چه عواملی اپل را به شرکتی تریلیون دلاری تبدیل کرد

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت اپل هیچ موقع قیمت محصولات خود را برای رقابت با سایر برندها پایین نیاورده و تعریف جدید و قابل فهمی از تکنولوژی را ارائه داده است.
تبلیغات

در چند دهه‌ی گذشته& شرکت‌های تکنولوژی زیادی راه‌اندازی شده‌اند اما هیچ کدام به اندازه‌ی اپل موفق نبوده‌اند. همان‌طور که می‌دانید اپل اولین شرکت جهانی است که ارزش آن از مرز یک تریلیون دلار عبور کرد. شرکتی که اولین فعالیت خود را در گاراژ خانه شروع کرده اکنون با ارزش‌ترین شرکت دنیا است. اگر به تاریخ ۴۰ ساله‌ی این شرکت نگاه کنیم متوجه می‌شویم عوامل زیادی در موفقیت آن نقش داشته‌اند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر سه مورد از این عوامل می‌پردازیم.

۱- از بین بردن موانع و سختی‌های مشتریان

یکی از جالب‌ترین نتایج آمار این است که در آمریکا و کشورهای مشابه اغلب مردم از اقشار مختلف، تلفن هوشمند مشابه دارند که بدون شک آیفون است. یکی از دلایل جلب مردم به این برند از گذشته تا امروز نحوه‌ی تبلیغ محصولات است. دیدگاه اپل نسبت به مشتری‌های هدف هرگز تحت تأثیر جمعیت‌شناسی، شخصیت افراد یا هر چیزی که بازار را تقسیم می‌کند قرار نگرفته است. به عبارت دیگر، همه‌ی مردم، مشتری هدف برند اپل هستند. به همین دلیل عبارت «کاربر پسند بودن» یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تمام محصولات اپل است.

یکی دیگر از دلایل موفقیت برند این است که در تبلیغات و محتوای بازاریابی از اصطلاحات فنی برای معرفی مشخصات محصول استفاده نمی‌شود. هدف آن‌ها این است که مردم در هر سنی و با هر تحصیلاتی پیغام تبلیغاتی را درک کنند. آن‌ها روی ویژگی‌هایی تمرکز می‌کنند که توسط مردم متوسط قابل درک باشد. مانند کیفیت دوربین، کیفیت صفحه نمایش، فضای ذخیره‌سازی، باز شدن قفل صفحه نمایش توسط اثر انگشت و... .

این شرکت مخاطبان خود را از میان یک نسل خاص انتخاب نمی‌کند و عموم مردم را هدف قرار می‌دهید. به همین دلیل ارزش سهام آن ۱۵ هزار درصد رشد داشته است.

iphone

۲- جا انداختن فرهنگ استفاده از برند

اغلب مردم بعد از یک بار خریداری محصولات اپل به نوعی خاص به این برند وفادار شده و این موضوع کمتر در سایر برندها دیده می‌شود. اپل، به چیزی فراتر از یک برند تبدیل شده است. داشتن تاریخچه‌ای از تولید محصولات با کیفیت که برای همه در دسترس است، اپل را به نام تجاری تبدیل کرده که مشتری‌های وفادار آن طی میلیون‌ها سال دیگر نیز حاضر به امتحان کردن محصولات دیگر نیستند.

تمام ماجرا به اوایل دهه‌ی ۸۰ و زمانی برمی‌گردد که مفهوم کامپیوتر خانگی در حال جا افتادن میان مردم بود. در آن زمان استیو جابز ۹ هزار کامپیوتر را به مدرسه‌های کالیفرنیا اهدا کرده بود و در آن زمان عده‌ی زیادی با این کار مخالف بودند. اما این روش بازاریابی علاوه بر مزایای مالیاتی، بسیار هوشمندانه طراحی شده بود. هدف جابز از راه‌اندازی برنامه‌ی «بچه‌ها نمی‌توانند صبر کنند»، این بود که بچه‌ها را از سن کم و پیش از توانایی برای خرید کامپیوتر، با محصولات اپل و قابلیت‌های آن آشنا کند. این روش تبلیغات معنای اصلی فرهنگ برند اپل است.

تا امروز دانش‌آموزان بی‌شماری با استفاده از کامپیوترهای اپل در مدارس بزرگ شده‌اند. این افراد اکنون در سن بزرگ‌سالی و برای تهیه‌ی کامپیوتر شخصی مستقیما سراغ این برند می‌روند. مهم نیست سایر برندها چه امکانات و تکنولوژی دارند، این بچه‌ها با کامپیوتر اپل بزرگ شده‌اند و هیچ برند دیگری را انتخاب نمی‌کنند.

macbook

۳- درگیر نشدن در جنگ برندها

بسیاری از برندها گمان می‌کنند جنگ قیمت بخشی از رقابت در هر صنعت است؛ اما شرکت اپل هرگز دنبال این موضوع نبوده است. این برند در تمام سال‌ها مدل قیمت‌گذاری یکسانی داشته و معمولا قیمت محصولات آن بالاتر از سایر برندها بوده است. به‌عنوان مثال لپ‌تاپ مک‌بوک پرو ۱۳ اپل را در نظر بگیرید و با لپ‌تاپ اچ‌پی اسپکتر ۱۳ که هر دوی آن‌ها از جدیدترین محصولات این برندها هستند مقایسه کنید. با اینکه هر دو محصول از بسیاری جهات شبیه به هم هستند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، با این حال قیمت مک‌بوک حدود ۸۰۰ دلار بیشتر است. دلیل چیست؟ واقعیت این است که شرکت اپل هیچ‌کدام از برندهای بازار را رقیب خود نمی‌داند.

شرکت اپل به هیچ عنوان قصد ندارد از طریق پایین آوردن قیمت نسبت به سایر برندها، مشتری جذب کند. این شرکت توجهی به فعالیت رقبا ندارد و تمام تمرکز خود را روی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود یعنی طراحی زیبا و فراهم کردن تجربه‌ی بی‌نظیر برای کاربر، به محض باز کردن جعبه گذاشته است.

steve jobs

استیو جابز به هیچ قیمتی حاضر نبود محصولات خود را با ارزش پایین‌تر به بازار عرضه کند بنابراین تمام تلاش خود را روی این گذاشت که ثابت کند محصولات اپل نسبت به رقبا متمایز هستند و ارزش این مقدار هزینه را دارند. این طرز تفکر نه تنها طرفداران برند را افزایش داد بلکه این شرکت را در مسیر درست تولید محصولاتی با آخرین تکنولوژی قرار داد. گوشی‌های آیفون بهترین مثال برای این منظور هستند. تا پیش از ارائه‌ی اولین مدل آیفون در سال ۲۰۰۷ تلفن‌های همراه در طراحی و اندازه‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شدند اما بعد از عرضه‌ی اولین آیفون تمام گوشی‌های بازار فارغ از برندشان طراحی مشابه پیدا کردند. به عبارتی می‌توان گفت آیفون استاندارد جدیدی از تلفن‌های همراه به بازار عرضه کرد.

نکته‌ای که از این موضوع می‌توان یاد گرفت این است که هرگز برای رقابت با سایر برندها قیمت محصولات خود را پایین نیاورید. در عوض به مشتری نشان دهید چرا بابت محصول و خدماتی که عرضه می‌کنید، هزینه‌ی بیشتری می‌گیرید. در همین راستا روی بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات نیز تلاش کنید و مطمئن باشید تأثیر آن را در بلند مدت خواهد دید.

اپل تعریف جدید از تکنولوژی ارائه داده و نحوه‌ی زندگی تمام مردم دنیا را تغییر داده است. سال‌های سال این باور میان مردم وجود داشت که تکنولوژی‌های جدید به اندازه‌ای پیچیده هستند که هر کسی نمی‌تواند آن‌ها را درک کند. اما اپل به مردم دنیا نشان داد که تکنولوژی بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که تنها توسط قشر خاصی از مردم قابل درک باشد. آن‌ها ثابت کرده‌اند حتی پیشرفته‌ترین محصولات نیز توسط همه و بدون در نظر گرفتن سن، تحصیلات و موقعیت اجتماعی قابل استفاده هستند.

اپل تنها فروشنده‌ی محصولات درجه یک به مردم نیست بلکه طرز تفکر «توانستن» را در باور آن‌ها شکل می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات