هر آنچه باید راجع به ماشین مجازی بدانید

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ماشین‌های مجازی، امکان استفاده‌ی همزمان از چند سیستم عامل را روی یک کامپیوتر به ما می‌دهند. در این مقاله با این ماشین‌ها آشنا می‌شویم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ماشین‌های مجازی یا (Virtual Machines (Vms به شما این اجازه را می‌دهند که سیستم‌های عامل دیگری را روی سیستم عامل فعلی خود راه‌اندازی کنید. سیستم عامل مجازی مانند یک برنامه روی سیستم عامل اصلی کامپیوتر اجرا می‌شود.

این قابلیت برای آزمایش سایر سیستم‌های عامل نظیر ویندوز ۱۰ یا سیستم‌های عامل لینوکس مطلوب است. ماشین مجازی همچنین برای اجرای نرم‌افزارهایی که برای سیستم‌عامل اصلی کامپیوتر طراحی نشده‌اند، به‌کار می‌رود. به‌طور مثال می‌توان برنامه‌های ویندوز را روی مک با کمک ماشین مجازی اجرا کرد.

آیا علاقمند به کار با ماشین‌های مجازی هستید؟ برای این کار نیازی به پرداخت پول ندارید. ماشین‌های مجازی زیادی هستند که با قدرت عالی به‌صورت رایگان ارائه شده‌اند.

ماشین مجازی چیست؟

ماشین مجازی، برنامه یا نرم‌افزاری است که به‌صورت یک کامپیوتر مجازی اجرا می‌شود. این ماشین روی سیستم‌عامل میزبان یا اصلی اجرا می‌شود و سخت‌افزار مجازی را برای سیستم‌های عامل‌ مهمان آماده می‌کند. سیستم‌عامل مهمان مانند هر برنامه‌ی دیگری روی سیستم‌عامل اصلی در یک پنجره جداگانه اجرا می‌شود. از دیدگاه سیستم‌عامل‌ مهمان، ماشین مجازی یک کامپیوتر واقعی است.

نرم‌افزار مجازی‌سازی ماشین مجازی به‌نام hypervisor، سخت‌افزار مجازی شامل پردازنده، حافظه، هارد، رابط شبکه و دیگر دستگاه‌ها را به‌کار می‌گیرد. ابزارهای سخت‌افزار مجازی با کمک نقشه‌ی hypervisor برای سخت‌افزار واقعی روی کامپیوتر فراهم می‌شوند. به‌طور مثال، هارد دیسک مجازی روی یک فایل در هارد کامپیوتر ذخیره می‌شود.

روی یک سیستم می‌توان چند ماشین مجازی نصب کرد. تنها محدودیت در تعداد آنها، میزان فضایی است که برای نصب در اختیار دارید. زمانی که سیستم‌های عامل مختلفی نصب کرده‌اید، با باز کردن ماشین مجازی می‌توانید یکی از آنها را برای بوت شدن انتخاب کنید. سیستم‌عامل مجازی آغاز به‌کار می‌کند و در یک پنجره‌ی جدا اجرا می‌شود. البته می‌توان آن را به‌صورت تمام‌صفحه نیز اجرا نمود.

vmware player virtual machine

کاربردهای عملی برای ماشین مجازی

ماشین مجازی کاربردهای عمومی متنوعی دارد:

آزمایش ورژن جدید سیستم‌عامل

می‌توانید ویندوز ۱۰ را پیش از به‌روزرسانی ویندوز ۷، با کمک ماشین مجازی روی ویندوز ۷ اجرا و آن را امتحان کنید.

تجربه کردن فضای سایر سیستم‌های عامل

نصب ورژن‌های متعددی از لینوکس در یک ماشین مجازی، این امکان را فراهم می‌کند که کار با همه‌ی آن‌ها را تجربه کنید و طرز کارشان را بیاموزید.

به‌کارگیری نرم افزارهایی که احتیاج به سیستمعامل قدیمی دارند

اگر اپلیکیشنی داشته باشید که فقط روی ویندوز Xp اجرا می‌شود، مشکل با نصب ویندوز Xp روی ماشین مجازی و اجرای برنامه روی آن برطرف می‌شود. ماشین مجازی، محیطی را فراهم می‌کند تا بدون نصب ویندوز Xp روی کامپیوتر خود به‌صورت واقعی، بتوانید از نرم‌افزاری که فقط روی ویندوز Xp کار می‌کند، استفاده کنید. به‌ویژه از وقتی که ویندوز Xp دیگر ساپورتی از طرف مایکروسافت دریافت نمی‌کند، این موضوع اهمیت پیدا کرده است.

اجرای نرم‌افزاری طراحی‌شده برای سیستم‌عامل دیگر

کاربران مک و لینوکس می‌توانند ویندوز را در یک ماشین مجازی راه‌اندازی کنند تا بتوانند بدون دردسرهای سازگاری از نرم‌افزارهای ویندوز استفاده کنند. متاسفانه برای اجرای بازی‌ها به مشکل برمی‌خوریم. بازی‌های سه‌بعدی با حجم سنگین در ماشین مجازی به‌اندازه‌ی ویندوز واقعی روان و راحت اجرا نمی‌شوند.

آزمودن نرم‌افزارها روی پلتفرم‌های مختلف

برای آزمایش کارکرد یک نرم‌افزار خاص روی پلتفرم‌های مختلف، با کمک ماشین مجازی می‌توانید آن را روی چند پلتفرم نصب و امتحان کنید.

virtul machine

یکپارچه‌سازی سرور

برای تجارت‌هایی که از چند سرور استفاده می‌کنند، می‌توان چند سرور را روی یک کامپیوتر در چند ماشین مجازی اجرا کرد. هر ماشین مجازی یک سرور کاملا مجزاست؛ بنابراین مشکلی از نظر عدم امنیت که معمولا اجرای سرورهای مختلف روی یک سیستمعامل با آن درگیرند، پیدا نمی‌کند. ماشین‌های مجازی همچنین امکان جابه‌جایی بین سرورهای فیزیکی را دارند.

نرم‌افزارهای توصیه‌شده ماشین مجازی

VirtualBox، یک برنامه‌ی متن‌باز و عالی ماشین مجازی است که روی ویندوز، لینوکس و سیستم‌عامل مک اجرا می‌شود. یکی از بهترین ویژگی‌های آن، نداشتن ورژن تجاری است. این یعنی تمام قابلیت‌های پیشرفته نظیر گرفتن تصویر فوری (snapshot) نیز برای استفاده‌ی رایگان است. این قابلیت برای ذخیره‌ی یک موقعیت و حالت خاصی از ماشین مجازی و بازگشت به آن در آینده برای تست مناسب است.

Vmware player، برنامه‌ی خوش‌نام دیگر در زمینه‌ی ماشین مجازی در ویندوز و لینوکس است. Vmware player همتای رایگان نرم‌افزار تجاری Vmware workstation است. بنابراین ویژگی‌های پیشرفته‌ای را که VirtualBox در اختیار ما قرار می‌دهد، شامل نمی‌شود.

به‌هر حال، هر دو نرم‌افزار فوق برنامه‌هایی هستند که برخی ویژگی‌های پایه را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند. اگر با یکی از آنها راحت نبودید، دیگری را امتحان کنید.

اجرای یک سیستم‌عامل در ماشین مجازی

برای نصب یک سیستم‌عامل روی ماشین مجازی، نیاز به سی‌دی نصب سیستم‌عامل خواهید داشت. ایجاد سی‌دی برای نصب ویندوز ۱۰ کار را راحت می‌کند. همچنین می‌توان از یک فایل ایزو ISO استفاده کرد که غالبا برای نصب لینوکس به‌کار می‌رود. برنامه‌های ماشین مجازی wizardهای ساده و کاربردی را ارائه می‌دهند که شما را برای مراحل ایجاد ماشین مجازی و نصب سیستم عامل مهمان روی آن راهنمایی می‌کنند.

ماشین‌های مجازی محدود به سیستم عامل دسکتاپ نیستند، حتی روی اندروید هم می‌توانید با استفاده از ماشین مجازی ویدوز ۱۰ را اجرا کنید.

آیا شما تابه‌حال تجربه‌ی کار با ماشین‌های مجازی را داشته‌اید؟ در بخش کامنت‌ها می‌توانید تجربیات خود را با ما و خوانندگان به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات