آرم درصدد ورود جدی به بازار لپتاپ است

جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
آرم روز گذشته با انتشار نقشه‌ی راه خود برای دو سال آینده، از عزم جدی‌اش برای ورود به بازار لپتاپ و رقابت با پردازنده‌های x86 اینتل پرده برداشت.
تبلیغات

آرم، شرکتی که به ساخت تراشه برای تقریبا تمام گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های اینترنت اشیاء می‌پردازد؛ روز گذشته نقشه‌ی راه خود را برای دو سال آینده منتشر کرد. این نخستین بار است که آرم دست به انجام چنین کاری می‌زند و به‌نظر می‌رسد که تمایل این شرکت در پررنگ‌سازی بلندپروازی‌های خود در قرار دادن تراشه‌هایش درون لپتاپ‌ها، دلیل انتشار نقشه‌ی یادشده محسوب شود.

از آنجا که مایکروسافت به‌تازگی با هدف عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های پشتیبانی‌کننده از ویندوز و همیشه متصل وارد همکاری با Arm شده است، لپتاپ‌های مبتنی بر تراشه‌های آرم در چند مدل محدود در بازار یافت می‌شوند. هرچند این موضوع روی کاغذ ایده‌ی بی‌نظیری به‌حساب می‌آید و این لپتاپ‌ها نیز قدرت شارژدهی بسیار بالای خود را در عمل ثابت کرده‌اند؛ اما در مقایسه با همتایان مجهز به تراشه‌ی X86 اینتل، عملکرد ضعیفی را ارائه می‌دهند. با این حال، به‌گفته‌ی آرم، این شکاف موجود به‌سرعت در حال پرشدن است.

در واقع به‌نظر می‌رسد که ایان اسمایت، مدیر ارشد برنامه‌های بازاریابی آرم ترسی از مقایسه‌ی معماری‌های نسل بعدی این شرکت با پردازنده‌های میان‌رده‌ی Core i5 اینتل ندارد.

Arm Roadmap

اسمایت در جریان کنفرانس مطبوعاتی آرم گفت:

من معتقدم که ما بدون شک در مسیر تحول‌آمیزی قرار داریم. این یک مسیر محاسباتی است که در حال تغییر روش‌های ارائه‌ی کامپیوترها در دستگاه‌های با فرم فکتور نمایشگر بزرگ است و چشم‌انداز ما تا حد زیادی حول این محور می‌چرخد که چگونه از این بستر نوآورانه‌ی موبایل، عملکرد لپتاپ را بیرون خواهیم کشید و چگونه با همکاری شرکای تراشه‌ساز، این عملکرد را در فرآیندهای پیشرو امروز و فردا ارائه خواهیم داد.

درنهایت، نقشه‌ی راه آرم چگونه به‌نظر می‌رسد؟ جزئیات هنوز تا حد زیادی نامعلوم است؛ اما آرم امسال معماری Cortex-A76 خود را به‌دست سازندگان تراشه خواهد رساند و آن‌ها نیز به‌احتمال زیاد با استفاده از هر دو لیتوگرافی ۱۰ و ۷ نانومتری اقدام به ساخت آن خواهند کرد. آرم سال آینده نیز CPU-های دیموس (Deimos) خود را عرضه خواهد کرد که به احتمال فراوان همگی با استفاده از لیتوگرافی ۷ نانومتری ساخته خواهند شد. همچنین در سال ۲۰۲۰ باید شاهد عرضه‌ی پردازنده‌های هرکول (Hercules) آرم برای لیتوگرافی‌های ۷ و ۵ نانومتری باشیم. یک هسته‌ی ۵ نانومتری هرکول باید در مقایسه با هسته‌ی ۱۶ نانومتری Cortex-A73 تا ۲۵۰ درصد عملکرد سریع‌تری داشته باشد؛ اما هنوز چند سالی تا رسیدن به آن نقطه فاصله داریم.

Arm Roadmap

آرم انتظار دارد که A76 در عین مصرف مصرف کمتر، در عملکرد تک‌تردی قادر به رقابت با پردازنده‌ی Core i5-7300U اینتل باشد. توان طراحی حرارتی تراشه‌ی i5 اینتل ۱۵ وات است؛ در حالی که آرم وعده‌ی ۵ وات را برای A76 می‌دهد. البته، پردازنده‌ی یادشده‌ی اینتل از طراحی دو هسته‌ای بهره می‌گیرد و پردازنده‌ی گرافیکی را نیز دربردارد؛ اما آرم تعداد هسته‌های A76 را ذکر نکرده است و مشخص نیست که آیا این معماری با به‌حساب آوردن پردازنده‌ی گرافیکی قادر به ارائه‌ی توان طراحی حرارتی ۵ وات خواهد بود یا نه. علاوه بر این، 7300 پردازنده‌ای نسل هفتمی و متعلق به سال ۲۰۱۷ است و اینتل هم‌اکنون برای عرضه‌ی پردازنده‌های نسل نهمی خود آماده می‌شود. اما در هر صورت، مقایسه‌ی دو تراشه‌ی یادشده، نشان‌دهنده‌ی بلندپروازی آرم و شرکای این شرکت برای رقابت در بازار لپتاپ و در عین حال قدرتمندسازی بیش از پیش گوشی‌های هوشمند است.

Arm Roadmap

آیا پردازنده‌های مبتنی بر آرم می‌توانند واقعا در بازار لپتاپ به موفقیت دست پیدا کنند؟ اسمایت به این سوال با قاطعیت پاسخ مثبت می‌دهد. وی می‌گوید:

من معتقدم که ما هر شکستی را به یک فرصت تبدیل می‌کنیم. این نفوذ اندک [در بازار لپتاپ] هنگامی که قادر به اثبات مزایا باشد، می‌تواند رشد کند. من بر این باورم که با نخستین دستگاه‌های ویندوزی بر پایه‌ی آرم، در حال بهره‌گیری از این ظرفیت هستیم و با پیش رفتن به‌سمت دستگاه‌های مبتنی بر Cortex-A76 و فراتر، این ظرفیت و شکست فرصتی فراتر از آنچه امروز است، فراهم می‌کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات