۹ تکنیک اصلاح ذهنیت برای بهبود زندگی

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
داشتن یک زندگی باکیفیت نیازمند یک ذهنیت روشن و سالم است. در این مطلب درباره روش‌های بهبود ذهنیت درباره زندگی سخن می‌گوییم.
تبلیغات

کیفیت زندگی هر فرد و احساس رضایتمندی و تحقق خواسته‌ها بازتابی از ذهنیت و استانداردهای ذهنی او است. یک ذهن ضعیف انسان را به‌زیر می‌کشد و دستیابی به رویاها را غیرممکن جلوه می‌دهد. این یک مانع برای ایجاد احساس خوشبختی است.

داشتن حس مثبت و متصل بودن به زندگی برای سلامتی کلی ذهن و روان اهمیت زیادی دارد. اگر به‌طور مداوم در یک فضای ذهنی مسموم قرار بگیرید، افسردگی و اضطراب را برایتان به ارمغان می‌آورد. وقت آن رسیده که انرژی مثبت زیادی به سمت خود بفرستید و شروع به بازبینی کلی ذهنیت خود کنید.

در ادامه‌ی این مقاله در زومیت، ۹ روش اصلاح ذهنیت شرح داده شده که با انجام آن‌ها تاثیرات سریعی را دربهبود کیفیت ابعاد مختلف زندگی خود شاهد خواهید بود.

۱. داشتن نظم شخصی را تمرین کنید

برای اصلاح ذهنیت خود در جهت مثبت، نیاز به میزان مناسبی نظم شخصی در زندگی دارید. یادگیری کنترل خود یک اصل مهم در جهت ایجاد عادت‌های خوب و بهبود شیوه‌ی زندگی است.

مجموعه تصاویری تماشایی از آن چه روی یک میز کار می‌گذرد

داشتن اراده یعنی می‌توانید کار مهم و ضروری را انجام بدهید، حتی اگر تمایلی به انجامش نداشته‌باشید. این کلید مدیریت زمان و اطمینان از انجام شدن لیست کارها به جای پرداختن به آخرین بازی مد روز در گوشی هوشمندتان است.

انضباط فردی مانند ماهیچه‌های بدن برای قوی شدن نیاز به زمان و تمرین مداوم دارد. این یک قدرت درونی برای حفظ انگیزه در رسیدن به اهداف و آرزوها است. برای تمرین کردن نظم فردی از تعیین اهداف واضح برای خود شروع کنید. جنبه‌هایی از زندگی خود را در نظر بگیرید که نیاز به بهبود دارند و خود کنترلی را در این راستا آغاز کنید. به‌گونه‌ای که به‌تدریج قدم‌های کوچکی بردارید. در نهایت این پیشرفت باعث رسیدن به اهداف و خواسته‌هایتان می‌شود.

۲. هر روز حداقل یک نکته‌ی تازه بیاموزید

یادگیری در انسان به‌عنوان یک کودک، امری ذاتی و طبیعی است، اما به‌عنوان یک بزرگسال باید خود را ملزم به آموختن دانش و بینش کنیم.

تمرکز بر یادگیری از بهترین عادت‌های بهبود برای رسیدن به بهترین شیوه‌ی زندگی خود است. یک راه برای قرارگیری در این چالش، یادگیری یک مطلب تازه به‌صورت روزانه است. انجام این‌کار به‌طور مداوم منجر به افزایش ظرفیت ذهنی و انعطاف‌پذیری بیشتر ذهن می‌شود.

خواندن کتاب‌ها کمک می‌کند توانایی‌های خود را در موضوعات مختلف گسترش دهید. همچنین گذراندن یک دوره‌ی آنلاین درباره‌ی موضوعی که همیشه علاقمند به یادگیری آن بوده‌اید، جالب خواهد بود. اطراف خود را با آدم‌های باهوش پر کنید و با آن‌ها گپ و گفتگوی دوستانه ترتیب دهید. این امر موجب می‌شود همیشه یک ذهنیت باز داشته‌باشید. به‌خاطر داشته‌باشید که دنیایی از اطلاعات تنها با یک کلیک ماوس در خدمت شما خواهد بود.

یادگیری مستمر

۳. در طبیعت وقت بگذرانید

به‌طور متوسط مردم ۹۰ درصد از وقت خود را در فضاهای بسته می‌گذرانند. به‌دلیل سپری کردن زمان طولانی در داخل ساختمان‌ها از زیبایی‌های فضای بیرونی غافل مانده‌ایم. وقت گذرانی در طبیعت می‌تواند یک راه سریع و مناسب برای اصلاح و باز شدن ذهنیت باشد.

قرار گرفتن در معرض فضای بیرونی، استرس را کاهش می‌دهد، چشم‌انداز دید را می‌افزاید و به تمرکز افراد و حتی بهبود سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی می‌کند. سعی کنید در روز زمانی را به وقت گذرانی با کیفیت در طبیعت اختصاص دهید. این‌کار می‌تواند انجام یک ورزش، سفری کوتاه به ساحل دریا یا کمپ زدن در طبیعت باشد.

اگر وقت کافی برای کارهای فوق را ندارید، این‌کارها را امتحان کنید:

برای دقایقی کفش‌های خود را دربیاورید و چمن‌ها را زیر پای خود احساس کنید.

برای لحظاتی بایستید و واقعا بوی یک گل را حس کنید.

ناهار خود را در فضای سبز صرف کنید.

در یک مکان سرسبز یا پارک پیاده‌روی کوتاهی داشته‌باشید.

حتی اگر فرصت انجام این‌کارها را ندارید، هر از گاهی از پنجره‌ی اتاق خود بیرون را تماشا کنید.

mental upgrade/اصلاح ذهنیت

۴. چالش‌ها را در معرض دید خود قرار دهید

در هنگام روبه‌رو شدن با استرس و تحت اوج فشار قرار گرفتن در حین کار، به خود یادآوری کنید که این یک چالش برای رویارویی است و نه موقعیت مرگ و زندگی. این فرصتی است برای تمرین مهارت‌های زندگی و شاید کشف فرصت‌های پنهان. به خود اجازه‌ی غرق شدن در وحشت و اضطراب را ندهید. اگر حس می‌کنید کنترل احساسات خود را از دست می‌دهید، گذرا بودن لحظه را به‌خود یادآوری کنید.

بر کار فعلی خود تمرکز کنید و روی هر مرحله برای بهتر عمل کردن دقیق شوید. در جزئیات نمانید، تصویر بزرگتری از کار را تجسم کنید. موفقیت‌هایی را که پیش از این داشته‌اید به‌یاد بیاورید. هر چالشی می‌تواند فرصتی برای قوی‌تر شدن ذهن و در عین حال رشد و یادگیری از اشتباهات باشد. مهم نیست چه اتفاقی بیفتد، فردا دوباره آغاز خواهد شد و فرصت دیگری را برای بهترین خود بودن رقم خواهد زد.

۵. روی نگرش خود کار کنید

نگرش هر فرد انعکاس مستقیم درون اوست. نگرش توانایی‌های فرد را شکل می‌دهد تا به اعتماد به‌نفس، موفقیت و احساس خوشبختی دست پیدا کند.

ذهن منظم

ما اغلب خود را در میان ذهنیت‌های منفی می‌یابیم و احساس بی‌پناهی و نارضایتی از جای خود در زندگی داریم. اما چیزی که هست این‌است که توانایی در غلبه بر چالش‌های پیش رو بستگی به نگرش ذهنی دارد و این ذهنیت را هرکس برای خود می‌سازد. در خلال زمان، تجربیات و چشم‌اندازهای فرد از زندگی شکل می‌گیرد و این خود شخص است که ناخودآگاه یا آگاهانه تصمیم می‌گیرد چه رویکردی نسبت به زندگی داشته‌باشد. در طول زمان تجربیات و دورنماها شخصیت فرد را شکل داده‌است.

توانایی تغییر نگرش و کسب مهارت خوش‌بینی در تمام انسان‌ها وجود دارد. هر روز این قدرت انتخاب را داریم که با کلماتی که به‌کار می‌بریم و نگرش خود درموقعیت‌های چالش برانگیز چطور در تعامل با دیگران قرار بگیریم. به بررسی افکار خود و نحوه‌ی تعامل خود با دیگران بپردازید. نگرش مثبت، حمایتی و خودکفا را برگزینید.

وقتی به دیگران احساس مهم بودن می‌دهید، احترام آن‌ها را جلب می کنید

۶. به روابط خود بها بدهید

ارتباطات ما با اطرافیان خود برای ساختن یک زندگی معنادار و موفق بسیار اساسی هستند. ارتباط ما با دیگران انعکاس مستقیمی از ارتباط ما با خودمان است.

آن‌هایی که عشق می‌ورزند، مراقبت می‌کنند و ارتباط حمایتگرانه‌ای دارند، کسانی هستند که درونی‌ترین لایه‌های وجودی خود را پذیرفته‌ و به خود عشق ورزیده‌اند. هنگامی‌که به روابط خود ارزشی می‌افزاییم، کیفیت و رضایت را به زندگی خود اضافه می‌کنیم. این‌کار را می‌توانیم با توجه ویژه به اطرافیان خود آغاز کنیم.

وقتی به دیگران احساس مهم بودن و حمایت شدن می‌دهید، احترام آن‌ها را جلب می کنید. می‌بینید که درها به‌رویتان باز می‌شود و توانایی اثرگذاری و رهبری در شما افزایش می‌یابد.

Network Effects

۷. یک ماجراجویی چاشنی زندگی روزمره خود کنید

روال روزمره زندگی احساس امنیت و قابل پیش‌بینی بودن را به انسان می‌دهد. در نقطه مقابل در یک زندگی پر استرس هر لحظه باید نگران یک اتفاق غیر منتظره یا بحران بود. اما یک روتین ملال‌آور، حسی از حضور در این دنیا بدون رویارویی با چالش یا تجربه‌ی یک هیجان را به ارمغان می‌آورد. انگار که تنها در حباب زره‌پوش امنیت خود قرار داریم.

راه‌هایی را بیابید که از طریق آن‌ها قدری ماجراجویی به زندگی خود اضافه کنید. در نتیجه حال و هوایتان به‌سرعت تغییر خواهد کرد. حتما لازم نیست برای داشتن حس ماجراجویی به صخره‌نوردی یا پرواز در آسمان بپردازید. کافی است شجاعت به‌خرج دهید و کمی از دایره‌ی آسایش خود پا را بیرون بگذارید. به‌دنبال هیجان‌های کوچکی باشید که زندگی را جذاب می‌کند و حس کنجکاوی را برمی‌انگیزد. هیجان‌هایی که کمک می‌کند حس واقعی تجربه‌ی زندگی کردن و نه صرفا گذر زمان را داشته باشید.

ورزش کرده یا حرکات موزون انجام دهید (حتی تنها در اتاق نشیمن)، با یک خوراکی جدید خود را سورپرایز کنید یا تمرینی خارج از ناحیه‌ی راحتی همیشگی خود انجام دهید.

mental upgrade/اصلاح ذهنیت

۸. بر مواردی که خوشحالتان می‌کند تمرکز کنید

زندگی ما اغلب پر از موارد کوچکی است که شادمانی را به ما هدیه می‌دهد. اما فراموش می‌کنیم به آن‌ها توجه کنیم، چون معمولا روی مواردی که ما را عصبانی یا آزرده می‌کند، تمرکز داریم. به‌قدری درگیر نالیدن یا انکار کردن مسائل تنفرانگیز زندگی خود هستیم که به‌راحتی موضوعات قابل ستایش و تحسین برانگیز زندگی خود را نادیده می‌گیریم.

چه مواردی خوشحالتان می‌کند؟ گذراندن وقت در کنار دوستان و خانواده؟ ورزش کردن؟ خواندن یک کتاب یا کار روی یک پروژه‌ی هیجان‌انگیز؟ موارد رضایت بخش یا خوشحال‌کننده را برای خودتان تعریف کنید. سپس بیشتر به آن‌ها بپردازید. آن فعالیت‌ها را به‌صورت بخشی از عادت‌های روزانه‌ی خود درآورید. زمانی را برای قدردانی و لذت بردن از خوشی‌های زندگی خود صرف کنید.

 Measure Customer Happiness

۹. هدف‌هایی که شما را بالا می‌برد تعیین کنید

اگر از جایگاه فعلی خود در زندگی رضایت ندارید، وقت آن است که با در دست گرفتن کنترل زندگی و تعیین اهداف جدید برای خود به جلو حرکت کنید. با یک آرزوی جدید، خود را به چالش بکشید. برای خود هدف‌های شخصی تعیین کنید که دوست دارید به آن‌ها برسید. دیدگاه خود را بر اساس مسیری جدید از کارهای مهم و معنادار تنظیم کنید.

تعیین هدف انگیزه را بالا می‌برد و به شخص تمرکز می‌بخشد. هدف‌گذاری کلید بهبود سلامت ذهنی است، زیرا در فرد احساس کمال می‌آفریند. چه هدف‌های شخصی برای رشد فردی باشند و چه هدف‌های تخصصی برای پیشبرد اهداف شغلی. تعیین یک هدف و پیش رفتن در جهت آن کلید بهبود زندگی و اصلاح ذهنیت فرد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات