در بدن می‌شود که اغلب ما دچار کمبود آن هستیم. نورگیرهای سقفی و پنل‌های مات، راهی خوب برای ورود نور است، اما این روش‌ها عملی نیستند.

بیان این نکته ضروری است که می‌توان کمبود نور خورشید را از روش‌های جذاب مانند لامپ‌های یو وی رومیزی یا لامپ‌های حبابی طیف طبیعی جبران کرد.

آینده محیط کاری

راه خود را بروید

درنهایت آنچه بیش از هر چیزی در یک دفتر کار قرن ۲۱ اهمیت دارد یک اصطلاح معروف دیگر است: فردیت و فردگرایی.

آن روزها که یک راهکار برای تمام فضاها مناسب بود، گذشت. امروزه، محیط کار ایده آل احتمالاً یک ویژگی فردی با تنظیماتی منحصربه‌فرد است، به‌گونه‌ای که هر استارتاپی در آن مستقر می‌شود بتواند ارزش‌های خود را به روش خود در آن تصویرسازی کند.

این کار موجب می‌شود کارکنان احساس کنند شرکت برای آن‌ها ارزش قائل شده و به نیازهای خاص آن‌ها پاسخ داده می‌شود. این تنها روشی است که باید انجام شود. زیرا همیشه باید به یاد داشته باشیم که فرهنگ دفتر کار بیش از روندهای طراحی دارای اهمیت است.

هنگامی‌که شرکت پشتیبانی دفتر کار لیرکو (توزیع کننده جهانی از لوازم اداری و محصولات کارگاهی) ۲۰۰۰ تن از کارکنان شرکت‌ها را بررسی کرد، متوجه شد درحالی‌که نیمی از آن‌ها موافق بودند که منظره و احساس یک دفتر کار بر عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد، دوسوم آن‌ها بیشتر در مورد افزایش سطح استرس در ۵ سال گذشته نگران بودند.

مهم‌ترین عوامل برای یک دفتر کار موفق یک نگرش آرام، همکاران حمایت‌کننده و ساعات کار منعطف با یک تیم همفکر و یک مستمری بازنشستگی خوب است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات