آیا استراتژی دیزنی، نتفلیکس را شکست خواهد داد

سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت دیزنی جزئیات جدیدی در مورد خدمات استریم آینده‌ی شرکت منتشر کرده است اما مشخص نیست در برابر رقیب خود یعنی نتفلیکس چه استراتژی خواهد داشت.
تبلیغات

باب ایگر، رئیس و مدیرعامل شرکت دیزنی در گزارش سه ماهه‌ی سوم سال اعلام کرد شرکت دیزنی قصد ندارد عملکردی مشابه شرکت نتفلیکس داشته باشد. او پیش‌تر هم این موضوع را عنوان کرده بود اما این بار جزئیات کامل‌تری ارائه داد. اپلیکیشن مخصوص سرگرمی خانواده‌ی دیزنی در اواخر سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی خواهد شد و کاربران می‌توانند از طریق آن فیلم و برنامه‌های تلویزیونی برندهای متعلق به دیزنی مانند Star Wars، Marvel، Pixar و Nat Geo را مشاهده کنند. دیزنی مدتی پیش شرکت فاکس قرن ۲۱ را به مبلغ ۷۲ میلیارد دلار خریداری کرد و درنتیجه دارایی‌های این شرکت به دیزنی تعلق پیدا کرد. اما ایگر در صحبت‌های خود تأکید کرد مسیر نتفلیکس را که امسال بیش از تمام استودیوهای هالیوود فیلم تهیه کرده پیش نخواهد گرفت. او گفت:

ما می‌خواهیم روی کیفیت تمرکز کنیم در حالی که شرکت نتفلیکس روی کمیت تمرکز کرده است. ما به چنین چیزی احتیاج نداریم.

جنیفر سالک، رئیس جدید استودیوهای آمازون نیز چند ماه پیش همین موضوع را عنوان کرد و گفت این شرکت علاقه‌ای به تولید انبوه ندارد. از طرفی شرکت HBO مدام از طرف شرکت والد خود یعنی AT&T برای رقابت با سایر شرکت‌ها تحت فشار است. ایگر همچنین اعلام کرد هزینه‌ی خدمات جدید این شرکت از نتفلیکس کمتر خواهد بود. درحالی‌که قیمت سرویس استریم Hulu برای پخش فیلم‌های دیزنی از اشتراک نتفلیکس گران‌تر است. ایگر همچنین در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که قصد دارد برنامه‌ی بیشتری را از طریق این سرویس منتشر کند. او باز هم روی این موضوع تأکید کرد که اولویت اول شرکت رسیدگی به اپلیکیشن دیزنی است که در راستای تکمیل ESPN Plus فعالیت می‌کند. ESPN Plus اپلیکیشن ورزشی است که اوایل امسال توسط شرکت دیزنی راه‌اندازی شده و ایگر معتقد است عملکرد آن بسیار بهتر از انتظار بوده است.

netflix disney

ایگر در ادامه‌ی صحبت‌های خود عنوان کرد شرکت دیزنی تصمیمی برای تجمیع برنامه‌های خود نگرفته است و به کاربران اجازه می‌دهد بین سه دسته‌بندی ورزش، خانواده و سرگرمی یک مورد را انتخاب کند و Hulu به آن‌ها می‌گوید مصرف‌کنندگان بیشتر دنبال چه مدل محتوایی هستند. ایگر گفته است:

بینندگان ترجیح می‌دهند خودشان موضوع برنامه‌ی مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند.

ایگر جزئیاتی بابت قیمت اعلام نکرده اما با این حال این سرویس بسته‌های متفاوتی را برای علاقه‌مندان به هر سه مدل محتوا پیشنهاد خواهد داد.

پروژه‌های شرکت دیزنی اهمیت زیادی به کیفیت می‌دهند و معتقدند محتوای این شرکت بسیار با ارزش است. فیلم‌های پرطرفدار و با کیفیتی مانند Rogue One: A Star Wars Story و Incredibles 2 نیز این موضوع را تأیید کرده و به تنهایی مردم را به استفاده از اپلیکیشن دیزنی تشویق می‌کنند. شرکت دیزنی بیش از هر شرکت دیگری می‌تواند چنین ادعایی داشته باشد. اما تولید محتوای کم و محدود طرز تفکر قدیمی است که باعث می‌شود مردم فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی را بارها و بارها تماشا کنند. البته این طرز تفکر در گذشته جواب می‌داد اما برای مردمی که عادت کرده‌اند تایم‌لاین فیسبوک، توییتر و یوتیوب خود را دائما برای دیدن محتوای جدید بالا و پایین کنند چندان مناسب نیست.

شرکت دیزنی همچنین قصد دارد به تولید اسپین‌آف (فیلم و سریال‌های مشتق شده از فیلم و سریال اصلی) ادامه دهد. اسپین‌آف‌های فیلم‌های پرطرفداری مانند جنگ ستارگان بینندگان و طرفداران زیادی دارد.

netflix disney

ایگر چندین بار در صحبت‌های خود این موضوع را مطرح کرد که شرکت دیزنی باید پیش از دویدن، راه رفتن را یاد بگیرد. این یعنی اپلیکیشن دیزنی باید پیش از همگانی شدن و ورود به بازار دوره‌ی آزمایشی خود را طی کند. قرارداد مجوز دیزنی با شرکت نتفلیکس هنوز به اتمام نرسیده است بنابراین اگر اپلیکیشن دیزنی همین امروز هم راه‌اندازی شود، آخرین فیلم‌های این شرکت روی اپلیکشن قرار نخواهد گرفت. همچنین بخش عمده‌ای از انیمیشن‌های دیزنی روی سرویس استریم Hulu است و باید دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

به نظر می‌رسد سرویس استریم دیزنی راه درازی در پیش دارد. خبر راه‌اندازی این اپلیکیشن سال گذشته مطرح شد و البته اواخر سال دیگر راه‌اندازی نخواهد شد. شرکت دیزنی به اندازه‌ای محتوای ارزشمند و تکنولوژی جدید در اختیار دارد که می‌تواند هر اپلیکیشنی را یک شبه به محبوب‌ترین اپلیکیشن تبدیل کند. اما این شرکت طرز فکر متفاوتی دارد و دنبال مشترکین بیشتر است. درنهایت باید دید آیا در سال ۲۰۱۹ موفق خواهد شد به هدف خود برسد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات