نقش مهم بنیان‌گذار و مدیرعامل به عنوان سخنگوی برند

چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت باید بهترین بازتاب از تصویر شرکت باشند و با شرح ارزش‌آفرینی محصولات خود، نظر مثبت مخاطبان را جلب کنند.
تبلیغات

بنیان‌گذاران کسب‌وکار معمولاً باید نقش‌های مختلفی را به عهده بگیرند و کاملاً طبیعی است که آن‌ها در همه‌ی این نقش‌ها مهارت نداشته باشند؛ اما درهرصورت نمی‌توان تأثیر آن‌ها را در توسعه‌ی محصول یا خدماتی که شرکت ارائه می‌دهد، نادیده گرفت. کارآفرینان همیشه به پیشبرد ایده‌ی خود مشتاق‌اند و به همین دلیل هم کسب‌وکار خود را آغاز می‌کنند. اما اداره کردن یک شرکت، موضوع کاملاً متفاوت است. آن‌ها باید کلیه‌ی مسائل منابع انسانی (HR)، مالی، حقوقی و سایر جریانات اجرایی را مدیریت کنند و مطمئناً در همه‌ی این رشته‌ها متخصص نیستند. بهترین تصمیمی که کارآفرینان می‌توانند برای کسب‌وکار خود اتخاذ کنند، همان تصمیم مارک زاکربرگ در استخدام شریل سندبرگ به‌عنوان مدیر ارشد عملیات فیسبوک است.

یکی دیگر از مهم‌ترین وظایفی که یک بنیان‌گذار به عهده دارد، سخنگویی برای برند باشد. ایفای این نقش ساده نیست؛ اما نمی‌توان آن را مانند سایر مسئولیت‌های شرکت برون‌سپاری کرد.

بنیان‌گذار یا مدیرعامل شرکت، یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی به شمار می‌رود. رهبر هر کسب‌وکار بهترین سخنگو و مبلّغ شرکت است، به همین دلیل جای تعجب نیست که یک‌چهارم مدیرعامل‌ها، دارای سابقه‌ی بازاریابی هستند.

شما به‌عنوان رهبر کسب‌وکار ممکن است در این زمینه، از مهارت‌ها یا سوابق لازم برخوردار نباشید. ممکن است اصولاً علاقه‌ای به این نقش نداشته باشید، اما در ادامه‌ی مطلب به شما می‌گوییم که چرا به‌عنوان بنیان‌گذار یا مدیرعامل باید بازتاب چهره‌ی عمومی شرکت خود باشید:

 James Dyson

بهترین مشتریان، چشم‌انداز شما را خریداری می‌کنند

در دهه‌ی ۱۹۹۰، شرکت دایسون با یک جاروبرقی جدید وارد بازار لوازم‌خانگی شد. این محصول بسیار گران‌تر از محصولات دیگری بود که در بازار عرضه می‌شدند. جیمز دایسون بنیان‌گذار این شرکت، با حضور در یک برنامه‌ی تبلیغاتی تلویزیونی، تکنولوژی برتر محصولات دایسون را برای بینندگان توضیح داد.

امروزه شرکت دایسون، یک کسب‌وکار چند میلیارد دلاری است که بازار خود را با محصولات نوآورانه و طراحی ساختارشکن حفظ می‌کند و مشتریان نیز حاضرند بهای بیشتری برای محصولات پایه‌ی این شرکت (نسبت به سایر برندهای معمولی لوازم‌خانگی) بپردازند. حتی در زمانی که دایسون اعلام کرد واژه‌ی «برندسازی» را در این شرکت ممنوع کرده، برندسازی آنها فوق‌العاده بود. جیمز دایسون از مقام خود به‌عنوان سخنگوی برند استفاده کرد و به مشتریان اطمینان داد که این شرکت روی محصولات متمرکز است.

مأموریت اصلی همه‌ی کارآفرینان این است که در راه ساخت یک دنیای سالم‌تر قدم بردارند. بهترین مشتریان شما، افرادی هستند که آنچه را شما می‌گویید و فکر می‌کنید، دوست دارند. این افراد به طرفداران وفادار برند شما تبدیل می‌شوند.

 target customer

شما نماینده‌ی مشتریان هدف خود هستید

میشل فان، هنرمند و کارآفرین، زمانی که در حال تهیه‌ی ویدیوهای آموزشی یوتیوب بود، به ایده‌ی کسب‌وکار جدیدی رسید که می‌دانست موردعلاقه‌ی مخاطبان است. ایده‌ی او راه‌اندازی یک سرویس اشتراکی ارزان‌قیمت به نام Ipsy بود که نمونه‌ی محصولات پریمیوم آرایشی و بهداشتی را همراه با ویدیوی آموزشی استفاده از آن‌ها، برای متقاضیان ارسال می‌کرد.

فان به کارایی این ایده ایمان داشت، زیرا شخصاً به‌عنوان کسی که از ایده‌های آرایشی خلاق لذت می‌برد و معمولاً قدرت خرید بهترین محصولات گران‌قیمت را نداشت، خودش اولین مشتری Ipsy محسوب می‌شد. بعدها، زمانی که می‌خواست Ipsy را ترک کند و کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی کند، این شرکت سه میلیون مشتری داشت.

به مخاطبان جدید دسترسی پیدا می‌کنید

شما به‌عنوان بنیان‌گذار یا مدیرعامل شرکت، به جلسات و همایش‌های مختلفی دعوت می‌شوید و در این رویدادها با افرادی تعامل خواهید داشت که لزوماً در صنعت شما فعالیت نمی‌کنند. می‌توانید داستان کسب‌وکار و ایده‌ای که در پشت آن قرار دارد و همچنین مشکلاتی را که می‌خواهید حل کنید، به شیوه‌ای تأثیرگذار تعریف کنید. مجبور نیستید که مستقیماً حضار را به خرید محصولات دعوت کنید، بلکه اگر روابط مثبتی برقرار کنید یا حتی پیشنهاداتی برای مشکلات فعلی آن‌ها ارائه دهید، به‌عنوان سخنگوی برند خود مخاطبان بالقوه‌ی خوبی را جذب می‌کنید.

در پایان به یاد داشته باشید که نقش بنیان‌گذار به‌عنوان سخنگوی برند، به‌ویژه در توصیف داستان کسب‌وکار و مأموریت شرکت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اما به این معنا نیست که شما باید تنها صدای کسب‌وکار خود باشید.

پس‌ازاینکه روابط مهم اولیه را ایجاد کردید، برخی دیگر از اعضای سازمان را که می‌توانند ارزش بیشتری به برند شما اضافه کنند، مشخص کنید. اگر برند شما داستان‌های غنی‌تر و حتی بیشتری به اشتراک بگذارد، به مشتریان جدید و گسترده‌تری دست پیدا می‌کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات