گزارش زومیت از نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، سایپا رهام و محصولات بیسو

سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
امسال، شاهد حضور کم‌رنگ شرکت‌های مرتبط با صنعت خودرو، در نمایشگاه مشهد بودیم. همراه‌با گزارش تصویری از این رویداد، نگاهی کوتاه به نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷ خواهیم داشت.
تبلیغات

اگر از همراهان همیشگی سایت زومیت باشید، احتمالا پوشش سال گذشته‌ی ما از نمایشگاه خودروی مشهد ۹۶ را به خاطر دارید. سال قبل، شاهد رویدادی باشکوه در محل دائمی نمایشگاه‌های مشهد بودیم که حاوی ۲ پیام ویژه بود. اول اینکه، بزرگ‌ترین شهر ایران، پس از تهران، به دلایل مختلفی از جمله جمعیت نزدیک به ۳.۵ میلیون نفر با میانگین سطح اقتصادی متوسط و بالاتر نسبت به کل کشور، به‌عنوان بازاری با اهمیت برای صنعت خودروی ایران، مورد توجه فعالان خودروسازی است. از سویی دیگر، حضور بازدیدکنندگان پرتعداد نمایشگاه خودروی مشهد ۹۶، نشان داد که این رویداد، پس از نمایشگاه تهران، مهم‌ترین و پربازدیدترین اتفاق خودرویی ایران محسوب می‌شود؛ پس باید به شکلی جدیدی‌تر از گذشته، مورد توجه مسئولان و فعالان بازار باشد.

سایپا رهام Saipa Roham

برخلاف گذشته، اتفاقات خوب نمایشگاه خودروی مشهد، برای سال ۹۷ تکرار نشد. با حضور در اولین ساعات افتتاح متوجه شدیم، خبری از برندهای مشهور و مدل‌‌های جدید نیست. سال قبل، بیش از ۱۰ خودرو برای اولین‌بار در ایران، حین نمایشگاه خودروی مشهد رونمایی شدند و بازدیدکنندگان، برای نگاه نزدیک به آن‌ها، شور و هیجان زیادی نشان دادند. علاوه بر این، بازار فروش و پیش‌فروش خودروها در نمایشگاه سال ۹۶، داغ بود و از خودروهای اقتصادی ساخت داخل گرفته تا شاسی‌بلندهای لوکس خارجی، با تخفیف ویژه نمایشگاه، عرضه می‌شدند. امسال اما، نه‌تنها برندهای محبوب مثل هیوندای، رنو، مزدا و میتسوبیشی غیبت داشتند، شرکت‌های مرتبط با خودروسازان چینی، شامل کارمانیا (بی‌وای‌دی)، کرمان موتور (جک و لیفان)، بهمن خودرو (بسترن و هاوال)، مدیا موتور (ام‌جی)، عظیم خودرو (فوتون) جیلی و حتی مدیران خودرو (ام‌وی‌ام و چری)، در نمایشگاه مشهد، حضور نداشتند.

mercedes benz classic خودرو کلاسیک
نمایشگاه خودرو مشهد 97 کلاسیک
نمایشگاه خودرو مشهد 97 کلاسیک
نمایشگاه خودرو مشهد 97 کلاسیک
نمایشگاه خودرو مشهد 97 کلاسیک

نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، همراه‌با محل اختصاصی خودروهای کلاسیک و سالن بزرگ فردوسی که مختص قطعه‌سازان و عرضه‌کنندگان لوازم خودرو بود، تنها از ۳ شرکت خودروساز، میزبانی کرد. ایران‌خودرو و سایپا، طبق معمول هرسال، با خودروهای قدیمی به مشهد آمدند و تنها نکته‌ی مهم در این رویداد، نمایش عمومی سایپا رهام بود. محصولات جانبی بزرگ‌ترین خودروسازان ایران، شامل سایپا کوئیک دنده خودکار، سیتروئن C3، پژو 206 تقویت شده و چند مدل قدیمی از چانگان که برنامه‌ی مشخصی برای تولید آن‌ها در سایپا وجود ندارد، جذابیتی برای بازدیدکنندگان نداشت.

Bisu T3 Bisu T5
بیسو Bisu T5
بیسو Bisu T5
بیسو Bisu T5
Bisu T5
Bisu T3
Bisu T3
Bisu T3
Bisu T3

درکنار سایپا و ایران‌خودرو، سالن سیف خودرو با مدل‌هایی از برند چینی بیسو، جذابیت ویژه‌ی نمایشگاه خودروی مشهد بود. به بیان بهتر، در صورت عدم حضور سیف خودرو و رونمایی از کراس‌اورهای بیسو، حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند و نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، بین سایپا و ایران‌خودرو، تقسیم می‌شد. البته نباید فراموش کرد که بیسو T5 و بیسو T3، سال قبل در نمایشگاه خودروی تهران معرفی شده بودند، اما در مشهد و همراه‌با امکان رانندگی برای بازدیدکنندگان، در صدر اخبار خودرویی ایران قرار گرفتند. با این اوصاف، می‌توان نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷ را مدیون سیف خودرو و سایپا رهام دانست.

چرا نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، ضعیف‌تر از گذشته بود

صحبتی کوتاه با نمایندگان شرکت‌های خودروساز، برای ما روشن کرد که نوسانات نرخ ارز و کمبود دلار مورد نیاز برای واردات خودرو یا قطعات مونتاژی، ادامه فعالیت شرکت‌های مرتبط با این صعنت در ایران را با مشکل جدی مواجه کرده است. این شرایط، بسیاری از برندهای مطرح را به رکود سوق می‌دهد و طبیعتا، حضور در نمایشگاه‌های خودرو، مثل مشهد ۹۷ را، توجیه نمی‌کند.

علاوه بر ناامیدی شرکت‌های واردکننده‌ی خودرو نسبت به آینده، هزینه‌های سنگین مربوط به حضور در نمایشگاه، مشکل مهمی محسوب می‌شود. مخارج انتقال خودروها و پرسنل به مشهد، اقامت کارکنان، اجاره سالن یا غرفه در نمایشگاه و بسیاری مشکلات دیگر، شرکت‌های مرتبط با صنعت خودروی ایران را، به فکر فرو می‌برد. کشور ما، درگیر با تحریم‌های سخت بین‌المللی است و لزوم مدیریت مخارج برای شرکت‌های بزرگ، بیش‌ازپیش، احساس می‌شود.

نمایشگاه خودرو مشهد 97 کلاسیک

دیگر نکته‌ی مهم که نباید فراموش شود، تصمیمات اقتصادی دولت و در راس آن‌ها، ممنوعیت واردات خودرو در یک سال اخیر است. این شرایط، از سال ۹۷ با افزایش ارزش دلار و کمبورد ارز در بازار آزاد، شکل جدی‌تری به خود گرفته و شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده‌ی خودرو را، با مشکل در عرضه‌ی محصول، مواجه کرده است. طبیعی به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های ناتوان از تولید و فروش، علاقه‌ای به تبلیغات و حضور در نمایشگاه‌های بزرگ، نداشته باشند.

نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، فرصت کوتاهی برای نگارنده بود تا از نزدیک به دغدغه‌های عامه‌ی مردم و علاقه‌مندان صنعت خودرو، گوش دهد. بسیاری از بازدیدکنندگان این رویداد، نسبت به ناتوانی شرکت‌های خودروساز به انجام تعهدات خود، گله‌مند بودند. علاوه بر این، فقدان پیش‌فروش ویژه در محل نمایشگاه نیز، عامل دیگری بر کمبود جذابیت‌ها در نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷ بود. به گفته‌ی بعضی بازدیدکنندگان، دلیل عدم حضور برندهای خارجی و خصوصا غیر چینی در نمایشگاه مشهد، خودداری از مواجه شدن با مخاطبان و خریدارانی است که در پیش‌فروش‌های قبلی شرکت کرده‌اند، اما هنوز خودروی مدنظر را دریافت نکرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات